Филип Попов: Законопроектът срещу корупцията на МС предлага връщане на отречени и неработещи практики

В закона на властимащите, на практика, предлагат мнозинството, което ги е избрало и ги поддържа, да им избере и контрольор

„Законопроектът срещу корупцията на МС предлага връщане на отречени и неработещи практики по отношение на установяване на конфликта на интереси. Ние, от „БСП за България“, оставаме на барикадата и ще продължим борбата“, заяви народният представител от „БСП за България“ Филип Попов. Той подчерта, че в българското законодателство няма правна легална дефиниция на понятието “корупция”. „Същото това правителство, което по дефиниция е отговорно за условията за възникване на корупцията, където е съсредоточена най-вече възможността за корупция, ни предлага закон, с който казва: ние ще си изберем органа, който да ни контролира, но не и да ни преследва, а само да събира и анализира“, коментира той. Според него корупцията подкопава ефективността на държавата, тъй като приетите процедури се заобикалят, ресурсите се разхищават, а служителите са наемани и повишавани без връзка с работата, която вършат. „В закона на властимащите, на практика, предлагат мнозинството, което ги е избрало и ги поддържа, да им избере и контрольор. Резултатът от тази работа мога да го обобщя с аферата „тефтерчето Златанов“, но предвид мащабите на планувания нов орган, тефтерчето ще порасне тихо и полека за няколко дена до мащабите на „Под Игото“, каза още Филип Попов.
 
Пенчо Милков: Корупцията трябва да се разпознае като престъпление и да се разследва
 
„Според философията на закона на „БСП за България“ е необходимо корупцията да се разпознае като престъпление, като група от престъпления и да се разследва. Необходимо е органът, който прави това, да е равно отдалечен от всички власти, съгласно принципа за разделение на властите  – чл. 8 от Конституцията: „държавната власт се разделя на законодателна, изпълнителна и съдебна“. Това може да се гарантира, когато ръководството се определя от президента – орган, стоящ на равно отстояние от трите власти“, заяви народният представител от левицата Пенчо Милков. Той обясни, че съществуват няколко международни нормативни акта, относими по въпроса с корупцията, които не могат да се игнорират. „Освен всичко друго, борбата винаги трябва да е персонализирана – новият орган трябва да има своите водачи, да има хора, които да носят отговорността и да се увенчаят с успеха“, категоричен е той. Според него политическата корупция е резултат от натрупване на властови ресурс, принадлежащ по правило на цялото общество, но на практика се консумира от определена група хора - политически и партийни елити. „Изгодите не винаги имат паричен еквивалент, а често става въпрос за заобикаляне на определени елементи от демократичния политически процес. Политическата корупция цели и собственото си самовъзпроизвеждане и подсигуряване на субекти, длъжностни лица, които да продължат в бъдеще защитата на тези икономически интереси, за сметка на цялото общество“, обясни Милков.   
 
Зарков: Управляващите предлагат новият антикорупционен орган да се занимава с престъпления, които нямат нищо общо с корупцията

 
„Управляващите критикуват нашия списък с корупционни престъпления, но той е взет от правната литература и заповедите, които съществуват за отчетност на този вид престъпления. В законопроекта на правителството новият орган „Антикорупция“ ще се занимава с противодействие на тероризма, убийства с користна цел, отвличания, сводничество, незаконна търговия на оръжия. Това са престъпления, които нямат нищо общо с корупцията“. Това заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Крум Зарков от парламентарната трибуна. Той подчерта, че в законопроекта на левицата са изброени лица, които ще бъдат възможно разследвани от този орган. „Според законопроекта на ГЕРБ всеки български гражданин, независимо от поста, който заема, може да бъде обект на тази комисия“, допълни той. „Критикуват ни, че не сме записали срокове. В сега действащия Закон за предотвратяване на конфликт на интереси има ясно разписан срок – ако някой член на органа и председател бъде предсрочно отстранен, той трябва да бъде заместен от съответния орган в рамките на един месец. Три години и половина комисията е без председател, след напускането на г-н Златанов, от година и половина е изтекъл нейният мандат. Срокове ще напишем, но по-важно е да ги спазваме“, подчерта Крум Зарков.  
 
Тодор Байчев: Законопроектът на БСП е лесно приложим и синхронизиран със сега действащото законодателство

„Корупцията съществува, откакто са се появили първите държави. Но за съжаление ние, българите, не сме оставили това явление в миналото, а сме го пренесли в наше време и сме станали своеобразен рекордьор, като сме на 1-во място в ЕС по корупция и на 75-то в света“, допълни по темата народният представител от левицата Тодор Байчев. Според него в наказателната практика все още не съществува осъден за корупционна практика. „Напротив, има само оправдателна присъда, което говори, че или няма корупция в страната, или законодателството ни е лошо, или разследващите органи не работят добре“, коментира той. Байчев подчерта, че борбата с корупцията трябва да се води чрез прозрачно управление, подобряване на управлението в публичния сектор и строги, ясни закони. „Предложеният законопроект на БСП е именно такъв. Този закон е лесно приложим и синхронизиран със сега действащото законодателство, да бъде ефективен и да постигне резултати“, каза още Тодор Байчев.