Кирил Добрев – зам.-председател на НС на БСП и Председател на Националния предизборен щаб: Входът на БСП за местната власт е през областните градове

Nov 17, 2019 Новини БСП 0 593

17.11.2019

Като редови член на Националния съвет на БСП съм имал въможност да слушам много доклади и анализи от тази трибуна. Анализирали сме победи и загуби. Анализирали сме „морални победи” и „тежки загуби”. Без значение от резултата, винаги сме благодарили на хората, които буквално са „изнасяли“ на раменете си кампанията на нашите кандидати. Клели сме се във вярност, че „никой няма да бъде забравен”. Днес имам честта и аз да застана пред вас като председател на НПЩ и от тази висока трибуна да благодаря на всички наши членове и симпатизанти, които безрезервно с усилията и труда си застанаха зад гърба ни. На хората, които вярват в партията, вярват в нас и благодарение на тях ние се тупаме в гърдите, че сме големи политици. Благодаря на всички кандидати, които се бореха от сърце в тази „игра” без правила, без значение дали спечелиха, или загубиха. Всички вие заслужавате признание и респект за усилената работа, за възстановяването на позициите на БСП и за изстраданите победи и загуби.

Благодаря и на всички мои съпартийци тук и по места, които нямаха търпение тази кампания да свърши, за да започнат новата – вътрешнопартийната. Вие успяхте да поддържате в кондиция всички кандидати, заедно с техните организации и предизборни щабове, за да постигнат този резултат, който днес имаме.

Респект към всички, защото тази кампания беше може би една от най-тежките за БСП. Ако мога с едно изречение да формулирам средата, в която проведохме изборите, то е – 10-годишното управление на ГЕРБ с малко прекъсване, постоянен натиск на икономически групировки, местни феодали, безпрецедентна намеса на институциите в изборния процес, заплахи и мутренски практики, които този път стигнаха върха си.

От друга страна, БСП влезе в изборите с 1 лев партийна субсидия и силно редуциран политически апарат. Структурите ни по места започнаха кампанията с ясната идея и с разбирането, че няма пари. Искам да благодаря от сърце за истинската взаимопомощ, която си оказахме, включително и финансова. Нямаше организация, която да е оставена без основните атрибути за една кампания – плакати, брошури, средства за изборния ден.

Натискът върху БСП беше огромен, защото през последните години нашата партия доказа, че е единствената алтернатива на това управление. БСП даде ясен знак с резултатите си от поредица от избори, че започва да възвръща своите позиции в политически план и да получава доверието на все повече български граждани. Това определено смути управляващите и техните сателити. Стресна и техните покровители, които до този момент просто гледаха „мача“.

Това беше поредната кампания, в която срещу идеите и идеалите застанаха корпоративните интереси, обществените поръчки и парите. Няма да спра да благодаря на всички онези, които си даваха сметка в каква битка влизат и я изкараха докрай. Не мога да подмина и хората от апарата, които въпреки спрените субсидии и тежките съкращения, останаха да работят на доброволен принцип и се включиха безвъзмездно в предизборната кампания. Те доказаха, че БСП не означава само заплата и осигуровки, БСП означава идеали и екипност. Благодаря им от сърце!

Преди да минем към цифрите и какво ни говорят те, не мога да не обърна внимание на състоянието на партийните структури, което неминуемо се отрази и на резултатите от местните избори. Всички си даваме сметка, че хората, които гласуват за нас, в по-голямата си част са възрастни и за да успеем да привлечем активното поколение и младежите, се изискват повече усилия. И понякога това е заслуга на самия кандидат и на хората в листата. На много места структурите не функционират така, както би ни се искало и би било ефективно. В по-голяма част от общините партията работù и се включи в кампанията изключително съвестно. Но имаше населени места и местни структури, които отдавна са се пуснали по течението и всеки опит за друго мнение се приема като вмешателство „отгоре”. Не мога да пропусна да отбележа, че имаше места, където част от партийната организация умишлено саботираше процеса, но съм сигурен, че за това ще стане въпрос по-късно в дискусията и съм готов да отговарям.

