Георги Свиленски: Само в България ще се плаща тол-такса за 85% от пътната мрежа

Апр 14, 2016 Новини БСП в медиите 0 889

Управляващите да кажат – кой взе това решение?

„Идеята на администрацията у нас е тол-такса да се плаща за около 85% от пътната ни мрежа. Такъв процент на обхват на пътната мрежа има само в България. В Европа този процент е между 1 и 3%. Затова превозвачите ще протестират”. Това заяви народният представител от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Георги Свиленски в сутрешния блок на БНТ. Той подчерта, че никой от управляващите не е обяснил – кой орган в държавата е взел решение българите да плащат тази такса за 85% от пътищата в България. Според социалиста българските превозвачи ще протестират, защото само у нас се налага тази такса за пътища от I-ви и II-ри клас пътна мрежа. По думите му в цяла Европа има изградена система с тол-такси, като идеята за нея е по-голямата тежест да се поеме от международния трафик.

„В България ежедневните превозвачи купуват винетки. Сега увеличението ще бъде драстично за тях. Това ще се отрази върху цените на всички стоки, които ползват транспорт”, обясни Свиленски. Той даде пример с хранителните продукти, които също се транспортират ежедневно и затова цената им най-вероятно ще бъде актуализирана спрямо повишената стойност на транспортните услуги.

Според народния представител от левицата има и друг сериозен проблем. Той е свързан с това, че в обявената от управляващите поръчка за изграждането на тол-системата липсва компонентът за нейната поддръжка. Това поражда съмнението, че основният процент от мащабните средства, чието евентуално събиране от тол-такси промотира правителството, ще отива за експлоатация и поддръжка на самата система. Така за поддържането на пътната мрежа в страната отново ще остават същите средства, каквито и в момента се събират от закупуването на винетки. „Например – в Словакия, когато въведоха системата, заради липса на тази компонента, се наложи 68% от събраните средства от тол-такси, които вместо да отидат за пътища, да се плащат на фирмата, която поддържа системата”, обясни Георги Свиленски.