Сергей Станишев: Вотът на недоверие към правителството изразява недоволството на хората
Вотът на недоверие към правителството изразява в много голяма степен общественото мнение
Вотът на недоверие към правителството изразява в много голяма степен общественото мнение. Това заяви председателят на НС на БСП и на ПГКБ Сергей Станишев, след като депутатите от ПГ на Коалиция за България и ПГ на ДПС внесоха в деловодството на парламента мотивите и проекта за решение за вот на недоверие срещу правителството на Бойко Борисов заради провала му в здравеопазването. 76 от народните представители подкрепиха с подписите си искането на опозицията за вота на недоверие.
Сергей Станишев изтъкна, че преобладаващото мнение сред българските граждани е, че в здравеопазването провалът на правителството на ГЕРБ е най- видим. Лидерът на БСП цитира проучване на Афис, според което ако днес имаше народен вот на недоверие на тема здравеопазване, 41% от хората биха го подкрепили. Станишев отбеляза, че една от целите на опозицията е да изразява общественото мнение и така да покаже несъстоятелността на правителството в здравната област.
Председателят на ПГКБ беше категоричен, че смяната на министъра на здравеопазването по никакъв начин не променя ситуацията в здравеопазването. „В резултат на повече от една година експерименти, непоследователни действия и недофинансиране здравеопазването е в състояние на пълен хаос и разпад", заяви Станишев. По думите му БСП ще продължава да оказва натиск на правителството, за да промени политиката си в здравеопазването.
МОТИВИ
КЪМ ПРОЕКТА ЗА РЕШЕНИЕ
ЗА ГЛАСУВАНЕ НА НЕДОВЕРИЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ С МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ
ЗАРАДИ ПРОВАЛА НА ПОЛИТИКАТА МУ В СФЕРАТА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Вотът на недоверие за провала на политиката на правителството в сферата на здравеопазването се внася на 15-ия месец след началото на неговия мандат. Няма друго правителство от 1991 г. насам, което да се е ползвало с такъв управленски комфорт. Това поведение на опозицията не беше израз на слабост, а проява на преднамерен конструктивизъм, който да позволи на кабинета Борисов в условия на криза да реализира необходимите антикризисни мерки, да ограничи негативния ефект на кризата върху хората и социалните системи на българската държава.
За съжаление, антикризисната програма, икономическата, бюджетната и финансовата политика на правителството се провали. В резултат се влошава качеството и стандартът на живот на българските граждани, а редица сектори са доведени до критично състояние.
Особено тежко е състоянието на здравеопазването, като системата е доведена до колапс - липса на виждане за реформа, забавени плащания, натрупани дългове на лечебните заведения, неработещи болници заради липса на пари и специалисти, затруднен достъп на здравноосигурените граждани до извънболнична и болнична помощ, недостиг на лекарства и ваксини. Свидетели сме на безпрецедентен хаос и липса на перспектива в системата.
През изминалата година ГЕРБ показа управленска немощ да формулира цел и виждане за реформа. Единственият мотив на предприетите действия е „икономия" на средства, без да се отчита медицинската и социалната ефективност в здравеопазването. „Здравната политика" на правителството не решава, а задълбочава проблемите.
Основните мотиви за вот на недоверие са:
1. Провал на политиката, реализирана в областта на здравеопазването от правителството на ГЕРБ и финансова дестабилизация на системата.
Амбицията на правителството и най-вече на финансовия министър да приключи 2009 г. с нулев дефицит, пълното непознаване на здравната система и липсата на административен капацитет, заложиха проблемите в сектора.
В разрез със Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор от края на миналата година, Националната здравноосигурителна каса въведе практика на частично заплащане за извършена дейност. Приемат се бюджети на МЗ и НЗОК в крещящо противоречие със заявената позиция, че здравеопазването е приоритет.
