Атанас Зафиров: С антикорупционния закон се създава орган за политически репресии

„Управляващата коалиция се опитва да прокара този спорен законопроект в 12 без 5, като целта е създаване на орган за политически репресии”

„Управляващата коалиция се опитва да прокара този спорен законопроект в 12 без 5, като целта е създаване на орган за политически репресии”. Това заяви от парламентарната трибуна депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Атанас Зафиров относно Законопроекта за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности. Той продължи, че от ляво категорично не подкрепят предложения законопроект. Зафиров посочи, че няма как да се подкрепи законопроект, който въвежда анонимните сигнали като метод на работа. В тази връзка той цитира становище на Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България, в което се казва, че предложенията ще доведат до ежедневен лов на вещици. „Ще се установи практика на непрекъснато подаване на сигнали и омаскаряване на хора, без да могат да се защитят, защото клеветниците са защитени, а проверяващите органи ще потънат в хиляди сигнали”, каза още Зафиров. Относно заявеното, че този законопроект ще увеличи обхвата на проверяваните лица, той заяви, че това се касае само за лицата в обхвата на Закона за публичност на имуществото. „Те се удвояват, но по отношение на лицата, които са в потенциален конфликт на интереси, те се намаляват със 105 хиляди служители – експерти в общински и държавни администрации, кметове на кметства, кметски наместници”, обясни депутатът.
Зафиров припомни, че първоначалният проект е предвиждал новото бюро да има функции по отношение на 15 000 лица, заемащи висши публични длъжности, а след внасянето на промените в Конституцията тази цифра пада на 10 000. По думите му с проекта за изменение на Конституцията се предвижда проверките на имуществените декларации и за конфликт на интереси на 5000 съдии, прокурори и следователи да се възложат на Инспектората към ВСС. „Следва логичният въпрос – струва ли си да се прави изцяло нов орган по отношение на 10 000 души, заемащи висши публични длъжности, при положение, че тези, на които ще се проверяват имуществените декларации от специализирания орган, ще се повишат с 2300, а за конфликта на интереси кръгът на задължени лица пада 12 пъти от 120 000 на 10 000 лица”, попита Зафиров. Той разкритикува вносителите и за това, че въпреки уверенията за надпартийност на едноличния орган, са въведени две нови основания за предсрочно прекратяване мандата на бюрото, което го поставя в много силна зависимост от органа, който го назначава – МС. Според Зафиров липсата на контрол от НС засилва опасенията, че органът ще се използва за политическа репресия. Той продължи, че не е ясно защо се намалява сегашният минимален размер на глоба от 5000 лв., при установен конфликт на интереси, до 1000 лв.
 
Филип Попов: Насърчават се анонимните сигнали, целящи решаване на личностни, политически, професионални и други спорове
 
Според Филип Попов целите, описани в този законопроект, по никакъв начин не отговарят на реалните цели на този проект, а те са „просто казано репресии срещу политическия опонент”. По думите му този законопроект не цели предотвратяване на корупцията и превенция, а усъвършенства корупционните практики. „С този законопроект се предвижда анонимният сигнал да е основание за започване на производство за установяване конфликт на интереси. По-добре да бяхте въвели думичката доноси, защото това е целта на законопроекта”, каза още Попов. Според него това законодателно разрешение е спорно – право да се подаде сигнал за конфликт на интереси е форма на граждански контрол, то обаче е балансирано със задължението жалбоподателят да постави името и подписа си под сигнала. „Въвеждането на анонимния сигнал в материя, свързана със сериозни санкции, би насърчило депозиране на всякакви анонимни сигнали, целящи решаване на личностни, политически, професионални и други спорове”, каза още социалистът. Той подчерта, че действащият закон забранява провеждане на производство по анонимен сигнал. Той разкритикува и предложението случаите на конфликт на интереси да се разрешават еднолично с акт на директора, изоставя се колективната форма за вземането на важни решения.