Жельо Бойчев: Според управляващите модернизация на армията скоро няма да има

Министър Ненчев създава пълен нормативен хаос в процеса за избор на боен самолет

„С Доклада на Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет казвате, че скоро модернизация на БА няма да има т.е. за пореден път излъгахте. Управляващите показват, че военно-техническата експертиза е необходима, само когато отговаря на исканото от тях политическо решение. В противен случай тя не е необходима и няма значение“. Това заяви зам.-председателят на „БСП за България“ Жельо Бойчев от парламентарната трибуна. Според него се прехвърля  отговорността за това от Борисов и МС на българския парламент. „Основният извод от работата на комисията, съдържащ се в нейния доклад, е: „Липсата на политическо ръководство и контрол на процеса, създаденият нормативен вакуум, създават реални условия за изкривяване на крайните резултати при избора на нов тип боен самолет. Временната комисия констатира със съжаление, че начинът на въвеждане на проектното управление в МО не създава нужната яснота и нееднозначност по отношение на отговорностите и правомощията на структурите, ангажирани в процеса.“ Единственият въпрос, който мога да задам е – кой носи отговорност за това?“, попита Бойчев. Според него отговорът е ясен - министър Николай Ненчев. „Той създава пълен нормативен хаос в целия процес“, коментира народният представител и допълни: „Искахте с тази комисия да уязвите ген. Радев, но не успяхте. Вместо да ударите ген. Радев, с изводите от тази комисия се самопростреляхте“.

Зам.-председателят на левицата посочи интересен факт, който комисията не изследва – как и поради каква причина предвидената сума нараства от 700 млн. лева на 1,5 млрд. лева.

Бойчев е категоричен, че „БСП за България“ няма да подкрепи така предложения доклад от временната комисия. „Нека на вашата съвест тежи отказът от модернизация на армията“, обърна се Бойчев към управляващите.

 

Пълният текст на изказването:

Основният извод от работата на комисията, съдържащ се в нейния доклад е: „Липсата на политическо ръководство и контрол на процеса, създаденият нормативен вакуум, създават реални условия за изкривяване на крайните резултати при избора на нов тип боен самолет. Временната комисия констатира със съжаление, че начинът на въвеждане на проектното управление в МО не създава нужната яснота и нееднозначност по отношение на отговорностите и правомощията на структурите, ангажирани в процеса.“

Единственият въпрос, който мога да задам, е – кой носи отговорност за това? Отговорът е ясен - министър Николай Ненчев. Той създава пълен нормативен хаос в целия процес.

На 14.10.2014г. в МО е въведено проектно управление на процеса по придобиването на нов самолет. Със заповед № ОХ-119/16.02.2015 г. за ръководител на Борда за управление на проекта е определен ген. Радев и като такъв е отговорен за всички дейности по иницииране, ръководство и изпълнение на проекта. Паралелно с проектното управление на процеса, Ненчев издава заповед № ОХ-045/02.11.2015 г., с която се създава Работна група за подготовка и провеждане на консултации с държави предлагащи многоцелеви самолети. Основна цел на заповедта е да се завърши и се изпрати за одобрение в Министерския съвет и Народното събрание на инвестиционния проект за придобиване на нов тип боен самолет. Но забележете в работната група не е включен ръководителят на интегрирания проектен екип ген. Радев. Това показва, че целта е била да бъде заобиколен ген. Радев. По същество тази заповед обезсмисля Борда за управление на проекта. Нещо много важно за първи път в доклада на тази група се появява сумата от 1,5 млрд. лева. Един много интересен факт, който комисията не изследва – как и поради каква причина предвидената сума нараства от 700 млн. лева на 1,5 млрд. лева.