Държавата не изпълнява задълженията си да заплаща здравноосигурителните вноски на определените в закона групи лица. Компрометира се солидарният здравно-осигурителен модел. Гражданите са демотивирани да плащат здравни осигуровки. Броят на здравно неосигурените граждани нараства ежемесечно, като вече е достигнал 1 890 000 души.
Нарушен е общественият характер на НЗОК. Елиминира се всякаква възможност за обществен контрол. Няма яснота и прозрачност какви средства постъпват в системата, какво и на кого се плаща. Резервът на НЗОК надминава 1,2 милиарда лв., а Министерство на финансите създаде прецедент в световната практика със здравни вноски да се крепи фискалния резерв на държавата.
2. Нарушени конституционни права на гражданите, уредени в чл.52 от Конституцията на Република България, поставящо в опасност живота и здравето на хората.
В резултат на наложените финансови ограничения и неадекватното финансиране на системата се стигна до безпрецедентна невъзможност лечебните заведения да оказват медицинска помощ. За първи път в най-новата история на България се оформят листи на чакащите, предпоставка за корупционни практики, нерегламентирани плащания и натиск върху пациентите на различни нива в системата.
МЗ не изпълнява задължението си да осигурява достатъчно и в срок скъпоструващите лекарства, липсват ваксини за бебета, включени в имунизационния календар, увеличи се процента на доплащане от страна на пациентите, болни от социалнозначими заболявания.
3. Отсъствие на дългосрочна стратегия, нормативен хаос и непоследователност в управленските решения и действия, неефективен контрол.
Самоцелно поставени фокуси на действие - фиксиране върху проблемите на болничната помощ, изолирано от реформата на цялата система. Провеждане разнопосочни действия, водещи до тежка дестабилизация на всички звена в системата, икономически поражения и силно напрежение сред пациентите и медицинските специалисти. Общините, здравните професионалисти, съсловните и синдикални организации, неправителствените и пациентските организации са изключени от участие в разработване на здравната политика и формулирането на решения.
Законовите промени не са подчинени на единна управленска логика в сферата на здравеопазването.
Поемайки управлението на здравеопазването правителството на ГЕРБ не представи обоснована цялостна и дългосрочна стратегия за модела и начина на развитие на системата. Бяха приети решения и осъществени действия, които създадоха и задълбочиха кризата.
4. Кадрови провали в резултат на безпрецедентни политически назначения в системата на здравеопазването.
В рамките на една година се смениха двама министри на здравеопазването с екипите им, двама директори на НЗОК, председателят на здравната комисия в Народното събрание и двамата му заместници, десетки мениджъри на болници, ръководители на изнесените звена на Министерството на здравеопазването.
Свидетели сме на безпрецедентен кадрови кадрил, които ще повлече цялото управление!
5. Конфликт на интереси и обслужване на лични и корпоративни цели.
Цялото ръководство на Министерството на здравеопазването е в тежък конфликт на интереси. Подобно е положението и с Надзорния съвет на касата. Шест от единайсетте членове на комисията по Позитивния лекарствен списък участват или са участвали в клиничните изпитания на медикаменти. Прокарват се лобистки текстове в закони и подзаконови нормативни актове.
6. Демотивация и накърняване на достойнството на работещите в системата, масово напускане на страната от медицински специалисти.
Целенасочено противопоставяне на гражданите срещу медицинското съсловие, демотивация на медицинските специалисти, нормативен хаос и тежки финансови ограничения, лишаващи медицинските специалисти от възможност да изпълняват професионалните си ангажименти и в резултат на всичко това - масово напускане на изградени специалисти, включително и на страната.
Фактът, че притиснат от обстоятелствата, министър-председателят Борисов поиска оставката на министъра на здравеопазването Борисова не само че не снема основателността на предложения вот на недоверие, а тъкмо обратното - подчертава неговата актуалност.
Целта на този вот не е смяната на един министър. Вотът цели промяна на държавната политика в този сектор, като отговорността за състоянието му е преди всичко на премиера и на правителството като цяло.