Изказване на Ангел Найденов по повод изслушване на Доклад на Министерския съвет за мерките за ограничаване на последствията от спиране на доставките на природен газ за България

Янр 12, 2009 Новини 0 1342

Уважаеми господин премиер, госпожо вицепремиер, уважаеми дами и господа народни представители! Естествено е в тази втора част на днешното пленарно заседание да говорим и по доклада, който беше представен от министър-председателя,  естествено да коментираме и проектите за декларации

Уважаеми господин премиер, госпожо вицепремиер, уважаеми дами и господа народни представители!

Естествено е в тази втора част на днешното пленарно заседание да говорим и по доклада, който беше представен от министър-председателя,  естествено да коментираме и проектите за декларации.

Аз лично съм сред хората, които смятат, че днешното заседание не би било пълно, ако не завърши с приемането на конкретен акт на Народното събрание, в случая предложението е за приемане на декларация на българския парламент.

Аз ще започна с извода, че българските държавни институции, ведомствата, стотиците специалисти реагираха, реагират и действат адекватно, своевременно и с необходимата отговорност. Давам си сметка, че на фона на продължаващите проблеми и на все още ниските температури едно подобно заключение сигурно предизвиква определена реакция, но имам всички основания, и това стана очевидно от изложението на министър-председателя, за една подобна оценка.

Между впрочем, проследяването на действията и анализът на ситуацията ни дават всички основания да подчертаем, че имаме и законовата уредба, разработена в съответствие с европейските директиви, и нормативното регулиране на всички процедури. Друг е въпросът, че контролните органи на държавата трябва да бъдат безкомпромисни по отношение на аварийните планове, запасите, резервите, независимо от финансовите и икономическите съображения на юридическите лица, които са натоварени с тези отговорности.

И това, между впрочем, господин премиер, е една от препоръките, която смятам, че можем да отправим към правителството на днешното заседание, и то в рамките на междуведомствената работна група, която се предлага в единия от проектите за декларация на Народното събрание.

Ние със сигурност ще се разминем и се разминаваме в оценките си с опозицията, което, макар че разбирам, аз лично не приемам. Не приемам тази своеобразна надпревара между опозиционните политически субекти в остротата на упреците и на критиките към правителството. Все пак в интерес на обективността трябва да се каже, че парламентарната опозиция изостава от извънпарламентарната на фона на вчерашната пресконференция, която беше свикана от лидера  на извънпарламентарната опозиция, за да обясни защо не са правилни заглавията във вестниците и колко е виновно основно правителството за проблемите с отоплението на столицата, но това вече се е превърнало в присъща черта на столичното управление и едва ли трябва да ни учудва.

Въпреки това сегашната ситуация предполага да оставим настрана дребнавите закачки, предизборните страсти, партийните интереси и да потърсим поведение, което очакват хората, което отговаря на проблемите, изпитвани от хилядите семейства и фирми в България.

Тази нагласа предполага и следващите изводи на базата на днешния доклад на правителството, а и от предишната  седмица, в рамките на изслушванията в Консултативния съвет по национална сигурност, на извънредното заседание на трите парламентарни комисии в петък, за да бъде и обективна оценката ни.

Силно се надявам, че тези изслушвания, а и огромният обем информация, предоставен по време на тези заседания, да са ограничили, ако не са прекратили желанието да се спекулира с отделни детайли или да се демонстрира понякога крещяща некомпетентност с апломба на всезнаещ.

Реализира се, и това е първият от изводите, който мисля, че можем да направим, един много широк набор от краткосрочни и средносрочни мерки, разписани и предприети от правителството и координирани с партньорите в рамките на Европейския съюз и в многостранен, и в двустранен план.

 

Второ, дават резултат политическите и дипломатическите усилия, предприети от българските държавни институции.

Трето, очертават се възможности не само за определени проекти, но и за достъп до финансови средства на Европейския съюз, които биха позволили реализиране на мерките, без да се претоварват прекомерно националните финансови ресурси.

