България може да загуби 60 млн.евро по програма ИСПА

Юни 13, 2010 Новини БСП 0 1662

Има опасност до края на 2010 година да няма утвърдена апликационна форма по ОП „Транспорт" България може да загуби 60 млн

Има опасност до края на 2010 година да няма утвърдена апликационна форма по ОП „Транспорт"

България може да загуби 60 млн.евро по програма ИСПА заради забавянето на проекта Пловдив-Свиленград. За това предупреди председателят на Съвета по транспорт, информационни технологии и съобщения на НС на БСП и депутат от Коалиция за България Петър Мутафчиев. „Със забавянето на строителството се създават възможности да не се реализират строителни дейности и да не се усвояват средства", обясни Мутафчиев. По думите му близо 5 месеца не се работи по Лот 1 от Пловдив до Първомай. От друга страна По Лот 2 от Първомай до Димитровград съществуват множество пречки, свързани с отчуждаването на терените. „Българското правителство трябва да прави всичко възможно, за да ускори  този процес, за да бъдат усвоени всички пари по ИСПА", заяви Мутафчиев.

Депутатът изтъкна, че проектът е на обща стойност 350 млн.евро., като 153 млн. евро са по програма ИСПА и 150 млн.евро са от Европейската инвестиционна банка. До момента са усвоени 89 млн. по ИСПА и 39 млн. по ЕИБ. „Ако се ускори строителството през следващите 6 месеца, ще може да се усвоят всички пари по ИСПА. Но темпото, с което работи сегашното правителство гарантира, че ще бъдат загубени тези средства - около 60 млн.евро", обясни Мутафчиев. Според него самият факт, че ръководството на Министерство на транспорта се опитва да преговаря не за усвояване на тези средства, а за прехвърляне към ОП „Транспорт", говори, че проблемите по строителството на тази ж.п. линия се задълбочават с всеки изминал ден.

Сериозен проблем според Петър Мутафчиев има и с втория голям проект за АМ „Люлин", независимо от уверенията на министър Плевнелиев, че ще бъде готова до 2010г. Според депутата от левицата вариантите са или да се признае всичко, което е реализирано като строителство с пари на ИСПА и останалите пари да се загубят, или да се загубят всички пари. По повод изявлението на премиера Борисов, че договорите по ИСПА трябва да бъдат дадени на прокуратурата, Мутафчиев коментира, че когато управляващите не виждат начин да решат проблема, прехвърлят топката на прокуратурата.

Мутафчиев отбеляза, че за близо година няма готов нов проект и по ОП „Транспорт". Депутатът напомни, че с идването на власт на новото правителство са настъпили сериозни промени в състава на ж.п. транспорта. „Именно нарушаването на административния капацитет доведе до закъснения, които преди това не съществуваха в ж.п. проектите", заяви Мутафчиев. По думите му до края на миналата година е трябвало да бъдат представени проекти, които се работят по ИСПА като техническа помощ - проектите Пловдив-София и Пловдив-Бургас. Депутатът изтъкна, че апликационна форма за Пловдив-Бургас няма, а транспортното министерство е обявило, че търгът се отменя. „Ако са верни думите на министъра на транспорта, че търгът е бил прозрачен и честен, защо се анулира? Явно има други причини", коментира Мутафчиев. Той изрази опасенията си, че до края на годината няма да има утвърдени апликационни форми по ж.п.проектите и от следващата година страната ни няма да може да ползва средства от ЕС.

Според Петър Мутафчиев проблемите с пътищата са също толкова сериозни. Той отбеляза, че в момента е готова апликационната форма само за АМ „Тракия", но тя не е представена в Брюксел. „Къде са апликационните форми на АМ „Марица", на Лот1,2 и 4 на АМ „Струма"?- попита депутатът. По думите му повече от година не се подновяват търговете за прохода Маказа и връзката на Гара Яна с магистралата, а по Видин-София също нищо не се прави. „Моите притеснения се, че до края на 2010г. няма да имаме утвърдена апликационна форма по ОП „Транспорт". Апелирам към управляващите - нека да се спре с политиканстването и да се започне да се работи усилено", заяви Мутафчиев.

Депутатът от левицата коментира и изявлението на говорителя на еврокомисаря Оли Рен, че ЕК не е получила от българските власти достатъчно информация за договорите на предишния кабинет, за които се твърди, че са основна причина за свръхдефицита. „Това означава, че от голямата политическа пропаганда понякога България си навлича бели на главата", заяви Мутафчиев. По думите му ако се следва логиката на управляващите, те трябва да обяснят кой проект е осигурен финансово по отношение бюджетите на крайните бенефициенти. „Къде са парите за тази година за АМ Тракия в бюджета на НАПИ? Няма ги, включително в бюджета, който предстои да се променя!"- отбеляза Мутафчиев.