На някои места нямаме адекватна реакция на променящата се политическа среда. Нямаме дори усещането как си представят хората бъдещия кмет. Как си представят нашите общински съветници, какъв да бъде общинският съвет. И предпочетохме да правим това, което винаги сме правили през последните 30 години – стандартен кандидат, някои дори участващи за трети и четвърти път, стандартна подредба на лùста – някои лица в нея са от началато на прехода. Термини като „отваряне на ветрилото”, „нестандартни решения” не присъстваха в техния политически речник, камо ли да бъдат реализирани. Това води до проблем с политическото представителство на БСП, особено на места, където кандидати за кметове на общини, включително партийни председатели, получиха значително по-малко гласове от кандидатските листи. Би било добре тези хора да направят разбор и анализ на своите резултати – каква е причината лидерът да получи по-малко гласове от организацията. Обратно, има структури, които имаха желание да спечелят местните избори, направиха своите анализи и корекции веднага след парламентарните избори, ползваха европейския вот като социологическо проучване къде стоим, стегнаха комисиите си, подготвиха щабовете си и резултатът е в залата.

Позволете ми да направя кратък отчет на работата на НПЩ, искам да уважа труда на членовете на щаба, доброволните експерти и анализатори, които работиха през последните два месеца.

Националният предизборен щаб беше избран с Решение на НС от 30 юни 2019 г. По време на кампанията бяха проведени 15 заседания, приети 27 решения и изказани публично три позиции, свързани с изборите за местна власт. Още на първото си заседание НПЩ прие регионално и функционално разпределение на своите членове и те стартираха първите си срещи и разговори в своите региони. В началото на работата си предизборният щаб разгледа и обсъди Проекта на политическа платформа на БСП за участие в „Местни избори 2019”, разработен на базата на конгресни решения и документа „Визия за България” и стратегическа рамка на планирането и реализацията на предизборната кампания на БСП за „Местни избори 2019”. Пред членовете на НПЩ беше направен пространен анализ на електоралната ситуация, изработен от екипа на проф. Пламен Лаков и проф. д-р Константин Цветков. В него бяха налице първите сигнали за корпоративния вот и навлизането на ДПС в малките и средните общини, нехарактерни досега за тях. За първи път разгледахме едно по-специфично изследване, съдържащо информация за психографските профили на потребителите и медийната им консумация в област Русе. Още тогава стана ясно, че всъщност русенци са готови да изберат кмет, който припознават за „честен” и нямат никакви претенции за това дали членува в партия и в коя партия членува. Това впоследствие спомогна за затвърждаването на Пенчо Милков като наша кандидатура. Разгледани бяха и основните документи, свързани с изборния процес, разпределението на местата в Общинските избирателни комисии и др.

След проведени разговори с ръководствата на местните структури възложихме социологически проучвания. Работехме с организации, където имаше „чуваемост” и разбиране за привличане на периферни гласове към резултата на БСП. Въпреки липсата на средства, бяха проведени десетки такива. Благодаря на всички мои другари, които се включиха и помогнаха във финансирането им. Благодаря и на онези социолози, които за съжаление не са тук в залата, но предложиха своя безвъзмезден труд, за да можем да взимаме информирани решения.

На тези местни избори Коалиция „БСП за България“ си сътрудничеше с 19 партии. В 30 общини участвахме в местни коалиции в различен състав. Повече от половината от тези местни коалиции бяха с АБВ (само с АБВ или и с други партии) – общо 17. В 4 местни коалиции участвахме заедно с „Движение 21“, Партия на зелените и Движение за радикална промяна „Българската пролет“. С Национален фронт за спасение на България (НФСБ) участвахме в три коалции. В две общини „БСП за България“ работи с: ДПС, „Възраждане“, Политическа партия „МИР“, „Земеделски народен съюз” (ЗНС), „Атака“ и ВМРО. В една местна коалиция бяхме заедно с: „Никола Петков“, Партия „Български социалдемократи“, Движение „Алтернатива за промяна“, КП „Алтернатива на гражданите“, Социалдемократическа партия, ЗС „Ал. Стамболийски“, Политическо движение „Социалдемократи“ и НДСВ. Коалиция „БСП за България“ подкрепяше 23-ма кандидати, издигнати от инициативни комитети и 8 кандидати на други партии.

КП „БСП за България“ нямаше издигнати или подкрепени кандидати за кметове на общини основно от т. нар. райони със смесено население – Якоруда (обл. Благоевград), Белослав (обл. Варна), Черноочене (обл. Кърджали), Сърница (обл. Пазарджик), Самуил (обл. Разград), Борино, Доспат и Мадан (обл. Смолян), Минерални бани (обл. Хасково), Върбица и Хитрино (обл. Шумен). Изключение правят само две общини – Приморско (обл. Бургас) и Бойница (обл. Видин).

