БСП е против атестацията на всички учителите на 4 години

На такава да подлежат ръководните кадри на училищата

Мнозинството предложи целият педагогически състав във всички училища  да минава на атестация веднъж на 4 години.  Народният представител от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Валери Жаблянов заяви категоричната позиция на левицата срещу това и представи предложението на БСП на атестация да подлежи само ръководният състав, периодът да бъде поне на 5 години. Според него за един учител трябва да има достатъчно дълъг хоризонт, който да даде възможност, особено в началото на неговата кариера, да не бъде атестиран набързо от представител  на Обществения съвет и да се види дали този млад учител има нужните качества да се развие в системата. „Няма разлика в процеса на атестация по начина, по който е записан в закона, от това в кой етап от развитието на кариерата си е един учител. Не се посочва и с какъв критерий ще се подходи за атестацията”, заяви социалистът.

По отношение на атестиращия орган Жаблянов коментира, че цялата философия работата на един преподавател да бъде атестирана от хора, извън системата на образованието, създава дискусионна среда. „В закона е записано, че тези, които са оценени с най-ниска оценка, се освобождават от системата, като не е конкретизирано какво означава най-ниска оценка. Това създава предпоставки за произвол при оценяването. Предлагаме това да бъде заменено с незадоволителна оценка”, категоричен бе народният представител от левицата.

 

Филип Попов: С атестациите вече няма и да има кандидати за учители

„Има криза в средното образование и липса на кадри. Все повече млади хора, които завършват висшето си образование в тази сфера и поради едни или други причини не отиват в българските училища да обучават нашите деца”, обясни депутатът от левицата Филип Попов. По думите му това важи с особена сила за по-бедните райони в страната. „На фона на цялата тази криза вие предлагате сега на всеки четири години всеки преподавател да бъде атестиран и отново да бъде натоварен. Това е недопустимо”, обърна се Попов към вносителите. Той подчерта, че едно е да се атестира директора, този, който ръководи училището, а съвсем различно е да се атестира един преподавател, който и без това е ограничен от страна на заплата и условия на труд. „По този начин съвсем няма да има кандидати за учители в държавните училища, при условие, че им отнехте и част от субсидията, която и без това е недостатъчна”, заключи Филип Попов.  

Мариана Бояджиева: Създаването на обществени съвети и настоятелства води до управленско недоразумение

 „Създаването на обществени съвети и настоятелства води до управленско недоразумение. Това е предизвикателство към участието на родители и представители на обществеността в решаването на въпросите, стоящи пред българското училище”. Това заяви в пленарна зала народният представител от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ  Мариана Бояджиева. Тя обясни, че се получава ситуация, в която съветите имат всички права, без отговорности и без нивото на компетентност на неговите членове, а директорите на училища и педагогическите съвети ще трябва да изпълняват решенията. „Не става ясно и как могат да бъдат оспорени решенията на обществения съвет. Ако той направи грешка, кой ще носи отговорността? Какъв е контролът от страна на държавата върху него?”, попита Бояджиева. Тя заяви, че от другата страна е познатият и доказал се във времето орган – настоятелството. На него е възложено да подпомага училището, но в закона му се предвиждат само задължения.  По думите й именно настоятелството  трябва да издига авторитета на училищата и в него трябва да влизат представители на родителите, на бизнеса, на обществеността. Тя подчерта, че в състава на всички обществени съвети трябва да влиза представител на общината и попита как точно може да бъде осъществено това в големи общини като Столична.