Сергей Станишев: Никога парламентът не е бил в такова унизително положение

Юли 05, 2010 Новини БСП в медиите 0 1237

Сергей Станишев, председател на БСП и председател на Парламентарната група на Коалиция за България Интервю за  Агенция "Фокус"

Сергей Станишев, председател на БСП и председател на Парламентарната група на Коалиция за България

Интервю за  Агенция "Фокус" .

Фокус: Г-н Станишев, днес се навършва една година, откакто ГЕРБ спечели изборите. Каква е оценката, която давате на работата на правителството досега? Вчера премиерът каза, че си дава петица.
Сергей Станишев: Премиерът е известен със своето високо самочувствие и то проличава в неговата самооценка за правителството. Но оценката на реалния живот е доста по-различна. Не е въпросът каква оценка давам аз или БСП. Важното е как хората живеят. Една година е достатъчно време, за да се видят резултати от управлението. Спомнете си, при това, че сме различни политически сили, но Кабинетът на Софиянски направи за три месеца доста неща в една кризисна ситуация. Сега имаме една година, но една година предимно на говорене, различно по своя характер - самохвално за себе си, агресивно към всички несъгласни, при това основано на, бих казал, посредствена агресивност с много лъжи. А обективните реалности в икономиката, в социалната сфера, в здравеопазването и това, което засяга всеки човек, не само са в стагнация, а пропадат и това е пряко следствие от политиката, която води това правителство. Защото единствената сфера, в която имат някакви постижения, най-малкото като демонстрирани усилия, това е борбата с организираната престъпност. Дай Боже, да дадат и резултат, защото засега резултат реално няма. Има много акции, много медийно отразяване, много PR, но няма осъдителни присъди на базата на проведените от МВР и Прокуратурата действия сега, през тази година и това е доста показателно. Но по-тревожното е това, което се случва в икономиката. Защото сбърканата философия и подход по време на криза, която охлади допълнително икономиката, основана на философията на Дянков - не плащаме на фирмите, не връщаме ДДС, не правим големи публични инвестиции, не увеличаваме средствата за безработица, за да постигнем балансиран бюджет, се провали. Тотално се провали. Тя доведе до рязко задълбочаване на икономическата криза, превръща я в социална криза и не постига дори своите фискални цели, защото дупката в бюджета тази година е видима - 1,650 млрд. лв. до май месец. Това е нещо много тревожно с тенденция да се разраства, защото актуализацията на бюджета решава 3 въпроса. Първо, да узакони, че правителството не може да събере приходи. Не може да събере, защото смачка икономиката, защото не може да се пребори с контрабандата, напротив, със своята политика я поощри ефективно, реално погледнато. Втората задача на актуализацията е да се узакони харченето на фискалния резерв. И какво се оказа? Че т.нар. опоскана държава година и половина съществува за сметка на спестеното и натрупаното от предишното правителство. Само че, ако фискалният резерв беше 8,2 млрд. юли миналата година, към края на тази според бюджета трябва да бъде 4,5 млрд. лв. - сведен към минимума и заплашващ стабилността на Валутния борд. И трето, да узакони огромния личен резерв на министър-председателя, неразписан в бюджета, който не го е имало никога, за да харчи, както си прецени. Аз не вярвам, че тези неща, които са записани в мотивите, ще бъдат изпълнени. Говоря за 660 млн. лв. за разплащане най-сетне с една година закъснение с бизнеса. Според мен, ще го протакат до последно и после ще си запълнят по-голямата бюджетна дупка, отколкото е планирано.
Фокус: Това ли е целта според вас?
