БСП : Поправката, отделяща средства от държавния бюджет към частните училища, е лобизъм

Фев 18, 2016 Новини БСП в медиите 0 1003

Стоян Мирчев: Отделяйки средства за частните училища, се обричат държавните

„Поправката, отделяща средства от държавния бюджет към частните училища, е напълно лобистка и антибългарска”. Това заяви в предаването "Червена линия”  по радио "Фокус" депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Стоян Мирчев. Той припомни аргумента на вносителите, че само 1% от училищата в страната ни са частни, но според него с даването на държавни пари те ще започнат да се роят. Мирчев бе категоричен, че това са действия в ущърб на българските обществени училище, които и без това са недофинансирани. "Това е престъпление”, подчерта той. „Има над 400 училища в България, които са с под 200 ученика и едва издържат финансово. Когато не се повишава общата сума за средно образование, трябва да се вземе от някъде, за да се даде на частните училища”, заяви Мирчев. По думите му насочването на средства към частните училища ще доведе до влошаване на качеството на образованието.

„Държавата, чрез своите училища и средствата, с които ги финансира, трябва да определя националната политика -  насърчаване на образованието на деца, насочването им в определена посока, в която има нужда икономиката, за да можем да бъдем конкурентноспособни. Идеята на частните училища е съвсем друга – те са търговски дружества, с крайна цел печалба”, коментира още Мирчев. Той подчерта, че освен държавните средства в частните училища, родителите ще си плащат и таксите. Според него така децата, учещи там, ще получат много по-добро образование, отколкото тези в държавните, които ще са в неравностойно положение. Депутатът поясни, че преподавателите също ще се насочат именно към частните училища заради по-високите заплати.  „Както и в други сфери като здравеопазването, в образованието децата ще са разделени на един малък процент елити, за който се дава всичко и всички останали, които ще обслужват тези елити”, заяви Мирчев. 

          Депутатът заяви, че и 15 министъра на образованието да се сменят, няма да се решат проблемите в системата. „Законът за предучилищно и училищно образование ще доведе до редица проблеми. Първите недостатъци на текстовете вече се виждат, но големите проблеми ще станат ясни в следващите 3 - 5 години”, категоричен бе той.

Мариана Бояджиева: В дните, когато се прекланяме пред Левски, да се внимава за термините, които използваме

„В дните, когато се прекланяме пред подвига на Васил Левски, е важно да бъдем много внимателни и отговорни към терминологията в българските учебници и това, което ще изучават българските ученици. Ако се върнем към българските възрожденци, е ясно какъв е терминът, който трябва да използваме – присъствие или робство”, заяви в ефира на „Червена линия” депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Мариана Бояджиева. Тя обясни, че левицата е предложила Закон за народната просвета, защото не може да няма единен документ, внесен от името на Министерство на образованието и науката и МС по една толкова важна сфера. По думите й целта на законопроекта е била да съхрани българската образователна традиция. „Образованието е обществено благо, не стока”, категорична бе тя. Затова по думите й е било важно да се запази приемствеността и в същото време да се предложи едно ново виждане за решаването на проблеми, които са наболели в системата. Според нея един от тях е въпросът за единния учебник. „Сега няма ограничение в броя на учебниците, които ще бъдат изработвани на учителите и на учениците по определен предмет. Ако има един учебник по предмет, това значително ще повиши качеството на образованието, ще намали опасността от корупционни практики, ще даде по-голяма тежест на провеждането на единна държавна политика и ако едно дете се премества от едно училище в друго, няма да има проблем с изучавания материал”, обясни народният представител. По думите й много въпроси са останали нерешени като запазване на помощните училища, работата на училищата в по-малките населени места и много други.

На въпрос, дали ще е проблем завършването на основно образование една година по-рано, Бояджиева заяви, че това ще доведе до отлагането на много ученици от училище, както и какъв материал ще бъде усвоен от тях до завършването на основно образование. Като пример тя даде преместването на „История Славянобългарска”, защото след преместването й в 9 клас, след отпадането на едно дете от училище след 7 клас, то няма да я е чувало.  

Бояджиева заяви, че въпросът за държавните образователни стандарти и за учебните програми е от изключителна важност при приемането на Закона за предучилищено и училищно образование. Тя припомни, че левицата е настоявала те да бъдат разработени и приети заедно със закона, но това е било отхвърлено от вносителите от ГЕРБ и министър Танев. Депутатът подчерта, че няколко месеца след приемането на закона са приети само 3 от 19 образователни стандарта. Като друг проблем тя посочи състава на комисиите , изработващи стандартите и работили по учебните програми. Бояджиева припомни, че по време на парламентарния контрол миналата седмица от левицата е бил поставен въпросът на министър Кунева за оценка на работата на тези комисии и да се привлекат известни български учени в различните специалности.

Трябва да се отложи издаването на новите учебници с една година

Мариана Бояджиева заяви, че един от основните проблеми в момента са учебниците, които предизвикват сериозна тревога и негодувание сред родители и учители. Тя припомни, че по закон има само 7 месеца, за да бъдат изготвени новите учебници.  „Според отговора на министъра те ще бъдат готови до 8 август и в един много кратък интервал от време до 15 септември трябва да се извърви цялата процедура, за да могат да бъдат представени мострите на учебниците, да бъдат запознати учителите, те да изберат по кой учебник ще преподават и учебниците да бъдат издадени. Това няма как да се случи”, обясни депутатът. По думите й  учители и издатели все повече настояват да се отсрочи с една година издаването на новите учебници. Тя обясни, че левицата има предложение, внесено в НС като проектозакон да се отложи действието на закона в рамките на една година,за да може да се намали рискът от такива последствия, които вече се виждат като проблеми в Закона за училищното и предучилищното образование.