Момчил Неков: Студентите от Източна Европа трябва да получават по-големи стипендии по Еразъм +

19.06.2018

„В ЕС трябва да има и взаимно признаване на езикови компетентности.“ Това коментира евродепутатът-социалист Момчил Неков на заседание на Комисията по култура и образование към ЕП. Той обърна внимание на стипендиите по програма Еразъм +. "В момента те не позволяват на младежите със скромни доходи да участват в програмата. Ако целта на Комисията е действително да направи новата програма по-приобщаваща, то студентите от Източна Европа трябва да получават по-големи стипендии. Не ми се иска и в сферата на образованието да говорим за двойни стандарти между Изтока и Запада “, допълни той.

„Учението през целия живот винаги е било изтъквано като приоритет на политиките на Съюза в областта на образованието. Една от основните цели на програма Еразъм + е именно насърчаването на учението през целия живот. В предложението на Комисията обаче, за обучението на възрастни са заделени по-малко от 4% от бюджета на програмата. На територията на ЕС едва 11 % от хората на възраст между 25 и 65 години участват в продължаващо обучение. В България по-малко от 2 % от хората участват в обучение през целия живот. Според целите на Комисията този процент трябва да достигне до 25 % до 2025 г. Аз не виждам обаче, с този скромен бюджет, как ще стане това“, коментира евродепутатът.

„На територията на Съюза има редица семейства, чиито членове живеят, работят и учат на територията на друга държава членка. Изборът да живееш, учиш и работиш на друго място не трябва да става за сметка на връзката с родния език и култура, а точно обратното. За съжаление, децата в тези семейства често губят връзката с родния си език. Това се дължи отчасти на факта, че повечето държави членки на ЕС не предвиждат възможност за явяване на матуритетен изпит по т. нар. „малки“ европейски езици като българския, което е чиста проба дискриминация“, заяви Неков. Според него културната и езиковата идентичност на всеки гражданин на ЕС, независимо от това дали е  роден в България или в Англия, е нещо, което трябва да се браним и ЕС трябва да играе ключова роля в този процес. „Достъпът до равни възможности е нещо, с което не можем да правим компромис. След като имаме взаимно признаване на дипломи, смятам че трябва да имаме и взаимно признаване на езикови компетентности“, изтъкна той.

По покана на евродепутата, в момента, в Брюксел на посещение е група, в която има директори на учебни заведения, учители, ученици. Те също присъстваха на заседанието на Комисията по култура и образование към ЕП, като бяха приветствани от председателя на комисията Петра Камереверт.