Коалицията не е регистрирала листи за общински съветници в Сърница (обл. Пазарджик), Борино (обл. Смолян), Маджарово (обл.Хасково).

Междувременно искам да вметна, че на 11 ноември беше проведено заседание на Политическия съвет на Коалиция „БСП за България”, на което се обсъди участието на коалиционните партньори на БСП в местните избори и резултатите от вота. Беше изразена пълна подкрепа на водената от БСП и ръководството ù политика, както и някои препоръки и предложения, свързани с дейноста на ПГ на „БСП за България”.

Изпълнителното бюро проведе изнесени заседания и изслушване на председателите на ОбС на БСП в областите Ямбол, Сливен, Шумен, Варна, Кюстендил и Перник. В Националния предизборен щаб бяха проведени изслушвания на представители на областите Ямбол, Ловеч, Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Видин, Смолян, Габрово, Благоевград, Бургас, Враца, Монтана и Хасково. Всички тези действия бяха извършени много преди същинската изборна кампания да започне. По този начин беше получена и обсъдена адекватно информацията за ситуацията по места и беше дадена възможност за последващи разговори, взимане на различни решения и др.

При проведените преговори, касаещи изборната администрация по места, нашите струкутри получиха изрични указания, че представител на БСП трябва да има на едно от двете места в Общинска избирателна комисия (ОИК), без чийто подпис протоколът не е валиден. В резултат на указанията и добрата работа на нашите хора при преговорите БСП имаше 11 председатели на ОИК, близо 160 секретари и 96 членове. Само за ваша информация, на предишните избори БСП се е явила със 7 председатели и 119 секретари, само да припомня, че тогава ДПС са имали секретарски места почти колкото нас – 108.

Постарахме се максимално бързо да съберем информация за изборната ни администрация по места – поддържахме постоянна връзка с представителите на БСП в ЦИК и ОИК. Навреме бяха отпечатани и разпределени по райони методическите указания, които да бъдат в полза на нашите представители в СИК. И на тези избори имахме възможност да работим в тясна връзка с наблюдателите от ГИСДИ, друг е въпросът колко от структурите се възползваха от това.

Разработена беше визия на агитационните материали. Държа да отбележа, че за тази рекламна визия партията не е похарчила нито една стотинка и не е наемала външна фирма. Визията беше изработена от собствен екип на БСП с доброволчески труд. Тя беше изпратена достатъчно рано до структурите, за да могат да работят по места с нея. Така имаше минимални отклонения в рекламните им материали, което се случва за първи път. Визията се прие изключително добре. Няма структура, няма кандидат за кмет или съветник, който да е поискал съдействие от „Позитано“ 20 във връзка с рекламните материали и тяхната обработка, и да не е получил такова. Слоганът „За по-добър живот...” беше успешен и съответстваше изцяло на идеята за позитивна кампания на левицата.

Изминалата кампания бе най-бедната откъм финансов ресурс за медийно отразяване. Бюджетът възлезе на 86 261 лв., на фона на 388 550 лв. през 2015 г., когато също имахме финансови затруднения, т.е. работехме с една четвърт бюджет от най-бедния. Тези средства бяха изразходвани за най-четените информационни сайтове, чиито пакети се побираха в нашите възможности. За първи път нямахме нито един платен репортаж в националните телевизии, което се опитахме да компенсираме с нашата Българска свободна телевизия – чрез участия на кандидатите в предаванията на телевизията, чрез клипове и репортажи и утвърдената вече Фейсбук-страница на партията. За целта още в началото на кампанията изпратихме писмо до всички организации, с което ги уведомихме за възможностите за отразяване чрез сайтовете, с които работим и възможността да заявяват събития, които желаят да бъдат отразени от БСТВ. Много от организациите се възползваха активно от всички форми. Не повече от пет са отказаните заявки, и то поради техническа невъзможност.

Уважаеми другари,

Описахме средата, в която се работеше, работата, която свършихме, логично е да анализираме и резултатите, които постигнахме.

Изчетох и изгледах по медиите всичките ви бляскави изяви през последните две седмици. Честно. Положих много усилия да изчета и изгледам някои интервюта докрай. Чух как БСП бележи спад в своите резултати, губи „ключови крепости” и затова реших да акцентирам върху сравненията.

