Петър Мутафчиев: Управляващите искат да продадат БДЖ- „Товарни превози” на безценица

Юли 22, 2012 Новини БСП 0 1356

Билетите за влака ще скочат двойно   „Управляващите искат да продадатБДЖ- „Товарни превози" на безценица"- каза депутатът от ПГКБ и председател на Съвета по транспорт, транспортни системи и инфраструктура към НС на БСП Петър Мутафчиев

Билетите за влака ще скочат двойно

 

„Управляващите искат да продадатБДЖ- „Товарни превози" на безценица"- каза депутатът от ПГКБ и председател на Съвета по транспорт, транспортни системи и инфраструктура към НС на БСП Петър Мутафчиев. Той обясни, че провалът  на прибързаната приватизационна процедура ще постави железопътния транспорт в още по-тежка ситуация. „Правителството нехае за  развитието на железопътния транспорт и БДЖ не може да работи нормално".Според депутата от левицата с този фалстарт трудно ще се постигнат целите, които си постави сегашното правителство- висока цена, която да гарантира средства на БДЖ с цел изпълнение на оздравителна програма и стратегически инвеститор, който да гарантира бъдещото развитие на предприятието.Петър Мутафчиев бе категоричен, че точно затова ПГКБ настоява да се изработи  ясна стратегия  по изискването на Закона за приватизация на дружеството и допълни,  че БДЖ- „Товарни превози" умишлено се води към загуби. „Не достигат 100 вагона дневно за превоз на товари , не се извършват ремонтите на вагоните"- каза още той. Мутафчиев напомни, че миналата седмица остана само един купувач на БДЖ „Товарни превози"- фирма, която е регистрирана от английски фонд в Кипър, няколко дни преди започване на процедурата, което бе повод Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол да спре процедурата. Според БСП тази процедура за приватизация на „Товарни превози" е незаконна.

„Провал в „Товарни превози", административен натиск за фалит в „Пътнически превози". Какво прави това правителство? Бута нещата натам, че железница да няма!"-възмути се той.
         Петър Мутафчиев изтъкна, че спирането на държавната субсидия за БДЖ „Пътнически превози" ще доведе до двойно   увеличение на  билетите или до фалита на компанията. „Без субсидията, за да се гарантират приходите, ще  трябва да се увеличат билетите двойно или да продължи орязването на разходите"- допълни той.

Мутафчиев обясни, че Дянков спира парите по договора за задължителна обществена услуга за „Пътнически превози", по който през 2012 година „Пътнически превози" трябва да получи 221 млн. лева, защото БДЖ не са  плащали кредита към Световната банка, взет 1995 година. „Веднага трябва да зададем въпроса - има ли право Дянков на това. Категорично казвам - не, каза той. Мутафчиев изтъкна , че  договорът е сключен между Министерството на транспорта и БДЖ - „Пътнически превози" и в  него няма заложена клауза, да се отнемат пари за неизплащане на средства от трети страни.

Реалната цена на БДЖ- „Товарни превози" е 500 милиона , заяви Руси Статков- член на Надзорния съвет на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол.Статков посочи, че  Законът за приватизация изисква прозрачност  на процеса. „Затова е необходимо да се очертаят ясно ангажиментите на бъдещия собственик, а това може да стане единствено чрез приемане на 10 годишна стратегия за развитие на БДЖ- Товарни превози"- допълни той. Статков изтъкна, че  ще настоява на утрешното  заседанието на Надзорния съвет на Агенцията по приватизация да се приеме стратегия от НС за раздържавяване , защото БДЖ „Товарни превози" е в забранителния списък за приватизация.  Множеството проблеми по отношение на собствеността върху активи е сериозна пречка пред Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. „За съжаление министърът на транспорта не създаде условия да си свърши работата нормално"-коментира още Статков.

Петър Мутафчиев заяви, че поради  тотално бездействие  през последните 3 години  по проекта „ Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив- Свиленград- Турска/ Гръцка граница и оптимизиране на трасето за скорост от 160км/ч.", участъкът от Крумово до Димитровград е оскъпен с 23 милиона евро. „България загуби 100 млн. лева инвестиции по  ИСПА в железопътна инфраструктура заради   прехвърляне на втората част от проекта Димитровград- Свиленград  към ОП „Транспорт"- поясни Мутафчиев. По думите на депутата скоростната отсечка не е готова за ползване поради некачество изпълнение на части от нея.  Мутафчиев поясни, че по участъка Ябълково- Димитровград не са изградени системите за сигнализация и комуникация, не са изпълнени довършителни дейности по договор- монтиране на асансьори за хора с увреждания на някои от гарите, некачествено изпълнение на част от подлезите, некачествено изпълнение на насипите на надлези в отсечката на проекта. Според депутата прибързаното пускане в действие може да дискредитира изпълнението на проекти с европейски средства пред ЕК и България