Румен Гечев: Новото в Бюджет 2014 е обвързването на бюджетната политика с фискална политика

Nov 04, 2013 Новини БСП 0 786

Новото в Бюджет 2014 е обвързването на бюджетната политика с фискална политика

Новото в Бюджет 2014 е обвързването на бюджетната политика с фискална политика. В случая се има предвид, че бюджетът ще се използва за стимулиране на икономическия растеж в страната, чрез увеличени разходи за стимулиране на потребителското търсене и насочване на по-голямата част от бюджетните разходи с инвестиционни цели. Това заяви народният представител от ПГ на КБ и зам.-председател на Комисията по икономическа политика и туризъм Румен Гечев на пресконференция в централата на БСП. По думите му последиците от тази финансова политика ще се изразят в увеличение на заетостта и намаление на безработицата, увеличение на износа, който се очаква да бъде около 8% през 2014 г. „Чрез новото в бюджета ще се търси и засилване на държавната активност в публично-частните партньорства”, подчерта Гечев.

Създаването на специализиран фонд ще доведе конкуренция между министерствта, агенциите и общините

Друг аспект, който засяга бюджета, обясни проф. Гечев, е дали нарастването на разходите да бъде по-малко за всеки, или част от средствата да бъдат концентрирани в специализиран инвестиционен фонд, като те да бъдат раздадени на конкурсна основа. „Тази практика не е нова в Европа, тъй като парите там се разпределят именно на такава основа. Това е причината, ние да решим да въведем тази новост в бюджетирането у нас за първи път от 1990 г. насам, и да формираме толкова значим фонд от 640 млн. лева. От тези средства, 500 млн. лв. са насочени за инвестиране в областта на регионите, а 100 млн. лв. са предвидени за образование и наука. Последните са приоритет както в предизборната програма на БСП, така и сред приоритетите, които е приело българското правителство”, обясни той. По думите му разпределението ще стане, по критерии и показатели, които ще бъдат предоставени на българската общественост преди започване на новата фискална година. „Разпределението на средствата ще бъде на основата на това, коя община, агенция или област ще представи проекти, които гарантират по висока заетост, увеличение на производството и/или допринасят за увеличение на износа, и/или довеждат до намаление в разликата в равнищата на развитие на отделните региони. Т.е. министерствата, агенциите и общините ще имат възможност да се конкурират с инвестиционни проекти, което означава, че е застъпен пазарен принцип. В този смисъл бюджетът става по-пазарен, тъй като чрез конкурентните механизми се разпределят повече от половин милиард”, подчерта проф. Гечев. Той обясни, че показателите, застъпени в бюджета, почиват на разчета не само на министерство на финансите и на българското правителство, но за изготвяне на Бюджет 2014 се използват и прогнози на ЕС, специализираните, частни и държавни анализатори в Европейския съюз. „В този смисъл мога да заявя, че бюджетът има една абсолютна сигурна част, а именно разходната. По трудната част обаче е приходната. Тя е и по-рискова, което зависи от степента на напрегнатост в програмата за бюджетните приходи, но може да се каже, че е реалистична. Тя е такава, именно защото в тази част много умерено са заложени реалистичните прогнози за развитието на европейската икономика, нашите европейски партньори и на световната икономика. Тези показатели са важни за нас, защото около 60% от външнотърговския ни оборот е със страни от ЕС, а останалата част със страни извън съюза”, коментира той.

По отношение възможността за увеличение на приходите, проф. Гечев обясни, че освен подобряването в работата на приходните агенции и институции, експертите са успели да завършат един комплекс от промени в законите, засягащи данъчното събиране. „В резултата на това, ние се надяваме да постигнем ефект на повишена събираемост от над 600 млн. лева приходи. Имам предвид промените, свързани с надчисляването на ДДС, и по-точно разкъсване на порочната веригата на крадене на ДДС от недобросъвестни фирми или фантоми. Реализирането на тази мярка ще доведе до допълнителни над 400 млн. лв. допълнителни приходи. Друга промяна е свързана със специалния режим, засягащ стоките със значима фискална стойност, като например хранителните стоки, плодове и зеленчуци и енергийните носители”, посочи Румен Гечев. Експертът обясни, че  въвеждането на този контрол ще бъде удар върху контрабандата. „По този начин се осигурява и защита на малките и средни предприятия, селскостопанските производители и търговци, които напълно основателно през последните години изразяват своето недоволство от нелоялната конкуренция”, коментира професорът.

В заключение Румен Гечев посочи и кои са рисковете, които всеки икономист трябва да прецени, когато става въпрос за всеки бюджет, независимо дали това е бюджета за 2014-та, бюджета на България или на някоя друга страна. „Рисковата компонента е свързана с бюджетните приходи и най-вече с т.нар. променливи, които са неконтролируеми, за което и да е българско правителство. Първо, ние приемаме прогнозите на ЕК и специализирания орган, че растежът на икономиките ще бъде около 2%. Второ ние приемаме оценките на водещите световни анализатори, че цените на енергийните носители през 2014 г. ще се запазят същите или ще бележат тенденция към леко понижение. За нас особен интерес представлява движението на цените на суровия петрол, защото ако цената се промени в посока нагоре, то този ефект ще е положителен за бюджета, защото събираемостта от ДДС и акцизи  ще е по-висока”, каза още той.