БСП към министър Вълчев: Правителството да мотивира бизнеса за развитие на професионалното образование

Донка Симеонова пита министър Вълчев: Какво се прави за преодоляване на регионалните неравенства в професионалното образование?

"Роля на правителството е да мотивира работодателите, така че да може да бъде реализирано професионалното образование". Това заяви народният представител от ПГ на "БСП за България" проф. Анелия Клисарова по време на изслушване на министъра на образованието за политиката на МОН за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда. Тя обясни, че 130 хиляди деца са в сферата на професионалното образование, но от тях само 3,8 хил. са в системата на дуалното образование. По думите й това се случва защото от всички фирми- само 170 са работодателите, които са приели да има дуална система.

Проф. Клисарова попита- защо децата не избират професионалното образование. Тя обясни, че за 2017г. 59% от завършилите го се реализират на пазара на труда, докато за ЕС данните са за 76%. "Трябва да мотивираме хората и работодателите да приемат децата, завършили професионално образование", заяви тя. Бившият образователен министър коментира, че по данни на НСИ- 422 са били професионалните училища със 160 хил. ученици, а сега са станали 359. Тя подчерта, че това не може да бъде отдадено само на демографската криза, тъй като поради нея учениците в училищата са намалели с 4%, а в професионалните училища децата са намалели с 10%. "Не трябва да търсим грешките само в образователната система. Правителството не мотивира работодателите да участват в системата на професионалното образование", обясни тя и даде пример от ЕС- как това може да стане с приспадането  на разходите за обучение на кадрите, преди облагането им с данъци. По думите й това ще мотивира бизнеса да инвестира в образование и ще спомогне излизащите от професионалното образование веднага да се реализират на пазара на труда. "Чакаме още отдавна обещавания  закон за професионалното образование, както и Стратегия за учене през целия живот, не само на хартия. Бързото развитие на икономиката и на технологиите изискват и бърза промяна на квалификацията на работещите. Не чухме как ще се реализират и тези ученици, които ще завършат 10 клас по сега действащият Закон за предучилищно и училищно образование", каза оше тя. Проф. Клисарова попита- има ли бъдеще развитието на средни училища във висшите училища. Според нея освен ранна професионална ориентация, в тези училища децата придобиват реални умения и знания, които им помагат и във висшето образование и да изберат своята специалност; води и до повишаване на интереса към технологичните специалности; повишава качеството на образование в средните училища.  

"Професионалното образование пряко свързва младите хора с пазара на труда. Качественото професионално образование създава кадрите, които изграждат една успешна икономика. Каква е политиката на Министерство на образованието и науката за преодоляване на регионалните неравенства в професионалното образование", попита народният представител от левицата Донка Симеонова. Тя обясни, че в Националната стратегия за развитието на професионалното образование в България 2015г.- 2020г. не се отчита спадът на интереса към  професионалното образование - за 10 години с 25% са намалели учениците в професионалните училища. По думите й причините за това са много и сред тях са - демографската криза, ранното отпадане от образователната система, застаряващият състав на учителите. "Най-съществените проблеми обаче са, че младите хора, които завършват професионално образование трудно намират работа или съответната квалификация не отговаря на пазара на труда", каза тя. Симеонова заяви, че по данни на Евростат и НСИ- има високи регионални неравенства в достъпа до качествено образование и това особено личи при професионалното образование. "Ако погледнем Териториалната карта на професионалните училища за 2016г. се вижда например, че в Благоевград и Пазарджик има 16 професионални училища, а във Видин 4, в Силистра - 5", обясни тя и допълни че регионалната структура на професионалното образование следва тази на бизнеса и се получава порочен кръг. "Ниското качество на живот кара хората да имигрират, от там няма възможност за добро и качествено образование, за това пък има липса на квалифицирани кадри, която не дава възможност за развитие на бизнеса и производството и повишаване на доходите", заключи Донка Симеонова.