Георги Свиленски: Дългосрочна стратегия, която да се следва от всички правителства, а не работа на парче, е нужна за спасяването на БДЖ

„Нужно ли е да стане голяма авария с човешки жертви, за да се вземат мерки?“, попита Борислав Гуцанов по време на инициираното от левицата изслушване на транспортния министър във връзка със зачестилите инциденти с железниците

“Да възложим на Министерството на транспорта, на БДЖ и на НКЖИ да разработят дългосрочна стратегия, върху която българският парламент да се произнесе. Да има няколко варианта - оптимистичен, песимистичен - и народните представители да решат. След което всички правителства, без значение дали са служебни или не, да изпълняват тази стратегия в следващите поне 10 години. Защото с решения на парче няма как да се решат проблемите на БДЖ.” Това предложи председателят на Комисията по транспорт и съобщения и заместник-председател на парламентарната група на “БСП за България” Георги Свиленски по време на изслушването на служебния транспортен министър Христо Алексиев в парламентарната комисия.

Изслушването, проведено по инициатива на Свиленски, бе във връзка със зачестилите инциденти с подвижния железопътен състав, състоянието на железопътната инфраструктура и готовността на БДЖ за извършване на пътнически превози в условията на либерализиран железопътен пазар след 2024 г.

“Много години ни беше обяснявано как се полагат усилия от всички правителства назад във времето за оздравяване на БДЖ. Как с намаляването на задълженията, БДЖ ще се възроди и ще има едно светло бъдеще за развитието на железопътния транспорт. Тогава казах: “Да, вие ще намалите задълженията, БДЖ няма да има задължения, но България няма да има железници”. И днес всички можем да се убедим, че сме горе-долу в тази ситуация. Имаме БДЖ без резервни части, без локомотиви, 376 вакантни длъжности, а може би няма и кандидати за тях, за закъсненията няма да говоря, запалванията са 28, те ще стават много повече. Складовете са празни. Това е състоянието след толкова години по този начин на управление на българските железници”, заяви Свиленски.

По неговите думи в момента няма никакво  значение дали ще има редовно правителство, или няма да има. “Всеки един от нас е длъжен, със своите ангажименти, да положи усилията за това да спасим БДЖ, защото след 3 или след 6 месеца ще бъде още по-късно”, подчерта Георги Свиленски.

Народният представител от “БСП за България” и член на транспортната комисия Борислав Гуцанов посочи множеството инциденти в последно време, свързани с  железници: “На 4 януари – дефектирали силови кабели, пожар влак Варна-София; 26 декември – влак дерайлира на Централна гара София; 3 ноември – запалването на влака София-Варна, отърва се по едно абсолютно щастливо стечение на обстоятелствата и добра реакция и на персонала на влака, машинистите, и на пожарникаря, който беше във вагоните като обикновен пътник; 23 септември – повреда в контактната мрежа на Централната гара; София-Драгоман - отново повреда; септември - пожар във вагон на пътническия влак на гарата в Монтана. И това са само най-фрапиращите случаи от последните два месеца и половина - три. Уважаеми колеги, това е извън всякакъв коментар.”

Той уточни, че за това не е виновно единствено сегашното ръководство, но изтъкна: “Господин министър, Вие от 15 години сте в тази система. Не може да се говори, че едва сега се запознавате с проблемите, независимо дали сте били в НКЖИ или в другите системи.”

“Нужно ли е да стане някоя голяма авария с човешки жертви, за да се вземат мерки?”, попита Гуцанов. 

“Застрашено ли е участието на БДЖ в обществената поръчка за обществената услуга, има ли основания за притеснение и застрашени ли са средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, ако има забавяне с процедурите по закупуване на подвижния състав?”, попита още Георги Свиленски. 

“Трябва да вложим всички усилия подвижният състав да остане в БДЖ, не да купим, да дадем хубавите линии на частния превозвач и да му дадем и новите влакове, а БДЖ да остане с изгорелите локомотиви, които няма да бъдат и ремонтирани, а ще стоят за скрап и без персонал. Така че наистина нека насочим целта в тази посока -  спасяване и укрепване на държавните железници", каза в заключение Свиленски във връзка с предстоящото либерализиране на железопътния пазар.