На тези анализатори, които се опитваха да сравняват европейските избори с местните и с тези за парламент, та дори президентски – искам да кажа нещо, което съм научил от другарите Красимир Премянов, Евгений Узунов и Бойко Великов - да сравняваш местни с европейски, парламентарни с президентски избори, е все едно да сравняваш ябълки с домати и круши с краставици. Всеки избор е специфичен и носи със себе си определен заряд и различно фрагментирано политическо пространство.

Няма да се бия в гърдите с този резултат и да обяснявам колко сме надскочили 2015 година, тогава БСП беше в толкова тежко състояние, че не е трудно да бъде надскочена. Въпреки това днес продължава да има общини, в които потъването не спира. Имах възможност да кажа и публично, че ние, от Националния предизборен щаб, не сме доволни от резултатите.

Очаквахме победа в още два областни града – Ловеч и Шумен.

Очаквахме поне още 10 общини, където не просто губим с малко, а ни обраха и излъгаха, където имаше емоция за промяна, но и огромен натиск за запазване на статуквото. Там битките бяха на живот и смърт – Дупница, Белово, Горна Оряховица, Вършец, Радомир, Долни Дъбник, Хисаря, Силистра.

Като казах Силистра – там имаме огромен ръст на гласовете между първи и втори тур. На първи тур кметът на ГЕРБ не можа да го спечели само с около 300 гласа, на втория тур Момчил Неков толкова увеличи подкрепата си, че загуби с по-малко от 1000 гласа, и то от ромските секции, които бяха впрегнати по спешност и спечелиха в града.

В щаба и в ръководството на партията не сме наивници. Въпреки водените разговори с ДПС в различни формати, не сме и очаквали подкрепа от тях в ключови областни и общински градове. Малкото изключения, които можете да видите, са на база на лични контакти и взаимоотношения.

Ще оставя без коментар 60-те кметове, кои сме обявили през 2015 година. Просто си направете труда да прочетете имената им – сред тях има двама членове на ГЕРБ, двама членове на десни партии, а най-фрапиращото – има места, където твърдим, че имаме спечелено кметско място, без дори да сме излъчвали кандидат (Ябланица).

Няма да се обяснявам и защо не достигаме резултатите от 2011 година, където имахме висока избирателна активност и избори 2 в 1 с президентските. Безспорно лицата на Стефан Данаилов и Ивайло Калфин доведоха до прилив на гласове заради техния авторитет. Въпреки това ние имаме по-малък брой общински съветници, отколкото на предните избори през 2007 г.

Ако искате да продължа с цифровата еквилибристика, мога да кажа, че през най- силната си година – 2007, когато сме имали цялата власт, министър-председател, президент, главен прокурор, подкрепата за БСП е 16.3%, а днес, през 2019-а, тя е по-висока.

Ако чета интервютата от последните две седмици, днес БСП е регионална партия, то тогава каква партия е била БСП през 2007-а?

Но да се върнем към цифрите днес.

За кметовете на Коалиция „БСП за България” са гласували над  650 хиляди български граждани, което е с близо 100 хиляди повече в сравнение с 2015 година. Имаме избран кмет на първи тур с 82% – Димитър Здравков в Садово и искам да го поздравя лично. Той е добър наследник на рекордьора Пенчо Геров в с. Чавдар.

БСП спечели изборите на първи тур в 35 общини, яви се на балотаж в 57, от които спечели в 24, както и четирите областни града – Благоевград, Перник, Разград и Русе. На балотаж успяхме да се явим в четири варненски, два пловдивски и девет софийски района. От тях спечелихме двата софийски района „Изгрев” и „Младост”. През 2015 година сме се явили на балотаж в три софийски и два варненски района, като не сме спечелили нито един.

Постигнахме пробив в 15 общини и 4 областни центъра, в които досега не бяхме управлявали, като сме отстъпили управлението в други 15, на които ще се спрем по-късно. В 36 общини левицата запазва своите кметове (едни усилия полагаш, когато имаш действащ кмет).

Дори и с най-големите си критици предполагам, че нямаме разминаване по въпроса, че общата тежест на управляваните от БСП общини днес е далеч по-голяма от тази през 2015 година. И понеже ви казах, че съм гледал всички интервюта, някой каза, че не е математика. С цялото си уважение към другарите, но няма как Костенец, където губим изборите с активното съдействие на репресивните органи, да се сравнява с Русе, където печелим изборите, и то с разлика.