Друг извод от доклада: „Председателят на БУП е обвинен в стремеж за придобиване на по големи правомощия и да поеме функциите на орган за стратегическо ръководство“. Цитира се докладна на ген. Радев, в която няма нито дума за подобно искане, в нея се иска просто да се уточнят отговорностите предвид създаването и работата на работната група. Нали министърът със своите заповеди определя задачите и отговорностите  за тяхното изпълнение – как тога искате да прехвърлите тази отговорност на председателя на БУП?

Сега да отидем до основната драма според вас – промяната на критериите. Оспорвате промяната на изискваната схема за плащане от основен критерии на задължителен. Какви са фактите: в гласувания от вас ПИР на 02.06.2016г. във Финансово икономическите параметри т.5.2. пише - след проведено съгласуване се предвижда плащането да се осъществи като комбинация от авансово плащане и плащане след доставка за период от 6 години. Защо сте го приели това?

Това разбира се е отразено и в бюджета на страната за 2017г., гласуван от вас. В тригодишната прогноза във функция отбрана и сигурност за периода 2017-2019 г. са предвидени 1 122 млн. лева, разпределени по години, както следва – 231 млн. лв. за 2017, 226млн – 2018 и 226 за 2019г. Отделно от това знаете, че има указания за програмиране на бюджета на МО за 6 години и там пак са заложени тези параметри. И вие искате да ми кажете, че висшето военно ръководство не е трябвало да се съобрази с това.

Продължавам нататък:

Те на своя глава са променили критериите и вие не сте знаели за това:

Първо - на 22.08.2016г Съветът по отбрана със свое решение извършва корекции в RFP. В съвета по отбрана участва цялото политическо ръководство начело с министъра.

Второ – Доклад на командира на военновъздушните сили ген. Цанко Стойков. Представен на комисията по отбрана на 43-то НС на 20.06.2016г. В него се посочва: „Схемата за плащане е основен критерий, определен през 2012г. с коефициент на тежест 0,05. При актуализирането на основните критерии този критерии отпада, поради наличието на утвърдена схема за плащане в ПИР, приет с решение на НС от 02.06.2016г. Схемата за плащане е задължителна за всички участници и не се явява обективен критерий“.

Трето – на 01.12.2016г от тази трибуна министър Ненчев отговаря: „Искането за предоставяне на предложение по проект „Придобиване на нов тип боен самолет“ е разработено от ВВС, с ръководител на проекта полковник Димитър Стоянов, и е прието от Борда за управление на проекта. Същото беше подписано от мен на 16.11.2016г и на следващия ден е предоставено на Министерство на икономиката за подпис“.

Накрая стигаме до 12.12.2016г. когато с подписа на министър Ненчев и министър Лукарски до трите страни е изпратено искането за предоставяне на предложение.

Това са фактите няма какво повече да се каже.

Беше установено, също така, че в края на месец февруари на България е направена оферта за нов самолет, която се е включвала в утвърдената финансова рамка за проекта. Офертата не е била разглеждана с мотива, същата не е включвала въоръжението на самолета. Това обяснение буди недоумение, като се има в предвид, че и офертите на другите кандидати са без въоръжение.

Може би това е една от причините за създаването на тази комисия. Да легитимираме тази оферта, която никой не знае как и на какво основание се появява.

Искахте с тази комисия да уязвите ген. Радев, но не успяхте. Изнесените от мен факти ясно показват кой носи отговорност за допуснатия нормативен хаос и това е министър Ненчев, а от там министър-председателят Борисов и мнозинството, което го подкрепя. Вместо да ударите ген. Радев с изводите от тази комисия се самопростреляхте.

Но с този доклад казвате, че скоро модернизация на БА няма да има т.е. за пореден път излъгахте. Показахте ясно, че за вас военно-техническата експертиза е необходима, само когато отговаря на исканото от вас политическо решение. В противен случай тя не е необходима и няма значение.

Прехвърлихте отговорността за това от Борисов и МС на българския парламент.

Това са само част от аргументите, заради които ние от БСП няма да подкрепим така предложения ни доклад от временната комисия. Нека на вашата съвест тежи отказа от модернизация на армията.