Борислав Гуцанов: Правителството няма никаква идея какво трябва да се прави с транспорта в България

Юли 08, 2012 Новини БСП 0 1393

Концесионирането в последния момент поражда съмнения, че ще се раздава държавно имущество на близки хора     Правителството няма никаква идея какво трябва да се прави с транспорта в България

Концесионирането в последния момент поражда съмнения, че ще се раздава държавно имущество на близки хора

 

 

Правителството няма никаква идея какво трябва да се прави с транспорта в България. Случващото се през последните три години е ярък пример за неразбиране, че магистралите не са единствените транспортни коридори. Транспортът не е само магистрали и целта не е само да се отиде на плаж от София до Бургас, заяви на пресконференция членът на ИБ на НС на БСП Борислав Гуцанов. Той изтъкна, че между 70% и 80% от товарите в света се движат по морски транспорт и България трябва да се възползва от позицията си на европейска граница. 

„Първата стъпка, която ще направим е начало на строителството на новия контейнерен терминал във Варна", каза Гуцанов. Той уточни, че това вече е възможно, след като преди четири дни беше приет общият устройствен план в града. „За концесия и дума не може да става. Пристанище Варна-Запад е правено като инфраструктура на големите химически предприятия на България. Никой не може да постави бариера на входа и на изхода. Абсурд е това, което коментира министърът на транспорта. Това е пълно безхаберие и безобразие", заяви Гуцанов. На следващо място членът на ИБ постави изграждането на интермодални центрове в Русе, Лом и София. „В района между Констанца, Букурещ и Русе живеят между 5,5млн. и 6 млн. души. Тези хора имат нужда от всякакъв вид стоки. Това са милиони товари, които преминават и голямата идея е как тези стоки да преминат през България", обясни Гуцанов. Според него е необходима и ясна законодателна инициатива за истинска децентрализация, а не както се говори сега - че ще се прехвърля администрация от София из страната. „Идеята е как градовете с пристанища да имат собственост в пристанищата си, както е по цял свят - така, че да има средства в общините по морето и по реката", добави Гуцанов. Според него старите пристанище във Варна и Бургас трябва да станат чат от градовете и там да се изградят нови атракционни зони. „Това е откриване на работни места и туризъм", обясни членът на ИБ на НС на БСП.

Депутатът от ПГКБ Петър Мутафчиев напомни, че за три години правителството не успя да реализира нито една концесионна сделка на инфраструктурен обект в транспорта, с изключение на новия терминал на пристанище Бургас. Три години се бездейства и по отношение на геостратегическите проекти, преминаващи през България. Мутафчиев даде пример с договора за строителство на нови терминали в Бургас и Варна за контейнери и интермодалния терминал в София. „Правителството на Бойко Борисов направи всичко възможно тези проекти да бъдат спрени. Това са груби грешки, които ще донесат сериозни последствия за транспортната система в България", заяви депутатът. Той изтъкна, че Сърбия и Македония усилено строят магистрала от Белград до Солун, която е паралелна на коридор № 4, минаващ през България. Същевременно Македония започна да строи магистрала до гръцката граница, а АМ Струма изостава - особено в участъка Благоевград-Сандански. Мутафчиев добави, че три години се бездейства и по развитието на коридор № 8, а Албания вече построи голяма част от магистралата си до Призрен.

Мутафчиев отбеляза, че месеци преди изборите транспортният министър казва, че ще започне концесията на всички пристанища и на всички летища. Депутатът изрази съмненията си, че с концесионирането в последния момент някой иска да раздаде държавно имущество - вероятно  на близки хора. „Как ще се отдаде на концесия пристанище Варна, при положение че там планът още не е довършен. Какво стана с летището в Балчик? Защо се спира развитието на интермодалните терминали и развитието на контернейните превози във Варна и Бургас?", попита депутатът от левицата. „Концесия на всяка цена е път, който не води до никъде", категоричен беше Борислав Гуцанов.