Сергей Станишев: Това е много сериозно подозрение. След като категорично отказват да се разпишат средствата и се оставя един резерв на правителството за непредвидени цели от 1,150 млрд. лв. вие как си го обяснявате? Навсякъде, където пише за харчене, пише примерно: за тютюнопроизводителите до 116 млн. лв., но те могат да бъдат и 20 млн., могат да бъдат и 0, или 1 млн. лв. Какво се случва в здравеопазването, до което опира всеки човек - от новороденото бебе до най-възрастния човек? Прокарва се същата политика, която водеше г-н Божидар Нанев. Нищо не е променено. Всичките тези делигирани бюджети, ограниченията за болниците, неплащането на време водят огромна част от болниците в България, специално в малките и средни общини, в към фалит и то съзнателно. По Питаловски. Казват: „Ние не закриваме болници, но ние ще ги доведем до фалит и те сами ще се закрият". Това е реалността. В социалната сфера - твърдят, че безработицата спада. Нека да отидат из страната. В София може да няма такава безработица - София, Варна, Бургас са по-различни от останалата част на страната. Но вижте колко хора не искат да ходят в бюрата по труда, защото са обезкуражени, не виждат смисъл, нямат надежда. Това са реалните резултати. Приказките са си приказки, потупването по рамо на премиера е едно, тупането в гърдите на министрите е друго. Може би, е прав, че по-леко минават някои българи през кризата, ако визира себе си. Но огромната част от българите, започвайки с най-бедните, минавайки през малкия и средния бизнес и достигайки дори до заможните хора, живеят в несигурност и страх. Много характерна черта на това управление е насаждането на конфронтация. Те не могат да вереят в нормална среда. На ГЕРБ им е необходим враг, не опонент. Да кажем - опозицията е опонент на управляващите, които обаче работят за една държава в различни роли. На тях им е необходим враг - дали ще бъде президентът, дали ще бъде БСП, дали ще бъде ДПС, дали ще бъде някой друг, заговори, подстрекателства, когато става дума за всеки един протест. И как реагира правителството на цялата тази ситуация, когато хората все повече отрезвяват от надеждите, които имаха на 5 юли 2009 година? С репресия. Една болница в Пловдив протестираше и какво се случи на следващия ден? Проверка от НАП. Когато общините недоволстват, че им се орязват за половин година близо 30% от разходите, какви са реакциите? Ще ги мачкаме, проверки десетки - Държавна финансова инспекция, НАП, МВР, ДАНС и отвсякъде. Никой не работи и това е друга характерна черта на това управление - нищо не се върши, освен PR. Администрацията е замръзнала, не смее да поеме отговорност, първо, защото маса професионалисти бяха уволнени само с мотива, че са работили за Тройната коалиция. Те са държавни служители, чиновници и трябва да работят и с Тройната коалиция, и с по-предишното правителство, и с Костов. Сега обаче има чистка. Махат професионалистите и слагат свои политназначенци. А тези, които са останали, не искат нищо да подпишат, защото не знаят дали утре няма да влязат в затвора за това, защото всеки може да сгреши в решение. И затова дори в сферата еврофондове, която беше толкова широко обещавана от правителството, какво имаме като резултат? Според бюджетната комисия на Европейския парламент (ЕП), това не е моя статистика, България по темп на усвояване на европарите е паднала от октомври миналата година до края на април тази година от 14 на 26 място. Честито! И за всичко това премиерът казва: „Пиша си петица, твърда. Може още малко. С руснаците като се разберем ще си пиша и шестица". Създава се един много характерен символ на това управление - новият химн на МВР на Веселин Маринов, който е в стил популярна чалга. Ако това е представата за МВР, аз не я споделям. Спомням си на времето в моята гимназия в уроците по музика пяхме химна на свързочника.
„Свързочникът е винаги на пост. Не плаши се от бури зли", но в него имаше поне маршово начало и целият клас го пееше. Това беше любим химн на учителя ни по музика и пеене - другарят Буюклиев. Това, което чувам, това е символиката на това управление. Пуснете го, слушайте го и си правете изводи за управлението на ГЕРБ.
Фокус: Нещо позитивно в управлението на ГЕРБ не виждате ли?
Сергей Станишев: Има много позитивни страни от гледна точак на самото правителството. Първо, силната пропаганда. Няма друго правителство, по-успешно в пропагандата, която води за последните 20 години. Само че пропагандата е пропаганда и затова тя така се нарича, защото винаги се разминава с реалностите. Казах също така, че МВР е едно от нещата, които демонстрират активност. Друг въпрос е какво е съдържанието и много тънка е границата между активност на МВР, на правоохранителните органи и създаването на полицейска държава. След като такова списание като „Еконъмист" вече предупреждава, че България отива към полицейска държава след 20 години демокрация, не е най-добрият атестат.
Фокус: Не може да се каже, че за тази една година МВР е станало по-силно?
Сергей Станишев: По-силен е станал БОП-а в МВР, защото навсякъде в МВР на ключови позиции са сложени хора от БОП. То вече не е МВР, то е БОП-МВР, реално погледнато. Другите служби са смачкани и подтиснати. Ако това е реформата на г-н Цветанов, това не е реформа, а е вътрешно преструктуриране и преразпределение на властта в МВР между отделни структури.