Четвърто, всъщност досегашните реакции и очакванията ни, свързани с Европейския съюз, са едни от най-красноречивите доказателства, че България може да разчита на солидарност и то не само на декларативно ниво. Може да разчита и на съпричастност, включително и при оказване на политически натиск за възобновяване на доставките на природен газ или при приоритетното реализиране на определени проекти.

Естествено възниква необходимостта да търсим и отговора на въпроса: защо стигаме до тази ситуация на спряно подаване на природен газ? Във външен план - очевидно безпрецедентна ситуация и трудно побираща се в рамките на съвременното мислене и на европейското поведение.

Тук впрочем искам да добавя, че се отнасям скептично към всички твърдения колко ясно било, и то колко отдавна, че ще се стигне до тази ситуация на спиране на подаването на газ от Русия към европейските потребители и клиенти. Трябва ясно да добавим, че забавянето и възстановяването нормализацията на газоснабдяването не просто продължават да накърняват, а сриват доверието и към Русия, и към Украйна. Това очертава и категоричната необходимост от допълнително осмисляне на принципите, свързани с развитието на европейската енергийна политика, енергийната сигурност и стабилност на системите, което е отразено в проекта за декларация, внесен днес въз основа на заседанието на трите комисии. Факт е, че и Чешкото председателство извежда като един от основните приоритети в момента именно енергетиката.

Във вътрешен план тъжната констатация е, че е пропуснато много време, през което можеха да се реализират преди всичко технически, но и политически решения, които да не допускат страната ни да се окаже напълно изолирана, без междусистемни връзки и изцяло зависима от един доставчик по едно трасе. Подобен извод обаче предполага и признанието от всички, че сегашното управление в лицето и на действащия парламент, и на президента, и на правителството са направили значително повече от всички предходни, за да се преодолее тази ситуация. Не е времето да се вглеждаме в минали периоди, но днес отново най-гласовити не само на днешното заседание, а и по време на техните участия са например противниците на проекта „Южен поток”, което по същество е също една от мерките за диверсификацията на трасетата. Част от смисъла на днешното ни заседание е да заявим и политическата си воля, и категоричната си подкрепа за реализация на различни проекти за снабдяването на България от различни източници, по различни трасета, както и на проекти за увеличаване възможностите на газохранилищата и на резервите на страната.

Казвам всичко това със съзнанието, че не могат да се заличат лесно и бързо проблемите и огромните неудобства, създадени за българските домакинства и за българската икономика, но така или иначе имаме вече очертани реални предпоставки за предотвратяване на подобна на сегашната ситуация или поне за ограничаване на силно отрицателните последици за хората и за икономиката. И тук е мястото да кажа, че очаквам днес и в изказванията на представителите на различните парламентарни групи да стане ясно, че България и българските държавни институции трябва да търсят допълнителни гаранции за сигурността на доставките, но трябва да търсят и компенсации и обезщетения. Това следва да се реализира, не само за да бъдат възмездени гражданите и фирмите, което е разбираемо, а и за да се знае, че България няма да бъде безмълвна в ситуация като тази, в която се оказахме благодарение на газовия конфликт и криза между Русия и Украйна.

Уважаеми дами и господа, Парламентарната група на Коалиция за България ще подкрепи декларацията, внесена от колегите Аталай, Червеняков и Ранчев, не само заради факта, че сред вносителите са и народни представители от нашата парламентарна група, но и с разбирането, че тази декларация изразява и позицията на Народното събрание, но и дава основата за действия и във вътрешнополитически, и във външнополитически план.

Впрочем този проект в много по-голяма степен отговаря на разискванията и в Консултативния съвет, и на съвместното заседание на трите комисии. В много по-голяма степен отчита всичко онова, което беше представено от името на правителството от министър-председателя на днешното заседание, и в много по-голяма степен отговаря на интересите на страната. Благодаря ви за вниманието