БСП: Кой краде по над 15 млн. лв. годишно от летище София?

Жельо Бойчев: НС трябва да възложи на Сметната палата одит на летището

„Предлагаме на българското Народно събрание решение, с което да възложи на Сметната палата да извърши одит на летище София. Това заяви пред журналисти в парламента говорителят на ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Жельо Бойчев. Той обясни, че в последните години България е инвестирала стотици милиони в модернизацията на летището. По думите му в същото време наблюдаваме негативна тенденция във финансовите му резултати – миналата година от реализиран оборот от над 118 млн. лв., печалбата на летището е 5,6 млн. лв., за 2007 г. тя е била близо 22 млн. лв., за 2008 г, малко над 30 млн. лв., 2009 г. е била близо 15 млн. лв., 2010 г. – 15 млн. лв. „Ръководството на летището рапортува за значителен ръст на броя полети,  пътници, товари и пощенски пратки, които преминават през него. Това драстично се разминава с финансовите резултати, които виждаме. Летище „София” работи при ниска рентабилност и възвращаемост”, заяви Бойчев. Според него притеснително е, че летищни оператори имат над 50 млн. лв. задължения към летището и това, че ръководството му не предприема нищо за събирането им. Той подчерта, че задълженията само на България Еър са 47,618 млн. лв., което се явява индиректна подкрепа от страна на държавното летище към един конкретен оператор.

Георги Свиленски: Недопустимо е 2 месеца преди концесия да се обявят поръчки за над 2,2 млн. лв. с перспектива 3 години

„Пример за неефективното управление на летище „София” са обществените поръчки. Недопустимо е 2 месеца преди концесията да се обявят поръчки за над 2,2 млн. лв. с перспектива от 3 години, като до момента не са правени такива поръчки”, заяви народният представител от ПГ на левицата Георги  Свиленски. Като пример той даде поръчката за почистване на летището, която е била обявена на стойност 3, 260 млн. лв., при положение, че до момента то е било почиствано за 2 млн. лв. По думите му ако се е била осъществила поръчката летището е щяло да загуби 1,2 млн. лв. Свиленски подчерта и поръчката за доставка на ВиК и електроматериали за текуща поддръжка на сградния фонд и инфраструктурата, с прогнозна стойност 630 хил. лв., която е за 3 години. Сред поръчките депутатът посочи и следните процедури обхващани период от 3 години - за абонаментно обслужване и поддръжка за пожарогасене за 194 хил лв, за почистване на фасадите на летището – 70 хил. лв.

Свиленски подчерта и поръчката за възстановяване с термопластична боя на износена хоризонтална маркировка на пистите – 416,666 лв. Той поясни,  че на 30 юни миналата година е била обявена същата поръчка за 654 хил. лв., а опресняване на боята се прави на 2 години. „Трябва да се даде отговор извършено ли е опресняването миналата година? Ако е било направено и не е било качествено, кой ще понесе последствията? Защо се обявява същата поръчка?”, попита депутатът от БСП. Той припомни и, че на 30 април миналата година има поръчка за доставка на 12 тона пенообразовател за гасене на пожари – 235 хил. лв. Народният представител подчерта, че в последните няколко десетилетия на летище София не се е налагало използването на такъв.

Свиленски коментира, че има и поредица от по мащабни поръчки – за закупуване на специализирани автомобили за качване и сваляне на пътници и на нови снегорини, при положение, че има достатъчно такива. „Повече от поръчките са направени през месец април и са на стойност 2, 2 млн. лв. Тези средства са, или ще бъдат подарени на фирми близки до управлението на летището и на държавата”, заключи Георги Свиленски.

Румен Гечев: Къде са 15-30 млн. лв. годишно?

„Става въпрос за огромна корупция. Правителството обявява концесия на летище София за 30 години при първоначална вноска от 600 млн. лв., което прави по 20 млн. лв. на година, а печалбата е около 5 млн. лв. преди тя е била над 30 мл. лв. преди няколко години”, заяви зам.-председателят на ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ проф. Румен Гечев. Според него правителството трябва да отговори според собствените си разчети как така оценява концесията и печалбата става минимум 20 млн. плюс допълнителни такси, а сега печалбата е около 5 млн. лв.

„Господа управляващи, къде са поне по 15-30 млн. лв. годишно? Кой краде от летище София тези средства?”, попита Гечев.  Той заяви, че българската Сметна палата трябва да направим независим одит. По думите му обяснението на управляващите, че правителствена агенция за финансов контрол ще го направи  е развеселяваща.