Фокус: Каква е равносметката, която правите вие за дейността на парламента, с какво се отличи 41 Народно събрание (НС) през тази една година?
Сергей Станишев: С мълчание на мнозинството. Аз няма никога да забравя, когато гледахме на второ четене бюджета, който днес се ревизира. От 17 часа дискусия - това е дискусията по най-важния закон - какво правим в икономиката, какво правим в другите сфери като държава - Коалиция за България говореше и отстояваше своите тези и своя алтернативен бюджет в рамките на около 6 часа и половина. На второ, място бяха Синята коалиция с предложения, позиция и аргументи. Познайте колко време от 17 часа говориха депутатите от ГЕРБ? 58 минути. Те трябва да защитят политиката на своето правителство. Те са го излъчили. Те носят отговорност за него.
Фокус: Те казват, че министърът на финансите е бил там и затова не са се изказвали.
Сергей Станишев: Да. Аз си спомням. Министърът на финансите изнесе една кратка лекция за това колко безалтернативен е този бюджет и че е най-добрият в целия ЕС. Шест месеца след това се оказва, че е най-лошият, дори и според тях самите. Истината е, че парламентът в Парламентарна Република абдикира, отказва се от своята роля на основен генератор на политика на държавни решения. Той се превръща в една мишина на гласуване на чужда воля, която се формира от премиера и някакъв тесен кръг около него на тъмно. Знаете колко случаи имаше в рамките на 24 часа ГЕРБ да си промени позицията на 180 градуса. Пълно безумие. Това означава, че нямат политика и те не са в парламента. Те ги третират депутатите от ГЕРБ като пионки. Понякога ми е чак жал за тях. Честно ви казвам. Защото това е унизително. Никога, например, при лошата Тройна коалиция, парламентът не е бил в такова унизително положение. Напротив, имаше маса закони, внесени от правителството, които се променяха много съществено от парламента и имаше реални дебати, те водеха до резултат. Иначе имаме една ситуация, в която управляващите мълчат, опозицията казва аргументите, сочи грешките и слабостите, отговор почти няма. Когато се изказва някой от опозицията има ръмжене. Не случайно наскоро видях проучване на няколко агенции, които показват, че парламентът е загубило два пъти от доверието, което е имало в началото, от надеждите, които създаде в българското общество.
Фокус: Г-жа Цачева в самото начало беше казала, че ще се опита да възстанови това доверие.
Сергей Станишев: Интересно е как тя оценява своята работа предвид на целта, която постави. Очевидно се е провалила в това. Каква е реформата в парламента? Гласуването с пръстови отпечатъци. Какво се оказа? Че системата е пробита и има подозрение, че тя се манипулира съзнателно. Ние, опозицията, наблюдаваме, че редиците на ГЕРБ са рехави, а резултатите им излизат доста високи. Това изисква много сериозно проучване кой гласува и има ли смисъл да се гласува след като всеки може да гласува с чужда карта от управляващите.
Фокус: Ще искате ли проверка?
Сергей Станишев: Да, ще потърсим всички парламентарни механизми. Да не говорим за това, че другата констатация е, че този парламент, това мнозинство, визирам най-вече ГЕРБ, конкретно, са шампиони по лобистки и корупционни промени в законодателството. Утре ще представим списъка с част от закони, които имат именно такъв характер. Те с това започнаха - Закона за нотариусите - първия закон, който внесоха, за да уредят двама души от мнозинството, в това число и г-жа Фидосова, за да могат да си бъдат и депутати, и нотариуси, да могат да си вършат бизнеса. Закон за двама души. Последните закони, които приемат - Закона за земеделската собственост по същество обслужва интересите на едрите арендатори и казва: „Ти имаш тук земя, наследена от твоя дядо. Даваш я под аренда, но искаш да я продадеш. Може, но на този, който ти я взима под аренда", което влияе на цената и по същество е ограничение върху правото на собственост. Защото аз говоря за дребните собственици най-вече, за хората, които имат малки парцелчета - това ще се комасира от едрите арендатори. Това е видимо. Може да продължим тази поредица с много закони. Спомнете си за ГМО безумните поправки. Всички разбраха, цяла България, че всъщност се обслужват интереси на една-две големи фирми, които са монополисти в генномодифицираните организми, американски фирми и само обществената съпротива, медийната реакция и смея да твърдя в немалка степен и позицията на опозицията, на БСП, доведоха до спиране на тези безумни поправки. Но това си върви буквално ежеседмично в парламента. Тук едно - там друго. Хората се оказа, че трябва да се разплащат за услуги, които са им направени по време на кампанията под една или друга форма, а също така по същество това се оказа и най-олигархичното правителство, което някога е управлявало България, защото обслужва интересите на едрия капитал, реално погледнато.
