БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ: Част от групата на ГЕРБ в НС защитават лобистки интереси на големите таксиметрови превозвачи

Ако промените им минат, таксиметровите шофьори ще плащат всичко досега плюс още 1000 лева на година

Народни представители от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ остро разкритикуваха транспортния министър и част от групата депутати на ГЕРБ, защитаващи с предложенията си, интересите на големите таксиметрови превозвачи.

Депутатът от левицата Георги Свиленски обясни пред медиите в НС, че през септември миналата година, по предложение на ГЕРБ парламентът единодушно е приел промени, касаещи регламентиране на таксиметровата дейност и борбата с незаконните превози. По думите му тези изменения са в защита на обикновените таксиметрови водачи и всички пътници, ползващи тези услуги, като единствено не са в интерес на големите таксиметрови фирми в София. Той припомни, че тези промени е трябвало да влязат в сила от първия ден на 2016 г., но поради саботиране от големите компании в София, не е подадено нито едно заявление за пререгистрация на таксиметровите автомобили и се е наложило срокът да се отложи с 3 месеца, т.е. до 01.04.2016 г. „Поради тази причина в ПГ на ГЕРБ сработи лобистко предложение законът да бъде променен, като под формата на промяна в Закона за местните данъци и такси, да бъдат направени промени в закона за автомобилните превози. За нас е недопустимо министърът на транспорта снощи да отива на Орлов мост и да поема ангажименти, които не са в неговата компетентност – да твърди, че ще промени закона. Питам как той ще го промени, при положение, че НС единодушно го е приело с тези срокове”, каза още Свиленски. Той постави въпроса – защо 8 месеца, откакто е внесено предложението, Министерство на транспорта не е направило нищо, не е депозирало нито едно предложение за промяна в закона. Според Свиленски в парламентарната група на ГЕРБ има разделение – една група защитава големите компании.

Свиленски заяви, че прилагането на закона е проблем само в София. „Всички превозвачи в страната са актуализирали дейността си към така приетия закон, който трябва да влезе в сила от 01.04.2016 г., само в София има проблем. Какво правим с превозвачите, които изпълниха закона и от първи април ще работят по новоприетите правила”, попита депутатът от левицата.

Според Свиленски с предложената лобистка промяна в закона за местните данъци и такси обикновените таксиметрови шофьори ще плащат всичко, което плащат до момента, плюс още 1000 лв. на година. „Тяхното положение ще бъде още по-тежко, и следващите протести няма да бъдат само на Орлов мост, а в цялата страна. Тези хора не могат да си платят нито лизинга, нито осигуровките, а сега ще трябва да плащат и още по 1000 лв.,  за да могат големите превозвачи да им откраднат осигуровките, които са платили към тях”, каза още той.

По думите му почти нито един шофьор не е знаел какво прави на Орлов мост. „На тях им беше разпоредено да бъдат там, да блокират кръстовището, за да може другата седмица да има отново опит проектозаконът да бъде внесен в пленарна зала”, допълни той.

Румен Гечев: Искаме да защитим интересите на обикновените таксиметрови водачи и на държавата

„БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ иска да защити интересите на обикновените водачи, на пътниците и на държавата. Първо, да могат таксиметровите шофьори да работят спокойно, но в същото време да бъде защитен интересът на българското общество, от гледна точка на редовното плащане на данъци”.  Това заяви народният представител от левицата Румен Гечев.

Той даде пример със ситуация в Пловдив, където след прокурорска проверка на таксиметрови коли и превози, се установява, че през 2008 г. те са внесли в хазната около 800 хил. лева, а миналата година само двадесет и няколко хиляди лева. „Става въпрос за милиони левове, от които са лишени българските граждани, защото има едни тарикатски образувания”, каза още Гечев. Той даде пример с превозвач от София, който има 900 коли, от тях само 4 се водят като таксиметрови, а другите 896 са преотдадени на знайни и незнайни водачи през няколко прехвърляния на правата за оказване на такива услуги.

Депутатът припомни, че при оборот под 50 хил. лв. не се плаща ДДС. „Какво правят тези юнаци – малко преди да навъртят 50 хил. лева, прехвърлят възможността за оказване на такива услуги на следваща фирма, в резултат на което държавата не получава нищо. Ние питаме какви са тези превозвачи в София, които имат 900 коли – 4 от тях превозват, а другите 896 – не, т.е. по същество името на фирмата е превозвач, но фактически това е един финансов посредник, който кара стотици шофьори да работят за него при унизителни условия”, продължи социалистът. По думите му се оказва, че шофьорите, които се трудят по повече от 8 часа на ден, са предавали редовно средства от собствените си приходи за социално осигуряване на превозвача, а той, вместо да ги внесе във фонд социално осигуряване, ги е откраднал. „Остро възразяваме върху опита на една от групите на ГЕРБ да защити тези лобистки интереси – на едрите корпорации, които всъщност не са превозвачи, а  хитреци, които прибират парите от държавния бюджет и социално осигуряване. Тук сме, за да защитим интересите на обществото и да осигурим нормален процес, при който таксиметровите превози и техните бизнес организации да бъдат така добри да плащат данъци, както всички други български граждани”, завърши Румен Гечев.

Депутатът от левицата Манол Генов попита къде е било МВР вчера и имал ли е този процес санкция от кмета на общината. Социалистът подчерта, че вчера са били нарушени правата на хиляди софиянци и хора, пътуващи през Орлов мост.