В 6 области БСП няма нито един кмет на община – това са Варна, Враца, Кърджали, Силистра, Сливен и Хасково. Само за сравнение – през 2015-а областите са били 7 – Габрово, Кърджали, Разград, Силистра, Сливен, Смолян, Търговище. Искам да кажа, че през 2015 година в градовете с районно деление нямаме нито един районен кмет. Оставям отворен въпроса за София-град, където живеят 2 млн. души, дали е била бяло петно през 2015-а или не.

Прави впечатление, че в Силистра, Кърджали и Сливен продължаваме трайно да нямаме нито един общински кмет – и през 2015, и сега.

За листите за общински съветници на Коалиция „БСП за България” или т. нар. партиен вот са гласували 432 124 души, което е с близо 43 хиляди повече в сравнение с местните избори през 2015 година. В процентно отношение подкрепата изглежда така: през 2015 г. за БСП са гласували 13.5%, през 2019 г. – 16.6%. Тук е моментът отново да повторя, че през 2007 г. подкрепата на листата е 16.3%.

Към момента БСП има 1009 съветници, през 2015 г. те са били 930, а през 2011 г. – 1171.

През 2015 г. в 35 общини не сме имали нито един общински съветник, на тези избори успяхме да редуцираме общините без общински съветник на 22. БСП вече ще има свои представители в местните парламенти на Приморско, Аврен, Кирково, Априлци, Лъки и др., но продължаваме да нямаме общински съветник в общини като Грамада, Бойчиновци, Куклен, Ябланица. Най-интересното е, че през 2015 г. казваме, че в Ябланица имаме кмет, но нямаме нито един общински съветник. Понеже искам да съм коректен, през 2011 г. общините са били 14.

Като споменахме Бойчиновци, това отваря един друг болен проблем в партията, който касае и други общини и тепърва ще бъде анализиран в отчетно-изборната кампания – как можеш да имаш 182 партийни членове, които водят активен партиен живот, и да получаваш 188 гласа на избори? И да не можеш да минеш прага от 200 гласа, които стигат за избора на един общински съветник.

В 38 общини БСП има повече гласове, забележете!!! – сравнено с 2011 г., която я водим за силна година – такива общини примерно са: Хасково, Рудозем, Русе, Първомай, Долни Дъбник и др.

В 133 общини повишаваме резултатите си в сравнение с 2015 г., но ако има за какво да говорим наистина, то е за тези близо 100 общини, където имаме по-лош резултат от 2015 г. – това са всичките общини от област Разград, независимо че там имаме кмет, и повечето общини в областите Враца, Видин, Търговище, Силистра, Русе и др. Тук е мястото да кажа, че имаме над 650 хиляди недействителни гласа, подадени за общински съветници и кметове. Може да се каже, че в България в последните години нараства електоралната подкрепа за партията „Не харесвам никого”, което тепърва ще се оказва проблем за системните партии.

ГЕРБ губи подкрепа в 6 областни центъра – Благоевград, Видин, Перник, Разград, Русе и Ямбол, като печели изборите в Монтана, където подкрепя настоящия кмет. Определено ГЕРБ губят своето влияние, макар че темповете не са такива, каквито бихме искали. След първия тур управляващата партия, макар и първа сила, калкулира загуби на общински съветници на много места. След балотажите ГЕРБ печели трите най-големи областни центъра – столицата, Пловдив и Варна, но губи Перник, Благоевград, Русе, Видин, Разград, Ямбол, както и десетки по-малки общини като Созопол.

Видимо ГЕРБ губи подкрепа в големите градове. Винаги сме казвали, че колкото е по-голям градът, толкова е по-свободно правото на избор, което даде възможност на БСП да направи своя стратегически пробив. Можем да кажем, че свободният човек гласува различно от ГЕРБ и ДПС.

Току-що приключи и конструирането на общинските съвети. Генералният извод, който можем да направим, е, че ГЕРБ изпада в изолация и не управлява голяма част от общинските съвети. Благодарение на по-доброто представяне и добрата коалиционна политика ние ще имаме повече председатели на общински съвети от досега. Те спечелиха 47 общини, освен това партията има 916 общински съветници.