Фокус: Кога ще бъде готов този списък с лобистки закони и от законите, които до момента сте събрали, има ли такива, които защитават интересите на някои от министрите?
Сергей Станишев: Нека бъде готов. Правим анализ. Това все пак е интелектуална работа. Но то е видимо. Например, законът, който беше приет от правителството и внесен в парламента за автомобилните превози е абсолютно корупционен като среда и ще обслужва няколко едри автомобилни превозвачи за междуградски превози. Ние ще се противопоставим на него. Ако той бъде приет в този вид, то много бързо ще си проличи кого обслужва. Между другото схемата, по която искат да разпределя правителството чрез Министерството на транспорта, конкретно, ресурсите в междуградските превози, е същата, която беше в Столична община. Спомняте ли си скандалът със заместник-кмета Велизар Стоилов - напасването на разпределението на обществените поръчки за градския транспорт? Е, същата ще бъде схемата. Канят няколко души, казват - „На теб - това. На теб - това. А останалите там малките - забравете". Това е намерението. То е очевидно. Интересното е, че в този скандал нашата славна Прокуратура не намери никакво основание за обвинение. Много показателно за борбата с организираната престъпност и корупцията.
Фокус: Какви бяха ролите на отделните парламентарни роли в парламента през тази една година? Синята коалиция - ту подкрепяше правителството, ту му се противопоставяше. „Атака" пък подкрепя ГЕРБ безусловно.
Сергей Станишев: За първи път имаме правителство, управление като цяло, в което освен най-голямата партия ГЕРБ, ключова роля играе и такава партия като „Атака", което създава много сериозен проблем за България в очите на ЕС. Той още не си личи, защото има, как да ви кажа, търпимост. Дайте да видим какви са резултатите - да мине известно време. Една година мина. Това е много характерно, че най-верният съюзник на ГЕРБ, което крепи това мнозинство е партия „Атака". И се получава много смешна, парадоксална бих казал, ситуация - бунтарска партия, радикална партия е част от статуквото. При това, някак си всичките социални пориви на „Атака" отидоха на заден план. Аз не мога да разбера как депутати от „Атака", която винаги, освен национализма, ксенофобията, е акцентирала и върху социалните права, бедните хора, техните интереси, ще гласуват за този бюджет, за тези промени, когато например се спестява за сметка на пенсионери, за сметка на студенти. 140 млн. лв. пести правителството от това, че не плаща на пенсионерите обещаните увеличения за вдовишките пенсии, за пенсиите над 75-годишна възраст. Това е политиката. Синята коалиция се оказа в неприятната за тях роля на присъдружна партия на ГЕРБ, защото реално погледнато досега при всички декларации, заплахи, предупреждения - „нещата отиват към зле. Ние ще критикуваме. Ние сме конструктивната, едва ли не, опозиция" - няма ключово гласуване, по което Синята коалиция да не е с ГЕРБ. Айде, моля ви. Какво се правят на опозиция и те. Те са си част от мнозинството. Затова има нова Тройна коалиция, де факто функционираща в парламента - ГЕРБ, „Атака", Синя коалиция. Това е видимо, защото положението „управляващ-опозиция" се определя от две неща - гласуване на бюджет, гласуване на вот на недоверие. И може би още няколко ключови политики. Къде е Синята коалиция? Ясно къде е. РЗС парламентарно не са много активни, но действат като всяка партия, която е радикална, антисистемна. Те действа, както действаха ГЕРБ преди изборите - плюят на ляво и на дясно остро, категорично. Това се харесва на много хора, които са недоволни, но какво всъщност предлагат? Така че основната опозиционна сила, бих казал радикално опозиционна, това е Коалиция за България. Не самоцелно радикална - задължително трябва да се гласува срещу всичко. Не е така. Правим нашите конструктивни предложения. Така направихме и правим за бюджета и ще отстояваме тези предложения. Впрочем, практически нито едно не е прието от бюджетна комисия. Но ние, като хора загрижени за това на къде отива страната, а не виждаме посоката, в която ни води правителството, правим нашите предложения и ще ги отстояваме. Движението за права и свободи са избрали друга форма на опозиционност - по-мека на този етап най-малкото. Въпреки, че по редица неща сме на много близки позиции и действаме съвместно - и в питанията към Конституционния съд, и по други инициативи, защото и двете партии са опозиция - нормално е да си взаимодействат.
