Атанас Зафиров към управляващите : Имате ли воля и характер да защитите бургаските интереси ?

В разгорещена дискусия премина вчера, инициираната от Областния съвет на БСП кръгла маса по проблемите на Пристанище Бургас

В разгорещена дискусия премина вчера, инициираната от Областния съвет на БСП кръгла маса по проблемите на Пристанище Бургас. Поканата за дискусията бе отправена в края на миналата седмица от областния съвет на БСП към представителите на ГЕРБ в града, провокирана от отказа на правителството от японския заем за контейнерен терминал.

На срещата присъстваха областният управител Константин Гребенаров, кметът Димитър Николов, народните представители Димитър Бойчев, областен координатор на ГЕРБ, и председателят на транспортната комисия в НС Иван Вълков, зам. председателят на УС на ДП “Пристанищна инфраструктура” Стефан Нейчев, директорът на Бургаския порт Диан Димов, изпълнителният директор на “Зона за обществен достъп – Бургас” АД - Павел Маринов, проектанти и общественици свързани с морския бранш. Домакините бяха представени от председателят на областния съвет на БСП Атанас Зафиров, заместникът му Николай Тишев, депутатът Пенко Атанасов, Маруся Любчева и др.
В хода на разговорите стана ясно, че представителите на управлящите нямат намерение да подкрепят строителството на новият контейнерен терминал на Бургаското пристанище.
Областния председател на БСП Атанас Зафиров поиска коментар на писмо, изпратено преди 6 месеца до Министъра на транспорта и Народното събрание, подписано от кмета, областният управител и бургаските депутати от Герб, в което те изразяват категоричната си позиция, подкрепена с доводи за необходимостта от строителството на контейнерния терминал.
Не стана ясно какво е наложило промяната на мнението им към настоящия момент. Твърденията, че причината за това е лошото състояние на пристанището и невъзможността да се обслужва японския заем не бяха подкрепени от сериозни аргументи, тъй като факти изнесени на срещата за развитието на съседните пристанища Констанца и Солун доказваха обратната тенденция.Бяха цитирани части от програмата за развитие на пристанищата , договорът с Банката за международно сътрудничество, в който са заложени изискванията такъв терминал да бъде построен и предоставен за концесиониране.
Останаха подозренията, че причината за спиране на строителството се крие в концесията, която правителството на ГЕРБ се кани да даде за терминал 2А/построения вече за насипни товари/ на някой, който има намерение там да прави и контейнерни обработки. Интересите на бъдещия концесионер явно не съвпадат с концепцията за строителство на голям и модерен контейнерен терминал, който може да бъде управляван от сериозен контейнерен оператор.
Опитите на управляващите да омаловажат влиянието на решението за спирането на строителството в порта върху Супер Бургас, бяха придружени от желанието им да изтъкнат големите си заслуги за това, че са издействали финансиране, чрез включването на проекта в ОП “Транспорт“. По този въпрос Павел Маринов, изпълнителен директор на „ЗОД Бургас“АД обясни, че истината е друга: тъй-като изпълнението от страна на МТ на програма транспорт е под 1% и на практика е спряло, властимащите са взели проекта, поради напредъка в работата по него извършена от „ЗОД Бургас“АД , за да запълнят липсващия капацитет по програмата. На практика с това, дружеството, в което общината има участие, е лишено от възможност да продължи работата си по проекта. По тази причина графика по изпълнение на работата по проекта закъснява вече с повече от година.
Кметът се оправда с факта, че общината е най-малкият участник в тези проекти и не може да влияе върху развитие.
Остана открит въпросът: Ще защитят ли управляващите интересите на Бургас?