Димчо Михалевски: Справедливото решение на проблема с Ченгене скеле е хората там да получат собственост на жилищата си

Сеп 11, 2013 Новини БСП 0 1589

Проблемът с рибарското селище Ченгене скеле е с четиридесетгодишна давност и държавата има огромен ангажимент

Проблемът с рибарското селище Ченгене скеле е с четиридесетгодишна давност и държавата има огромен ангажимент. Всякакви непремерени действия на държавните органи са цинични. Това заяви в ефира на TV 7 зам.-председателят на ПГ на КБ и председател на Комисията по регионална политика и местно самоуправление Димчо Михалевски. По думите му, когато е правена реконструкция на пристанище Бургас през 1974г., то е преместено на настоящото място. Той припомни, че тогава държавата е била собственик и не е дала устройствена основа на това селище. "Направени са два от каналите, където са разположени жилища. През 1990г. е направен опит за решаване на проблема, съзнавайки сериозността му, но не е завършен процесът", каза още Михалевски.

Той обясни, че в момента земята е държавна собственост, но сградите са свързани с поминъка на хората. Депутатът припомни, че има решение на Европейския съд за правата на човек, което защитава правото да имаш жилище, свързано в поминък и „ние трябва да се съобразим с това решение”.

Той съобщи, че е поел два ангажимента пред хората, у които 40 години са създавани очаквания за решаването на проблема им. Народният представител посочи, че става въпрос за налагането на временен мораториум да не се изпълняват тези заповеди и да се създаде временна комисия, която да анализира проблема. Михалевски обясни, че в мораториума е включено, във връзка с решението на Европейския съд в Страсбург, незаконните строежи, класифицирани като единствено жилище, да не бъдат събаряни, към което е включено и рибарските селища. "Това предизвика спекулации, че е опит за узаконяване на ромските жилища, което изобщо не може да се случи по този начин. Там проблемът е многопластов, социален и изисква много други усилия", категоричен бе Михалевски. Това той посочи като една от причините за създаването на временна комисия и изрази надежда за търпимост за изпълнението на тези заповеди.

Депутатът каза още, че през 2010 г. е направен подробен устройствен план на рибарското селище Ченгене скеле, който предвижда то да бъде рибарско село, което е правилното решение.  По думите му трябва да се добави алгоритъм, който да посочва кои хора се занимават с този поминък с данни на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури. "Тези хора ще могат да запазят своите жилища и да получат траен устройствен статут и възможно решение да придобият тези къщи, които те са изградили, но по смисъла на закона, са държавна собственост", заяви Михалевски.

Той обърна внимание обаче, че през 2011г., в Общия устройствен план на Бургас е записано, че там ще има рекреационно и вилно селище.  Според него това свидетелства, че е имало идея да се ликвидират тези постройки и там да се изгради вилно селище. Михалевски бе категоричен, че временната комисия може да се справи в рамките на месец - два със своята работа и ще бъдат предписани конкретни текстове. По негово мнение справедливият краен резултат ще бъде да се изключи тази земя от Държавния горки фонд,  за което има предварително съгласие на Министерство на земеделието и да се даде право на хората, препитаващи се с рибарство, да имат своите жилища. "По този начин държавата ще си изпълни десетилетния ангажимент, който има там. Това не би трябвало да предизвика негативна обществена реакция", заяви депутатът. Той категорично заяви, че решението за изграждането на вилно селище на тази територия ще бъде спряно.

Ремонтните дейности по магистралите "Тракия" и "Хемус" трябва да бъдат ускорени

По повод на задръстванията в края на поредицата почивни дни народният представител коментира, че ремонтните дейности по магистралите "Тракия" и "Хемус" трябва да бъдат ускорени, за да се избегнат задръстванията. Михалевски каза още, че ще иска среща с председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Чайков за решаването на този проблем. Депутатът изрази мнение, че трябва да има по-добра организация на движението в ремонтираните участъци, както и да се ангажират повече служители за по-бързо приключване на строителните работи. "Предишното правителство е оставило погрешна представа относно средствата за строителството на магистрали у нас. Парите от Европейския съюз са много по-малко и едва ли ще стигнат за изграждането на Лот-3 от магистрала "Струма"", заяви депутатът. По негово мнение трябва да се търсят начини да се довърши магистрала "Хемус" с държавни пари, които могат да се осигурят чрез държавни инвестиционни заеми или по друг начин. Той изрази скептицизъм по повод на публично-частното партньорство, защото няма трафик по автомагистрала "Хемус", който да осигури възвращаемост, поносима за хората.