Румен Гечев: Студентската окупация е политическа

Nov 02, 2013 Новини БСП 0 1257

За разлика от други мои колеги от различни университети, към момента не съм имал провалени лекции

За разлика от други мои колеги от различни университети, към момента не съм имал провалени лекции. Обаче, студенти са ходили пред залата, в която аз преподавам, с намерения да прекъснат провежданите там занятия. Те са отишли, за да питат къде е кабинетът на депутата от БСП Румен Гечев, а този акт вече е политически. Това заяви в ефира на Дарик радио народният представител от ПГ на КБ и зам.-председател на Комисията по икономическата политика и туризъм Румен Гечев. "Оказа се, че протестиращите 14 студенти имат политически искания, а това е грубо нарушение на Закона за автономията на ВУЗ-овете и това, което мен ме безпокои, като гражданин, депутат, като професор, е, че ние на практика толерираме връщането на чл. 1 от конституцията. Ние едвам извадихме партиите от университетите, а сега едни хора, взели 137 места на изборите, използват тези 14-15 или сто студенти, за да разиграват останалите 20 000. Това е изумително. Всеки има право да протестира, но на какво трябва да възпитаваме нашите деца, нашите студенти - не е ли законът над всичко? Ако той се спазва, нека да протестират, но не може да се толерира неспазването му", подчерта той.

Бюджетът е ориентиран към хората, а ведомството с най-много предвидени средства не е МВР

Темата за бюджета също бе една от водещите, като Румен Гечев отговори на журналистически въпрос, свързан с нея, заявявайки, че бюджетът не може да бъде твърде ляв, защото има недостиг на средства, а това е ясно на всеки българин. "Защо този бюджет е ляв? Ляв е защото за първи път министерството с най-голям бюджет не е МВР, както бе по времето на ГЕРБ, а е Министерство на труда и социалната политика. Социалните разходи в бюджета отиват за повишение на майчинските, за децата, за увеличение на минималната пенсия и в редица други социални посоки. Предвижда се и въвеждането на швейцарското правило. В резултат на него се увеличава пенсията на хората, за разлика от замразените пенсии по времето на ГЕРБ. А замразяването на пенсиите и на доходите за мен не е реформа", заяви експертът.

Румен Гечев обясни, че бюджетът, който влиза в парламента, е с дефицит от 1.8%, при положение, че допустимият за Европа е 2%. "Ние не надхвърляме "тавана", посочен от ЕС. Трябва да се подчертае и, че България и Естония имат най-малък държавен дълг в Европа, но заложеният 2.5% икономически растеж за 2013 г. се оказва неточен, тъй като той се оказва 0.2%. Това показва разминаване между прогнозната стойност, заложена от Дянков, и реалната, което показва, че в бюджета влизат по-малко пари, с които сегашното правителство разполага за съответните харчове. Можем да направим извода, че ако параметрите на бюджета Дянков бяха стабилни, то той нямаше да бъде уволнен", заяви Гечев. Според него факт е, че бюджетът на Дянков е осигурил средства само за 10-те месеца на 2013 г., а за другите два месеца - няма такива. "Това поставя в изключително напрежение бюджета за тази година и се налага сумите да бъдат предоговаряни. В случая със системата на здравеопазването искам да посоча, че от срещата на премиера Орешарски с лекарите стана ясно, че проблемът с недофинансирането ще бъде решен. На мен много убедително ми звучи аргументът на министрите, че увеличението на здравната вноска от 6 на 8% не доведе до подобряване на здравните услуги. Тоест, увеличението на разходите в здравната сфера не доведе до подобряване на качеството. Дори се стигна до затваряне на болници", обясни народният представител. По думите му в бюджета са предвидени 0.1% повече за образование през 2014 г., плюс още 100 милиона, които ще бъдат насочени за училища и университети. "Припомням, че г-н Дянков съкрати бюджета на университетите с 30%, а ние сме  предвидили и още 20 млн. лева за иновации", подчерта Гечев. 

На въпрос за средствата, предвидени за общините и областите  у нас, Румен Гечев посочи, че за първи път се изваждат пари от бюджета, които ще се разпределят на конкурсен принцип, чрез прозрачни показатели и критерии, посочени в интернет. "Сумата, която ще бъде достъпна, е в размер на 640 млн. лева. Ние искаме общините и областите в България да могат да се състезават за тези средства, да бъде застъпен конкурсният принцип и прозрачността", заяви той.

Ограничението на средствата с 5% на министерствата е правилна стъпка, смята Гечев, излагайки аргумента, че този процент представлява буфер, резерв за изпълнение на фискалната програмата на правителството за изпълнение на Бюджет 2014. Той уточни, че подобни стъпки не се правят за първи път, и че не става въпрос за съкращаване на разходите за общини или правителствените институции, които са поели определени ангажименти. "Какво направиха ГЕРБ обаче. Те първо похарчиха 4 млрд. лева от резерва, после теглиха заем от 4 млрд. лева и ги похарчиха. След това взеха още 1.5 млрд. лева от НЗОК. Излиза, че ГЕРБ са похарчили близо 10 милиарда лева на българите. А какво направиха те за общините през 2013 г. - разпределиха 300 млн. лева. само януари и февруари. Лошото е, че голямата част от парите, дадени за общини по времето на ГЕРБ, са влезли в общини, чиито кметове са гербаджии, като например София, Варна, Пловдив и Бургас", смята народният представител.

Нужен е баланс в интересите между  банките и кредитополучателите

Темата за кредитите, според Румен Гечев, ще бъде по-интересна от тази за бюджета. "Това, което се опитахме да направим, е да възстановим баланса на интереса между кредитодатели и кредитополучатели. Подготвяйки законови промени, ние следваме два основни принципа. Първият е да се направи лихвата по-пазарна, а на второ място - да приближим нашето законодателството до европейското", заяви той. Според него реакцията на банките по въпроса е  била напълно очаквана, защото е било съвсем естествено те да защитават интересите си. "Добрата новина, след проведените разговори със заинтересованите страни е, че позициите ни станах много по-близки, отколкото преди два -три месеца", посочи той и обясни защо лихвата ще стане по-пазарна. "Всяка отделна банка решава каква ще е цената на компонента, влизащ в определяне на лихвата, наречен кредитен ресурс. Проблемът с високите лихви е, че всяка банка определя лихвата си съобразно това колко печалба им трябва, за да реализират балансите си и да акумулират достатъчна печалба за акционерите. Ние казваме, че това не е европейско и никъде не се прави така и искаме този компонент да се формира на пазарна основа", обясни експертът.

Ипотекираните жилища да се продават на пазарна цена

Въпросът за ипотечните кредити, каза Гечев, е доста по деликатен и труден, който може да се реши по различни начини. "Например в Испания и САЩ се смята, че ипотекираният имот е достатъчен за компенсиране на банката, но в САЩ държавата стои между банките и кредитополучателите и именно държавата покрива разликите за банките в значителна степен. Проблемът у нас е, че човек, ако не може да изплати жилището си, трябва да го напусне. Нормално е, когато някой има задължения - да си ги плаща", смята той. По думите му трагедията на кредитополучателя се състои в това, че интересът му е нарушен. "Когато дойде съдия-изпълнител и оцени жилището много под стойността, на която е закупено преди време, и го обяви за продан на тази цена, интересът на кредитополучателя не е застъпен. Ние искаме продажбата на жилището да бъде по пазарната му цена", каза още той.