Георги Търновалийски: Няма опасност за финансовата стабилност и без огромния заем на ГЕРБ

Фев 23, 2015 ПЛОВДИВ Новини БСП 0 1358

  ”Точният размер на дължимите плащания на страната ни за външен дълг за периода 2015-2017 е 3

 
”Точният размер на дължимите плащания на страната ни за външен дълг за периода 2015-2017 е 3.250 млд евро”. Това каза на пресконференция в Пловдив народният представител от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Георги Търновалийски. Той подчерта, че в края на миналата година кабинетът е емитирал облигации два пъти за по 400 млн. евро, но официална информация за това я няма на страницата на МФ. ”Според наличната официална справка- България трябва да направи плащания на две дати – на 01.05.2015г. милиард и половина евро по големия мостов заем и на 09.08.2017г. са плащанията по Дянковите облигации, които възлизат на 950 милиона евро. Дори и тези 800 милиона евро да бъдат прибавени, размерът на външния дълг не е 16 милиарда лева, както внушават управляващите», обясни Търновалийски. Той подчерта, че управляващите удобно включват и направените плащания по облигациите на Милен Велчев през януари, но тези средства са били осигурени от миналия кабинет. По думите му няма опасност за финансовата стабилност и без да се тегли този огромен заем. Той прогнозира влизане в дългова спирала, защото държавата ще трябва да емитира и вътрешен дълг. ”Никой обаче не дава обяснение, за какво ще се използват 16 милиарда лева. Ако правителството има нужда от разходи за превъоръжаване или други проекти, които не могат да обявят публично, вече е друга тема”, заяви депутатът от левицата. Според него със сигурност с тези милиарди няма да бъдат извършени реформите, които са обещали ГЕРБ. По думите му покриването на два милиарда евро дефицити със заемни средства показва именно това, че важните сфери няма да бъдат реформирани.
 
Държавата трябва да работи за Летище Пловдив, а не да го  затваря
 
По темата за Летище Пловдив Търновалийски зави, че не може едно летище да работи като плод- зеленчук. „Шест месеца са спрени плащанията за нетърговски дейности, с които държавата подпомага  летището, което  е международно признато и работи 24 часа в денонощието. Предложението  за 30 % съкращаване на работно време и персонал означава само едно - то да работи от  6 часа до 22 часа, което реално означава затваряне на летище Пловдив”, заяви депутатът от левицата. Той подчерта, че сме свидетели как две поредни правителства, служебното и сегашното-  го поставят на колене, спирайки за шест месеца плащанията за извършени нетърговски дейности.
 
Народният представител заяви, че внася питане до транспортния министър за намеренията на  министерството за развитието на Летище Пловдив, което дори не е цитирано в Програмата  на правителството, а там е дадена зелена светлина за развитието на едно затворено летище – това в Стара Загора. Търновалисйки подчерта, че в цяла Европа малките летища се дотират от държавата, за да се осъществяват на тях нискотарифни полети и да функционират като резервни, да се развива и регионът. „Европейските регламенти позволяват  отпускането на оперативна помощ на малки нерентабилни летища по време на 10-годишен преходен период. Максималният допустим размер на помощта е  80% за летищата, обслужващи до 700 хиляди пътници годишно”, обясни той. По думите му това може да се  прилага за летища, които играят важна роля за подобряването на регионалната свързаност.