Мариана Бояджиева към Кунева: МОН анализира ли негативните резултати от принципа „парите следват ученика”?

Сеп 02, 2016 Новини БСП 0 1223

Затварянето на училища, затваря селища

„Виждайки положителните моменти на делегираните бюджети за засилване на самостоятелността на училищата, има и негативни явления, защото се закриха училища”. Това заяви народният представител от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Мариана Бояджиева от парламентарната трибуна. Тя посочи, че една от съществените реформи, вече реализирани в образованието, е прилагането на принципа „парите следват ученика”. „Този принцип действа чрез делегираните бюджети още от 2008 г. Той имаше своите резултати за засилване на самостоятелността на българските училища”, каза още народният представител. По нейните думи съществен резултат е било и оптимизирането на училищната мрежа, приведена в съответствие с променения брой на населението и на учениците в различните селища. „Заедно с това обаче се проявиха и негативите на принципа и те трябва да бъдат анализирани и преодолявани. Днес стои въпросът за обществения резултат от въздействието на този принцип, който е пряко свързан с условията на демографската криза”, каза още Бояджиева.

Народният представител от левицата посочи, че при съществуващите социално-икономически условия в България, закриването на училища, особено в малките населени места, води до увеличаване на броя на преждевременно отпадащите български деца от училище. „Става допълнителна причина за изселването на български семейства, особено на младите, към по-големите градове. Затварянето на училища, затваря селища”, подчерта тя. Бояджиева попита дали МОН има анализ и какво следва от него, за да бъде подобрена системата на делегираните бюджети. „Г-жо Кунева, не може да не сте чули гласа на българските учители и на директори, които казват, че трябва да продължи прилагането на делегирани бюджети, но с нова визия, която да гарантира финансовата отговорност на държавата и на общините към всяко училище и детска градина”, коментира Мариана Бояджиева.