Момчил Неков: Със защитата на Смилянския фасул в ЕС ще го предпазим от имитации

Евродепутатът откри празника на Смилянския фасул и участва в кръгла маса, посветена на отглеждането и преработката на земеделски продукти в планински райони

Тук съм в Смилян, за да се срещна с производителите и да защитим Смилянския фасул и той да е известен не само в България, но и в цяла Европа. Така можем да се преборим с имитацията и да не позволим на тези които, копират фасула, да печелят на гърба на производителите от региона. Само така можем да запазим поминъка в Смилян и в околните села“. Това заяви евродепутатът Момчил Неков при откриването на празника на „Смилянския фасул“ в Смилян.

„Трябва да запазим българското и затова основната ми кауза, като евродепутат и по която работя, е защита на български традиционни продукти. Така българските продукти ще станат конкурентни на единния пазар и ще се знае, че производителите, които използват тази защитена марка произвеждат и продават качествени продукти“, каза още Неков.

Практически, Смилянският фасул в момента има национална защита, но не и европейска, затова в момента се работи за вписването му като географско означение и защитено наименование за произход в Европейския съюз. Очаква се до месеци Смилянският фасул да започне официално процедура по защита в ЕС.

В Европейската схема за качество вече има защитени 16 вида боб. Боб са защитили Гърция, Франция, Испания, Италия и Полша.

Момчил Неков участва в Смилян и в кръгла маса: „Традиции и нови технологии на отглеждане и преработка на земеделски продукти в планински райони“. Той разясни необходимостта- български продукти да защитят географски указания и защитени наименования за произход, с цел повишаване на тяхната привлекателност, възможност за реализация на пазари и по-добри доходи.

Евродепутатът показа боб, който се представя за Смилянски, но всъщност е от Полша и е пакeтиран в България. Неков информира участниците и за въвеждане на термина за качество „планински продукт“, тъй като това също е опция за осигуряване на по-добра видимост на продуктите и осигуряване на пазари.