Декларация на ПГКБ

прочетена от зам

прочетена от зам.-председателя на ПГКБ

Михаил Миков

 

 

През последните 20 години България, българските граждани, политическите партии по безспорен начин доказаха демократичния изборен капацитет. Това беше част от оценките, които помогнаха на България да стане равноправен член на европейското семейство.

Днес отново сме пред избори, на които България трябва да доказва своя капацитет за демокрация. Кое е особеното, освен че два избора се провеждат в един ден и новото законодателство, в което има заложени редица предпоставки за манипулиране на изборните резултати от управляващото мнозинство. Предупрежденията на опозицията и неправителствения сектор не бяха чути и подигравателно отхвърлени. Финансовата неосигуреност за сериозна разяснителна кампания, която е крайно необходима в обърканата законодателна среда, е налице. Ниското заплащане на членовете на общинските избирателни комисии води до масово напускане. Масово напускат членове с висше юридическо образование. Това рязко намалява капацитета на изборните комисии  за законосъобразност. Само за последния месец в над 1/3 от комисиите са направени замени. Членовете масово бягат от комисиите. И този процес продължава. А цели комисии заплашват с бойкот на предстоящите избори, ако не се реши въпросът с финансирането, което е крайно недостатъчно и крие рискове за допълнително неофициално и незаконно доплащане.

Всъщност това е и позицията на управляващото мнозинство, заявена от заместник-министъра Владислав Горанов пред ЦИК - щом квотите са партийни, нека всяка партия да си търси пари за допълнително доплащане. Едно такова разбиране е неприемливо и недопустимо. То политизира на парична основа работата на членовете на комисиите, които би трябвало да се подчиняват само на закона.

Комисиите не са осигурени за дейността си. При липса на средства за транспорт комисиите не могат да осъществяват методическа и контролна дейност. Опитът да се прехвърля финансирането на изборите на общините, без да е разчетено в техните бюджети, е незаконно, но и невъзможно, защото в условията на криза те не разполагат с тези средства.

Рязко зачестяват жалбите за незаконосъобразност на решенията: поради нестабилност на съставите и некомпетентност; поради политизация на работата; поради неясното законодателство, което може да се тълкува конюнктурно политически.

Тези избори се очертават като безпрецедентни и с друго. Прякото ангажиране на МВР в политическата надпревара. Определянето на министъра на вътрешните работи за началник на предизборния щаб на управляващата партия освен, че внася политизация в МВР, връща българската политическа действителност във времето на Алеко Константинов във времето на Гочолу и Дочолу. И неслучайно се създават специални щабове за смесените етнически райони. И неслучайно опитите, както видяхме и преди малко, за раздухване на етническо напрежение са част от арсенала на днешното управление. Днешното управление на популизма.

А отпускарското настроение на министъра, който има освен право да ползва отпуска и конституционни задължения, по никой начин не кореспондира с конституционните отговорности на министрите. Независимо дали отпускът е платен или неплатен, полагаем или за изпълнение на важна държавна работа в щаба на управляващата партия. Дори по времето, когато имаше една партия, такова нещо не се случваше. И неслучайно медиите питат ГЕРБ или МВР ще се явява на избори. На този фон като мрачна екзотика звучи идеята да се разпусне Събранието докато Гочолу и Дочолу си свършат работата по изборите.

В тази обстановка изключително нараства ролята на гражданското общество за контрол на изборния процес. В същото време разпоредбата на § 1, т. 18 от Изборния кодекс потвърдена  и с вчерашното Решение № 653 на ЦИК въвежда безпрецедентното и абсурдно изискване всеки упълномощен наблюдател да има членствено правоотношение със съответната организация, което трябва да се доказва. Неслучайно се искат актуалните регистрации на НПО, които ще наблюдават изборите. И когато се види, че пълномощникът няма членствено правоотношение, в деня на изборите ще му бъде казано- ти нямаш право да наблюдаваш изборите. Ако една неправителствена организация иска да осъществи наблюдение в 12 500 секции или поне в 1/3 от тях, тя  трябва спешно да увеличи членския си състав с хиляди. За всички е ясно, че няма НПО, която да има хиляди членове и тази практика е безспорна в последните 20 демократични години. Абсурд или добре премислено ограничение пред неправителствения сектор.

За да преодолеем създаващата се ситуация днес ние ще внесем ЗИД на Изборния кодекс, с който предлагаме премахване на пречката пред неправителствените организации за наблюдение на изборите.

Настояваме за спешно разглеждане на законопроекта в Народното събрание. Защото тези избори са изпитание освен в доверието към политическите сили на днешната политическа сцена на България, те са преди всичко изпит за демократичността и европейския политически живот в днешна България.