Мариана Бояджиева: Против сме широкото отваряне вратите за домашно образование

Сеп 17, 2015 Новини БСП 0 712

Ще се стигне до ново нарастване на броя на отпадащите деца и на изолиране от обществото

Ще се стигне до ново нарастване на броя на отпадащите деца и на изолиране от обществото

Депутатите от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ се обявиха против широкото отваряне вратите за домашно образование, което се предвижда с предлагания от управляващите закон. Според предложението учениците до 16 години могат да учат вкъщи по тяхно желание и желание на родителите им, а усвоените знания ще се удостоверяват чрез явяване на изпити в училище. „В момента няколко стотин български деца се възползват от такава възможност за самостоятелно обучение. Никой от нас не оспорва правото на тези деца, които имат здравословни причини, и техните родители за такъв начин на обучение, не оспорваме също така правото на ярките таланти на България, които са в детска ученическа възраст. Ние сме против широкото отваряне вратите за домашно образование”, заяви депутатът от левицата Мариана Бояджиева. Според нея с тази промяна се връща домашното обучение от 19-ти и началото на 20-ти век, когато заможните родители са наемали частни учители, за да могат да обучават децата им вкъщи. „Днес мотивите на някои богати семейства могат да бъдат други – да изолират децата си от агресията, от наркотиците и в близко време може би няма да са единици тези, които ще се възползват от тази възможност”, каза още Бояджиева. По думите й може да се появят и родители, които искат децата им да работят, вместо да учат или такива, които да изберат самостоятелното обучение по религиозни причини. „Защо тогава постановихме с вече приет член недопускането на идеологически и религиозни доктрини в системата на образованието. Тези доктрини могат да се разпространяват и чрез самостоятелната форма на обучение”, заяви депутатът. Бояджиева бе категорична, че с това предложение ще се лишат децата от възможността да общуват със своите съученици, както и да не познават друг свят, освен семейния и на тяхната общност. „Този текст на закона може да доведе до ново нарастване на броя на отпадащите от образованието деца и на изолиране от обществото”, поясни депутатът.

Мариана Бояджиева изрази и друго притеснение – фактът, че до момента не става ясно дали е направена оценка за въздействието на самостоятелно обучение, както и липсата на яснота по критериите, които биха се прилагали от експертните комисии към регионалните управления по образованието по начина на обучение, по отговорностите на тези комисии и на родителите, които ще направят подобен избор. „За пореден път с това решение се създава предпоставка за повече проблеми в образователната система. Следващата стъпка може да бъде искането държавата да плаща на родителите за това обучение, да не говорим за ново социално разделение и изолация, които може да се получат”, продължи депутатът от левицата.

Стоян Мирчев: Това предложение може да доведе до закриване на училища

Според депутата от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Стоян Мирчев възможността за домашно обучение е разумно да се осигури за деца със специални образователни потребности, за деца с изявени таланти. „Родителите трябва да имат този избор, но всички здрави дечица трябва да се образоват в училище”, каза още Мирчев. По думите му това предложение на управляващите е заобикаляне на Конституцията, в която е заложено, че образованието  до 16-годишна възраст е задължително. „Ние няма как да знаем в семейството дали се полагат съответните грижи за образоване на детето. Ние ще го разберем след 1 година, когато детето отиде на съответните изпити”, продължи социалистът. Той даде пример, че когато детето е на 15 години и отиде на изпит и се разбере, че няма достатъчно знания, то трябва да се върне в училище. На практика обаче, ако то е навършило 16-годишна възраст, законът не го задължава да се върне в училище и то може да отпадне.

Друг проблем, който посочи Мирчев е, че има към 400 училища с под 200 ученици, които са недофинансирани и ако 3-5 деца решат да се образоват вкъщи, самото училище ще загуби бройката, ще се затварят паралелки, а оттам може да се затвори и самото училище, което е заплаха за самото населено място.