Лошият ни резултат на местните избори през 2015 година не е случайно изолирано явление, а естествен финал на една тенденция. На всеки местен вот от 1995 година БСП неизменно има по-нисък резултат, отколкото на предходния. Резултатът през 1999 година е по-лош от този през 1995-а. През 2003 година е по-лош от този през   1999-а. През 2007 година е по-лош от този през 2003-а. Така е и през 2011 година, за да се стигне до нулев резултат в областните центрове през 2015 година.  2019 година е единствената година, в която обръщаме тенденцията и имаме ръст.

При тази кампания, за разлика от предишни, имаше промяна в мисленето на членовете на редица партийни структури. Обединени от желанието за промяна, те излъчваха надпартийни кандидатури, които обединиха протестния вот срещу ГЕРБ – някъде успяхме, някъде не. Наблюдавахме и по-засилен интерес от страна на граждански сдружения и местни общности към БСП, като възможност за нарушаване на статуквото по места, макар че този процес е незадоволителен и трябва да работим в тази посока.

ГЕРБ, ДПС и икономически субекти успяха буквално да превземат малките общини с население до 10 хиляди души. И ако БСП в началото на прехода беше партия, която печелеше именно в селата и малките общини,  днес входът на БСП в местната власт е през големите общини и областни центрове, където зависимостта от държавата, местната власт и икономическите групировки е по-малка.

Резултатите, които разгледахме, показват, че БСП възвръща позиции в областните градове, макар не с темпове, които искаме, но продължава да губи позиции в смесените райони и в по-малките общини. В тях БСП е изместена от икономически групировки, маскирани като партии, и от ДПС, поради което фрагментацията в политическото пространство е много голяма и с по-широк относителен дял в малките общини.

Забелязва се положителна тенденция през последните три години, която засяга младите хора и желанието им да се идентифицират с левицата. Тези избори бяха показателни за това – имахме доста кметове под 40 години, а в листите ни се наблюдава сериозно подмладяване, което продължава вече три години. Дадохме шанс на много млади хора да се занимават с политика. Хората приветстват смяната на поколенията в БСП и това личи от резултатите, които постигаме в изборите. Не мога да не кажа едно изречение за това колко демотивиращо повлия и на избирателите, и на участниците в изборите вътрешнопартийната крамола в активната кампания и публичните изказвания на някои хора, които са сега и в залата.

ГЕРБ изгуби позиции в големите градове и навакса бройката кметове в малките общини. ДПС проби нетрадиционни до този момент за тях места. Тук са ролята и мястото на БСП – заедно с хората да спрем този начин на печелене на избори, защото се страхувам, че след 4 години изборите може да се окажат безсмислени. Ако не пресечем тази тенденция, не само ние като партия, но и като общество, опасявам се, че на следващите местни избори броят на тези общини ще бъде още по-голям. Добри примери имаме в Антон, Дряново, Созопол, Пещера, Първомай и др.

Към цялата тази картина трябва да добавим и държавата със своите институции: НАП, МВР и др., които бяха страна в изборния процес и продължават да бъдат след края на изборите. Като започнем с арести и очерняне на наши кметове и завършим с данъчни ревизии и уволнения на застъпници и кандидати за кметове. Поставени под такъв натиск, не можем занапред да удържим, ако всичките ни представители на различни нива не работим заедно. От какво се страхуват най-много управляващите? От обединени протестни действия, от медии, но най-много от шефовете си в Брюксел. Десетки са позициите и действията на Парламентарната група във връзка с изборния процес, въпреки страха и мачкането. Стотици са изказаните позиции на нашите общински и районни организации, но не видяхме нито една активна позиция на нашето семейство в Европа. Приема ли ПЕС за нормални изборните практики в България и с какво може да допринесе те да бъдат преодолени? Инициирането на публична дискусия на европейско ниво по темата с участието на държавните институции, като репресивни инструменти и намесата им в политическия живот на страната извън техните правомощия, е наложително. Това е един от начините, чрез който ще можем да дадем сигнал и да направим крачка в посока предотвратяване на тези порочни практики.

От 2011 година констатираме едни и същи проблеми и ако през 2015-а и днес трудно можем да влияем, защото сме в опозиция, то защо през 2013-а пропуснахме този шанс?

