Всяка държава членка да решава сама за себе си за достъпа на чужди компании до вътрешни автобусни линии, предлага Петър Курумбашев

Всички български евродепутати подкрепиха предложените от евродепутата изменения във втората част на „Пакет за мобилност“

Страсбургоктомври 2018 г. – „Когато външна компания иска да дублира услуга, извършвана от български автобусни превозвачи, да можем да откажем. Предложих този подход, различен от първоначално заложеното от Европейската комисия – чуждестранни фирми да могат да осъществяват автобусни превози на територията на страната, по редовни вътрешни линии, без да има възможност да им бъде отказано разрешително, с каквито и да било мотиви.“

Това е едно от предложенията за изменение на общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози, внесени на 1 октомври от Петър Курумбашев, член на Групата на социалистите и демократите в ЕП. Предложенията на Курумбашев, в качеството му на докладчик в сянка, бяха подкрепени от всички български евродепутати, както и от Мария Грапини, Мариян-Жан Маринеску и Клаудия Тапардел (Румъния), Богуслав Либерадски (Унгария), Каролин Грасвандер-Хайнц (Автрия), Кристин Бонефоа (Франция), Ищван Уйхейли (Унгария), Инес Айала-Сендер (Испания) и Милтиадис Киркос (Гърция). 

Курумбашев коментира, че във втория пакет „Мобилност“ – така, както е предложено от Европейската комисия, се предвижда всички превози, които са над 100 км., да бъдат либерализирани, „т.е. да могат и чужди превозвачи да извършват тези превози“. Предложението на българския евродепутат е да няма такъв праг от 100 км., тъй като в държава като Белгия, например, 100 км. е международен превоз, а в държави като България и Испания 100 км. е много малко разстояние. 

„Смятам, че правото на избор трябва да се остави на държавите членки, които да изберат най-доброто за тях в съответствие с националните им особености. Не е нужно това да се решава на европейско равнище“, смята Курумбашев. 

„Държавите членки, които са либерализирали пазара на автобусни превози или предвиждат бъдеща либерализация, да имат възможността да компенсират разходите за обществена услуга, осъществявана по нерентабилни линии, по два начина – или чрез комбинирането на печеливши и губещи линии, чрез публични субсидии или чрез въвеждането на такси“, допълни евродепутатът. 

Според българския евродепутат е необходимо национален орган да защитава обществените услуги. „Получава се така, че цели региони остават без какъвто и да било превоз“, допълни Курумбашев.  

Друго важно предложение е уеднаквяване на правилата за каботажните операции, осъществявани в международния товарен транспорт и в международния автобусен транспорт.

„Няма никаква логика да въвеждаме противоречиви практики с двата пакета за мобилност. В първата част на „Пакет за мобилност" Комисията забранява либерализацията за камионния транспорт, а във втората част – продължаваме с либерализацията в областта на автобусите. В първия пакет искаме да забраним каботажа, защото смятаме, че е лош за камионите, във втория пакет смятаме, че трябва да разрешим каботажа над 100 км. В пакет "Мобилност 1" искаме да приложим директивата за командироването на работници по отношение на камионния транспорт, в пакет "Мобилност 2" искаме да не прилагаме тази директива. Прави впечатление различният подход – протекционизъм там, където транспортният сектор е доминиран от фирми от Източна Европа, и пълна либерализация там, където доминиращи са фирми от Западна Европа, смята Курумбашев. 

Курумбашев предлага и премахване на задължението на държавите членки да създават нов регулаторен орган. По думите му в повечето държави членки функционирането на пазара на автобусния транспорт вече се осъществява от компетентни органи, като Министерство на транспорта, например, поради което създаването на нов, което би довело до високи допълнителни разходи и още бюрокрация. 

Гласуването в Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент ще се проведе на 3 декември.