Цялостно усъвършенстване на новия Инструмент за предприсъединителна помощ

  Така евродепутати определиха представения днес на първо четене в Комисията по външни работи на Европейския парламент проекто-доклад на Кристиан Вигенин относно новия Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП) за следващата бюджетна рамка на ЕС за периода 2014 - 2020 г

 

Така евродепутати определиха представения днес на първо четене в Комисията по външни работи на Европейския парламент проекто-доклад на Кристиан Вигенин относно новия Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП) за следващата бюджетна рамка на ЕС за периода 2014 - 2020 г. Представители на всички политически групи, както и на Европейската комисия, приветстваха предложените от Вигенин изменения и допълнения и бяха единодушни, че те правят текста по-ясен и последователен.

 По време на представянето, Вигенин очерта възприетия от него подход при работата по доклада - да се осигури ефективен и прозрачен инструмент, който да приближи страните-кандидатки към членството в ЕС чрез инвестиране на европейски средства в тяхната стабилност, сигурност и просперитет. Депутатът специално отбеляза доброто сътрудничество както с ЕК, така и с останалите парламентарни комисии, които дават
становища по ИПП.


„Страните-кандидатки трябва да получат подкрепата, от която се нуждаят. Увеличеният значително бюджет за предприсъединителна помощ трябва да бъде съчетан и с по-ясни критерии и цели, които страните да постигат по пътя на членството. Новост е, че най-последователните в реформите страни ще могат да получат като бонус допълнитени средства.", подчерта Вигенин и допълни, че предложенията му са основани на многобройни срещи с представители на институции и неправителствени организации както от Европейския съюз, така и от страните-кандидатки.

 

Във връзка с предложеното от него увеличение на процента от общия бюджет за транс-гранично сътрудничество със страни-членки на ЕС от 3% на 7%, българският евродепутат коментира, че „това ще даде допълнителни възможности на България, която е съседна на три страни-кандидатки за членство в ЕС и би могла да реализира съвместно с тях повече и по-мащабни проекти."

 

Допълнителна информация:

 

След промените, настъпили с Лисабонския договор, всички финансови инструменти на ЕС за външна дейност, сред които и ИПП, са предмет на съвместно гласуване от Парламента и Съвета. Работата по проекто-доклада ще продължи до 10 юли, когато е гласуването в Комисията по външни работи. Гласуването ще даде мандат за преговори на Вигенин, който ще трябва да защити позициите на ЕП в рамките на т.нар. „триалог" с Комисията и Съвета през септември.

 

С промените, предложени от докладчика, новият текст на регламента:

 

-  засилва ролята на ЕП при разработването от страна на Комисията на стратегическите документи, свързани с Инструмента, чрез т.нар. делегирани актове. Резолюциите на ЕП, свързани с политиката на Разширяване, да бъдат част от политическата рамка за планиране на пред-присъединителната помощ, а Комисията да уведомява Парламента и страните-членки за постигнатите резултати с помощтта на ИПП чрез своите годишни доклади за напредъка на страните, стремящи се към еврочленство;

-  засилва съответствието между критериите за членство в ЕС, специфичните цели на Инструмента и областите на финансиране, със специален фокус върху приоритетите за социално развитие;


-  въвежда ясни и прозрачни критерии за разпределение на средставата, както и подробни индикатори за оценка на напредъка;


-  въвежда резерв в размер на до 5% от общите средства, предвидени за Инструмента, за „награждаване на отличниците"  в прилагането на реформите и напредъка към членство;


-  увеличава относителния дял на средствата, предвидени за транс-гранично сътрудничество (между страни-членки на ЕС и бенефициентите на ИПП) от 3% на 7%;


-  засилва ролята на гражданското общество при планирането на финансирането и изпълнението на проектите.