Ако през 2015 година констатирахме медийно затъмнение и абдикация на социологическите агенции, днес към всичко това мога да прибавя и нова изборна измама (в големите градове) – деформирани екзитполове от ранните часове на деня, които водят до демотивация на избирателите, особено в големите градове. Няма как да поддържаш 12% разлика цял ден и накрая тя да се окаже по-малка от 3%. Няма как да обявиш 8% разлика в Шумен, а тя всъщност да бъде 77 гласа. Цял ден в медиите Благоевград беше „на кантар”, а се оказа, че БСП бие с 5 хиляди гласа. Партията трябва да ангажира целия си юридически и експертен потенциал, който да подпомогне Парламентарната група при изработването на законодателни текстове, които да променят и дори да спрат в зародиш тази практика преди следващите национални избори. Инициирането на публични дискусии в тази посока, в които да се привлекат представители на социологическите агенции, граждански и неправителствени организации, биха подпомогнали процеса.

650 хиляди невалидни бюлетини показват, че се увеличава броят на избирателите, които отричат съществуващите партии, но излизат да гласуват с невалидна бюлетина или „не подкрепям никого”. Не са прекратени и порочните практики за дискредитиране на честния вот (симпатично мастило, контролиран вот, манипулирани протоколи, умишлено увредени бюлетини и др.). БСП трябва да продължава да отстоява правото на всеки български гражданин да упражни своя вот и да бъде сигурен, че той няма да бъде манипулиран. Инициирането на дискусия по повод машинното гласуване и възможността да бъде включено в изборния процес не бива да закъснява, а даже напротив. Подобни публични разговори могат да бъдат проведени с други политически сили, които имат същите разбирания за подобен тип гласуване, както и привличането на граждански и неправителствени организации, които пряко наблюдават изборните процеси в България и могат да бъдат полезни със своята експертиза.

Организационни структури – механизъм за номинации

Местните избори са най-точният лакмус за състоянието на една партия и на нейните структури. Имаме различни примери – общини, в които партията е в добра кондиция, но не можахме да излъчим печеливш кандидат, и обратното – общини, в които кандидатът и екипът му със своята енергия успяха да компенсират неудачите в партийната структура.

За съжаление за пореден път тази кампания послужи за обслужване на лични интереси. Кандидатирането за кмет е най-прекият път да станеш общински съветник, каквато всъщност беше основната цел. Не бяха единични случаите при изслушванията в Щаба, където ръководството на общинската организация идваше с ясното съзнание, че кандидатът, който предлага, ще бъде трети. И на въпроса, защо предлагат обречена кандидатура, отговорите винаги съдържаха мотиви, далеч от политическите.

Все повече надделява мнението, че имаме съществени пропуски по начина, по който функционира целият процес по взимане на решения за участието ни в избори, особено местни, когато нашите кандидати се явяват в директен сблъсък. Особено в малките населени места e силно усещането, че участват в уреден мач.

Организации с висок възрастов състав, излезли от активния граждански и икономически живот, номинират хора, които не отговарят на обществените очаквания и изпускаме огромни възможности да влезем в управлението на местната власт.

Най-голямата грешка, която допускаме, е, че чакаме изявени личности да дойдат при нас и да поискат да ги номинираме, а не ние да ги издирим и поканим. Все повече се налага да говорим, че партийната организация трябва да се ангажира с граждански, синдикални и друг тип инициативи. Там, където освен стандартната партийна дейност, организацията се занимава и с друг тип инициативи, подкрепата за БСП е много по-висока – Кресна, Ямбол. Продължавам да твърдя, че е изключително важно да бъдем на пулса на обществените проблеми.

Не само въпрос на организационно състояние, но и на публичен образ на партията по места е фактът, че сериозен процент от постоянно гласуващите за БСП на парламентарни избори, отказват да гласуват за нас на местни заради образа на местните ръководства.

Това налага в спешен порядък да разработим нов механизъм за кадрови и организационни мерки, който да дава възможност БСП да излиза по подготвена и по-адекватна на избори. А тези предложения да бъдат представени за обсъждане в организациите по време на отчетно-изборната кампания.

В рамките на тези избори на доста места успяхме да постигнем обединение и общ кандидат и/или лист. За първи път подобна обща работа „в ляво” се наблюдава масово в страната.

Уважаеми другарки и другари,

Вътрешнопартийната кампания започва много скоро. Там всеки един от нас ще има възможност да се изяви, да развие своите виждания и да спечели доверието на нашите членове. Без значение кой ще я ръководи и на какво ниво, БСП трябва да я има и след нас.

Големият въпрос, който стои обаче пред всички ни е – имаме ли сили да си признаем, че ако промените и обновлението не продължат, бъдещето на БСП е заложено на карта?