Георги Свиленски: Даването на концесия на Летище „София“ за 47 години и 6 месеца си e чиста продажба

18.07.2018

„Летище „София“ е последното държавно дружество, което може да бъде продадено. Даването на концесия за 47 години и 6 месеца си e чиста продажба“. Това заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски от парламентарната трибуна. Той обясни, че до 75% от летищата в Европа се управляват от частни оператори. „В България се управляват над 75% - от 4 летища, 3 са дадени на концесия“, допълни Свиленски. Той подчерта, че ако се отдаде летището на концесия, печалбата му ще бъде по-малка, отколкото е сега. „Отдаването на Летище „София“ на концесия се прави на тъмно, скрито от обществото – не стана ясно защо се прави това, на кой ще се отдаде, какви са условията, на базата на какви анализи правителството е стигнало до решението за отдаване на концесия“, подчерта народният представител. Той обясни, че преди две седмици е поискал да бъдат представени анализите на Световната банка и на Европейската банка, но до ден днешен ги няма. „Защо Министерството на транспорта сключи такъв договор със Световната банка, че анализите да бъдат тайни и никой да не ги знае, освен няколко чиновника?“, попита зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“. Той опроверга мотива на управляващите, че държавата не може да управлява търговски дружества. „Ако това решение бъде прието днес, принципалът на дружеството министър Московски трябва да си депозира оставката. Това означава, че 240 народни представители казват, че той не може да си свърши работата като министър и не може да управлява това дружество“, каза още той. Управляващите посочват като мотив и че трябват 500 млн. лв за БДЖ.  „Няма мотиви за развитие на Летище „София“, за повишаване на пътниците, увеличаване на приходите. Заради 500 млн. лв ще дадем летището. Но тези средства ще трябват и след една, две години, тогава какво ще продадат управляващите?“, попита той.

Свиленски подчерта, че Летище „София“ е стратегически обект на националната ни сигурност. „Кой ще управлява летището по време на военни действия и кризи?“, попита той. Като пример посочи летището в Белград, в чийто договор са заложи да има изискване към повишаване на броя пътници. „В нашия няма такива изисквания. Не искаме от концесионерите да правят нищо. Говори се за нов терминал, но не е ясно къде. Втора писта, но ако решат да я правят. Може и да не решат“, коментира Георги Свиленски.

 

Димитър Данчев: Министерството на транспорта и кметът на София да изготвят Генерален план за развитието на Летище "София"

„Ние, гражданите на София, категорично настояваме Министерството на транспорта и столичният кмет да поемат своя ангажимент за развитието на столицата и за осигуряване на нормално качество на живот на жителите на града, като изготвят Генерален план за развитието на Летище „София“, заяви народният представител от левицата Димитър Данчев. Той подчерта, че не става ясно дали летището някога ще бъде свързано с нова високоскоростна жп връзка така, както е направено в редица големи европейски градове. „Изводът, който можем да направим, е, че очевидно пътническите железопътни превози не са приоритет в политиката на транспортното министерство“, каза още народният представител. „Оставянето в ръцете на концесионера да решава възникналите въпроси е поредният отказ от вземане на управленски решения, които засягат здравето и качеството на живота на ползвателите на летището, но преди всичко на жителите и гостите на София.  Няма как отговорността за развитието на критична инфраструктура на града да бъде прехвърляна в частни ръце“, категоричен е Данчев.

 

Таско  Ерменков: Управляващите провалят концесията на Летище „Пловдив”, ще провалят и на тази Летище „София”

„С каква смелост преминавате към концесиониране на Летище „София”  при положение, че не сте приключили концесията на Летище „Пловдив”?”. С тези думи се обърна депутатът от левицата Таско Ерменков към управляващите. Той подчерта, че днес е трябвало да бъде подписана концесията в Пловдив, но това не се е случило. „Първият си отиде, на втория ли ще го дадат? Такава ли ще бъде политиката на управляващите за концесията на летището?”, попита социалистът. Ерменков опроверга информацията, че управляващите са наели международни консултанти, а документите по концесията са прегледани от Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. Той подчерта, че след това трябва да има международен консултант при провеждането на процедурата. „Провалът, който се очертава в Пловдив, се дължи именно на липсата на такъв консултант. Стартираната процедура с Летище „София“, ако бъде проведена по този начин, колкото и много големи международни инвеститори да проявят интерес, управляващите ще я провалят. За това оттеглете тази концесия. Убедете българските граждани, че не правите поредната стъпка в грешна посока и искате да развивате въздушни транспорт, но в интерес на хората, не на фирмите”, призова Таско Ерменков.

 

 

Йордан Младенов: С концесията се дава възможност Летище „София” да се управлява и от трети страни

„Въпреки че в документите са заложени критерии, че оперативният опит следва да се докаже чрез летищен оператор, тези критерии ще се считат за изпълнени, без да се вземе в предвид процента на дяловото участие на концесионера”, заяви депутатът от левицата Йордан Младенов. Той подчерта, че е записано и че може летището да се управлява и от трето лице. „Това означава, че българското летище може да попадне в ръцете на трета страна, неизвестна на никой”, категоричен бе той.

Младенов обясни, че има изисквания за гаранция за участие – 2 млн. евро, а  гаранция за изпълнение – 15 млн. евро, но при високата гаранция са заложени по-ниски критерии и може да бъде изтеглена от банки с по-нисък кредитен рейтинг. Той предупреди, че макар заявената готовност за строеж на 3-та писта да повлияе при спечелване на процедурата, то документите дават възможност да се направи анализ  и концесионерът да реши да не строи.