Димчо Михалевски: Корупция и лобистки интереси белязаха зимното почистване на държавата

Мар 12, 2012 Новини БСП 0 1346

  БСП настоява за незабавното прекратяване и предоговаряне на условията по скандалните договори   Пореден тежък случай на корупция и лобистки интереси разкри председателят на Съвета по регионална политика и местно самоуправление към НС на БСП и депутат от ПГКБ Димчо Михалевски

 

БСП настоява за незабавното прекратяване и предоговаряне на условията по скандалните договори

 

Пореден тежък случай на корупция и лобистки интереси разкри председателят на Съвета по регионална политика и местно самоуправление към НС на БСП и депутат от ПГКБ Димчо Михалевски. Според него през последните зимни сезони се наблюдава рязко покачване на цените за зимното поддържане на републиканската пътна мрежа. „В документите, с които разполагаме са видни драстичните, необясними и скандални разлики в цените на снегопочистването в последните години. Договорите, сключени от това правителство облагодетелстват малък брой фирми, които са близки на властта и струват на държавата два пъти по-скъпо от предишните години", категоричен бе Димчо Михалевски. Депутатът от левицата припомни, че за 19500 километровата пътна мрежа на България в периода 2005- 2009 година са плащани по около 25 млн. лева за зимно почистване, докато всяка от зимите по време на управлението на ГЕРБ е струвала на държавата около 50 млн. лева. „За това колко пари са изтекли говори ясно фактът, че разликата за четири години възлиза на 100 млн. лева. За четири години безхаберие на министерството и агенцията изтича една голяма спортна зала!", възмути се Димчо Михалевски.

Депутатът от левицата каза, че въпреки престъпното харчене на парите на данъкоплатците, видим ефект от почистването на пътищата няма. „Нещо повече- управляващите са предоставили цели 56% от почистването на пътната мрежа на България на три компании: „Трейс Холдинг", Холдинг „Пътища" и „Интегрирани пътни системи". Според Димчо Михалевски това е скандално, защото конкурсите за възлагане на поръчките за зимното почистване са проведени с очевидни ограничения и натиск, което е довело до липса на реална конкуренция в много от областите на страната. „Как иначе да си обясним факта, че в 11 от областите е имало само по една оферта, в 9 по 2 оферти, а в 5 от областите по 3? Да не говорим, че освен това договорите се оказват без обща стойност, тъй като съдържат само единични цени за няколко десетки видове работи", каза още Михалевски.

Депутатът от ПГКБ обясни, че това се случва, за да може възлагането на обема от дейностите да се извършва месец по месец и то по субективната оценка на агенция „Пътна инфраструктура". „Така за едни изпълнители могат да се възложат големи по обем задачи, а за други- съвсем минимални", подчерта Михалевски. Според думите му фирмите спечелили конкурсите не могат да реализират никакви съществени инвестиции, а в масовия случай са на загуба, тъй като разходите им за гориво са многократно по-високи от отпуснатите суми за определен вид дейност. „Разбира се това не важи за избраните и приближени до властта фирми, които са си надписали тройни и четворни надценки за извършваните от тях дейности", категоричен бе Димчо Михалевски и обясни, че няма друго обяснение как в три съседни района има необясними разминавания в цените на снегопочистването, въпреки подобните климатични условия. Докато в Плевен то е струвало 2857 лева, в Ловеч цената била 780 лева, а в Габрово - 573 лева.

„Заради тези драстични примери на корупция и облагодетелстване на приближени до властта фирми, БСП настоява за незабавно прекратяване и предоговаряне на условията на договорите за почистване и поддържане на пътната мрежа", отбеляза Димчо Михалевски и призовава прокуратурата и Сметната палата да се самосезират и да започнат разследване на случая.

Документален материал от пресконференцията може да свалите от тук:

Данни за единичните цени на видовете работи за различните видове степени на зимно поддържане на РПМ 2010-2013 год. >>>
Данни за фирмите и договорите  за дейностите по поддържане на Републиканската пътна мрежа 2010 – 2014 год. >>>
Договорите за зимно поддържане на републиканската пътна мрежа >>>
Карти на цените за зимно поддържане: 1, 2, 3, 4