Фокус: Имаше ли полза от вашия конструктивизъм?
Сергей Станишев: Вижте. Досега не, практически, защото няма чуваемост. Много са си повярвали хората от ГЕРБ, правителството. Но моята голяма загриженост дори не е текуща. Моята голяма загриженост е за 2011 г. Добре, тази година ще бъде изяден, опоскан, похарчен, потрошен фискалният резерв. Ще се закърпят дупки. Премиерът ще е добър, ще раздава пари на ляво и на дясно, за да снижи социалното недоволство. И аз питам - при тази тенденция на несъбираемост на приходите, а тя според мен ще бъде по-голяма, отколкото смята правителството - не 2 млрд. несъбрани приходи, а сигурно към 2,5 млрд. поне - догодина какво, след като Дянков беше обещал „Ще съберем 2 млрд. повече"? Събрахме 2 млрд. по-малко. Айде де. 4 млрд. разлика се получава между обещаното и свършеното за една година. Питам какво догодина, ако нищо не се промени, ако не се промени отношението към икономиката, към социалните проблеми, към предложенията на опозицията? Тогава ни очаква следният сценарий. Първо, вдигане на данъците. И затова вече говорят хора от ГЕРБ, председателят на бюджетната комисия. И премиерът да не се прави, че не го чува като казва, че аз плаша хората. Те плашат хората, защото премиерът казва „Няма да вдигаме данъци", но икономистите и финансистите в ГЕРБ вече говорят за това. Второ, намаляване на доходите, които и без това падат. Трето, като го няма фискалният резерв, с какво се финансира дупката в бюджета? Със заеми, които ще се плащат от българите. Не от премиера и от ГЕРБ - от всеки един. И четвърто, като дестабилизират цялата система какво ни остава? Споразумение с МВФ, а то винаги върви, както в Румъния, с рязане на заплати и пенсии и с болезнени неща. Истината е, че правителството не смее само да направи реформи, реално погледнато, защото има една цел - да добута някак си до президентските избори без сътресения. Защото няма реформа, която да не предизвика напрежение така или иначе. Лошото е, че от бездействие, от хаотичност, от некомпетентност може да ни докарат до тези 4 горчиви хапа да ги пием наведнъж като общество като стане дума за Бюджет 2011. Затова няколко пъти настояваме, в това число и чрез декларация на Парламентарната група, ако управляващите имат някакво чувство за отговорност за това какво става, какви са тенденциите, да се направят консултации с политическите сили в парламента за следващия бюджет - какъв е подходът, какви цели си поставяме, как се постигат. Никой нормален човек, в това число и аз, не иска страната да се провали. Какво като се провали ГЕРБ покрай това? Ще има злорадство от опонентите на ГЕРБ, но на кой му е по-добре? На следващото правителство, което ще получи наследството на Бойко Борисов? След Бойко Борисовата зима?
Фокус: В тази връзка Бюджет 2011 ли трябва да бъде приоритетът в работата на парламента и според вас президентът трябва ли да свика Консултативен съвет за национална сигурност?
Сергей Станишев: Според мен да, защото извинявайте, но ние сме юли месец. Сега приемаме актуализиран бюджет за тази година. В края на октомври в парламента трябва да бъде внесен бюджетът за следващата година. Процесът започва винаги през лятото. Ако си спомняте, Тройната коалиция винаги е обсъждала на коалиционни съвети основните параметри на бюджета за следващата година. През лятото - юни и юли беше време на коалиционни съвети. Тогава се задаваха основни параметри, рамки на бюджета и на политиките, които ще се водят, и вече конкретните отделни направления се решават в рамките на това. Нещо да сте чули за това до този момент? Пак ще се прави на коляно в края на годината, пак ще казват, че се прави перфектният бюджет, само че ще бъде далеч. Знаете ли, ако говорим за перфектната буря - имаше такъв филм, точно в окото на нея, на перфектната буря, ни вкарва това правителство, в най-рисковата част. И това е моята голяма загриженост и затова смятам, че има основание и президентът да свика Консултативен съвет за национална сигурност на тази тема. Защото финансовата, икономическа стабилност, социалната сигурност на хората - това е част от националната сигурност. Как да не е. Разбира се, че е.