Ирена Анастасова с въпрос към просветния министър за скандална брошура за сексуално образование на лесбийки, разпространявана в училище

БСП остро постави въпроса за контрола на това какви хора и неправителствени организации имат достъп до училищата и детските градини с категоричната позиция: Образованието е държавна отговорност

Със сигнал за разпространението на сексуална образователна брошура с недопустимо съдържание в българско училище се обърна към просветния министър Галин Цоков народният представител от „БСП за България“ Ирена Анастасова. Родители на ученици от  частната професионална гимназия за дигитални умения „СофтУни Светлина“ са ѝ предоставили брошурата „Сексуално здраве за лесбийки и бисексуални жени“, издадена от фондация „Билитис“ по проект „Рейнбоу хъб“.

„Запознавайки се със съдържанието ѝ, изпаднах в недоумение как е възможно изобщо подобна литература да се разпространява в българско училище. 27 години съм била в училище и недоумявам как има ръководство на училище или колеги, които могат да допуснат такова нещо“, реагира Ирена Анастасова.

По думите ѝ въпросът е сериозен, защото това не е прецедент и случаят съвсем не е изолиран. „Убедена съм, че и в министерството имате информация за други подобни случаи, много от които бяха показани в различни медии“, обърна се към министъра народният представител от БСП. По тази причина тя отправи и въпросите си към него:

Запознати ли са в МОН с подобни примери? Знае ли МОН какво се случва в детските градини и училищата в страната по тази тема? Имат ли представа в министерството какви организации получават достъп до децата и учениците в образователните институции? И какви мерки ще бъдат предприети.

По думите на министър Галин Цоков подобен сигнал бил постъпил в МОН преди месец и по него била направена проверка. Според тази проверка в частната професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни Светлина“ не били разпространявани каквито и да било материали, свързани със сексуално и здравно образование . Имало само една брошура, която била в кабинета на медицинското лице на училището. То трябвало да я прегледа и прецени дали е удачно подобен материал да бъде разпространяван сред учениците. В отговора си министърът добави, че здравното и сексуално образование ставало по утвърдени учебни програми, а директорите били уведомени да не се допуска разпространението на информационни материали, въпросници, листовки, които проповядват насилие, нетолерантност, дискриминация, неуважение, подтикват децата и учениците да определят половата си идентичност, съдържат материали, които противоречат на добрите рамки и обществените норми на поведение.

Според министъра трябва да се заложи като законодателна мярка създаването на етична комисия във всяка образователна институция.

„Не вярвам, че брошурата е била в един екземпляр само в лекарския кабинет, защото тя на мен ми беше предоставена от майка. Аз не съм търсила съзнателно, просто жената ме намери и ми я предостави. Била е дадена на дъщеря ѝ“, не се съгласи с отговора Ирена Анастасова.

Тя е информирана, че от Национално сдружение за закрила на българските деца и семейства са поставили въпрос пред министъра по този сигнал, знае и отговора му.

„Отговорили сте, че допускането на такива неправителствени организации в българското училище е отговорност на директорите на образователните институции. Да, така е, според Наредба 15. Но в същото време прекалено много станаха публично известните случаи в редица градове на страната ни за достъп до българското училище на всякакви книги и брошури с крайно неподходящо, в някои случаи – дори с порнографско съдържание“, подчерта Ирена Анастасова и се обърна към министъра: „Не смятате ли, че прекалено много дейности и отговорности на държавата са отстъпени на неправителствени организации“?

Тя добави, че в работата си като директор е работила с НПО, но повтори, че проблемите често идват оттам, че преценката е оставена единствено на ръководствата на училищата. „Всякакви фирми обучават от доста време учителите, понякога с доста съмнително качество е това обучение. Частни фирми разработват и отпечатват учебниците на децата, поддържат електронните платформи и регистрите на МОН добре, но в крайна сметка отговорността за качеството и съдържанието на образованието е държавна – респективно на МОН. И това за мен е най-важната отговорност на държавата, защото от нея зависи бъдещето ни“, посочи Ирена Анастасова.

По тази причина, след множество сигнали и срещи с родителски организации, от БСП инициираха и референдума за забрана на опасната джендър идеология в българските училища и детски градини.

За БСП е недопустимо в българското училище и детски градини да имат достъп подобни неправителствени организации под каквато и да било форма, като цитираната в сигнала със скандалната брошура НПО.  

Ирена Анастасова бе категорична, че според БСП е крайно наложително МОН да предприеме действие за промяна на Наредба 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на директорите, учителите и другите педагогически специалисти, като категорично се запише: Забрана за дейност в образователните институции на съмнителни организации, както и по теми като половите стереотипи, правата, културата и начина на живот на ЛГБТИ общността, ранното сексуално образование на деца в детските градини и начален етап, които пряко въздействат върху психиката и съзнанието на децата. По думите ѝ предложението на просветния министър  за създаване само на етична комисия във всяка образователна институция няма да има свърши работа – трябва да има категорични записи в законодателството за това.

„Просветното министерство не може да стои встрани от подобни проблеми – то трябва да знае какви хора и организации имат достъп до децата ни“, посочи народният представител от БСП.

Министър Цоков заяви, че отговорът му по сигнала бил на базата на свършеното от предишното ръководство на МОН, но заяви готовност да предприеме нова проверка.