Хроничен недостиг на средства в образованието

Сеп 18, 2012 Новини БСП 0 839

„До края на годината правителството би следвало да осигури 60 милиона лева за учителските заплати", заяви Янка Такева по време на дискусията по проблемите на образованието, организирана от Съвета на НС на БСП по наука, образование, иновации и квалификация

„До края на годината правителството би следвало да осигури 60 милиона лева за учителските заплати", заяви Янка Такева по време на дискусията по проблемите на образованието, организирана от Съвета на НС на БСП по наука, образование, иновации и квалификация. В разговора участваха представители на Синдиката на българските учители при КНСБ, Съюза на работодателите в средното образование и ръководството на Центъра за образователни инициативи. Три са основните въпроси, които Янка Такева постави. На първо място изтъкна кадровото обезпечаване на системата и грижата за българския учител. На второ място открои качеството на управление и финансовото осигуряване на системата на българското образование. Тревожно беше поставен и въпросът за насилието върху учителите- явление, което е ново за българското общество.

Според члена на ИБ на НС на БСП Милко Багдасаров обявените от Симеон Дянков 60-70 милиона лева за дофинансиране на средното образование в Бюджет 2013 са крайно недостатъчни. БСП подкрепя искането на Синдиката на българските учители за минимум 214 милиона лева средства за средно образование.

Според депутата от ПГКБ Валентина Богданова приемането на проекта за Закон за предучилищно и училищно образование върви трудно и е отложено приемането на базовите текстове- за видовете училища; за бъдещето на математическите гимназии; за финансирането на защитените училища. В проекта не съществува определение за „малко училище", което не позволява нарочен механизъм за финансирането им. Богданова изтъкна, че от единия разходен стандарт трябва да бъдат отделени парите за капиталови разходи на училището и за облекло на учителите.

„Единият стандарт за издръжка следва да бъде увеличен през 2013г. с минимум 20%", настоя зам.-председателят на Съвета за образование, наука, иновации и квалификации доц.Кирчо Атанасов. Според него не е ясно как правителството ще отговори на целите на Стратегия „Европа 2020" в сегашната тежка за образованието финансова ситуация. Според него е необходим пакет от мерки, насочен към решаване на жизнено важните въпроси за отпадането от образователната система на голям брой ученици. Атанасов предложи да бъде обсъдено и законово решено създаването на училища „втори шанс"; изграждането на многофункционални зали за групи училища и актови зали във всяко училище, за да се решат проблемите с извън класната форма за спорт и занимание, за третия спортен час, за здравословно състояние на децата и тяхното личностно развитие.

„Ако държавата иска да се развива и да има бъдеще, основните й приоритети трябва да бъдат образование и здравеопазване", заяви народният представител  от ПГКБ и председател на социалната комисия в парламента Драгомир Стойнев. Той обясни, че финансирането трябва да бъде гарантирано и основното внимание трябва да бъде се съсредоточи върху качеството им. Според Стойнев принципът „парите следват ученика" и „парите следват студента" трябва да бъде преосмислен.

Депутатът от ПГКБ проф. Ваня Добрева подкрепи направените предложения. Съветът на НС на БСП по наука, образование, иновации и квалификация ще предложи на ПГКБ да отстоява искането на Съюза на българските учители за 60 милиона лева за дофинансиране на образованието до края на годината. По време на дискусията проф. Добрева предостави за предложения проекта на НС на БСП „Знанието- основа за  развитие на човека и на общество". По отношение на финансовото осигуряване на системата БСП ще настоява образованието и науката действително да бъдат национални приоритети, което означава в Бюджет 2013 процентите от БВП за образование и наука да бъдат съпоставими поне с бюджет 2009г. Кадровото осигуряване на образованието трябва да включи нов социален статус на учителите, политика за привличане и задържане на младите учители, гъвкава система за квалификация.