Колкото и да жонглира с цифрите, господин Дянков няма как се оправдае с „лошото наследство”

Изказване на председателя на ПГКБ Сергей Станишев в Народното събрание   Уважаеми дами и господа народни представители, днес обсъждаме една важна, чувствителна за гражданите тема, впрочем за съжаление повече обърната към миналото, отколкото към бъдещето

Изказване на председателя на ПГКБ Сергей Станишев в Народното събрание

 

Уважаеми дами и господа народни представители, днес обсъждаме една важна, чувствителна за гражданите тема, впрочем за съжаление повече обърната към миналото, отколкото към бъдещето.

Повод за моето изказване ми даде и изказването на вицепремиера господин Дянков, който в своето обширно експозе направи извода, че за двадесет години в България не са правени реформи, и той е първият и голям реформатор, който ще промени облика на страната. Много интересно по какъв начин една страна, в която не са направени реформи, стана член на Европейския съюз?! Тезата на господин Дянков е абсурдна. Нещо повече, интересна амнезия е обхванала вицепремиера. Жалко, че той не присъства в залата, но се налага да покажа на народните представители. Може би те ще разпознаят на тази снимка кои са участниците. На нея са министър Пламен Орешарски и господин Симеон Дянков като представител на Световната банка, който връчва на Пламен Орешарски награда от Световната банка за 2008 г. за реформатор № 1 в областта на данъчните реформи.

Просто говоренето на господин Дянков за съжаление не отговаря на неговото ниво на вицепремиер и министър на финансите, а е един типичен гьонсуратлък. Казвам го със съжаление.

Господин Дянков много говореше днес за реформите, които ще направи неговото правителство, в което той участва, но интересно е как изглежда правителството отвън. И днес по медиите изтече информацията за оценката на Международния валутен фонд за българското правителство, който твърди, че правителството в София не показва решителни мерки в областта на структурните реформи и говори много, но не предприема очакваните действия. Нещо повече, ръководителят на мисията на Международния валутен фонд за България Бас Бакер е казал и други неща, които са много тревожни - че предвижданията на Фонда са за над 4% бюджетен дефицит, а не както е гарантирало през м. февруари тази година правителството на ГЕРБ. Няма как да не се замислите и вие, господа от управляващото мнозинство, на тази тема, след като оценката е на Международния валутен фонд по повод реформите, за които вчера премиерът заяви, че са най-великите от началото на българската демокрация.

Хубаво е днешното проекторешение - че планира проверка на една чувствителна сделка, обаче трябва да бъдем последователни. Аз бих подкрепил такова проекторешение, обърнато към миналото, ако то бъде действително разширено с много други, не по-малко важни за българските граждани и за българския бюджет през всички последни години действия и решения, започвайки от приватизацията на редица държавни банки, както например Булбанк - най-голямата държавна банка по времето на правителството на ОДС; както приватизацията на Стопанска банка, която после беше преименувана в СИБАНК; както например приватизацията на БТК, реализирана в по-предишния мандат - много характерна приватизация.

Парламентарната група на Коалиция за България няма притеснения от тези теми, защото ние сме имали ясна позиция и по замяната на външния дълг по времето на НДСВ, имали сме ясна позиция и по отношение на приватизацията на БТК. Нека разширим, нека разширим проверките, които трябва да извърши Министерството на финансите, по отношение на това какви последици за българските граждани, за българския бюджет, за социалната ситуация в страната са настъпили от голямата приватизация по времето на господин Костов. Включвам и „Кремиковци" за 1 лв., включвам и „Балкан" за 100 хил. долара, ако не се лъжа, и много други действия. Защото пътят, по който върви това мнозинство, показва най-вече гледане към миналото. Който гледа само към миналото и тича напред, неизбежно ще се спъне и ще падне. Виждам, че цялата енергия на мнозинството е обърната към ревизии. Добре, да ги правим. Да ги правим последователно.

Между другото има и още един интересен факт. Днешният министър-председател - господин Борисов, беше част от управлението в периода 2001-2005 г. При това не каква да е част, а ръководител на Министерството на вътрешните работи като главен секретар. Част от неговите задължения са били да се разследват и евентуални икономически престъпления, ако такива е имало, но господин Борисов не се е разграничил от политиката на НДСВ тогава. Нещо повече, той ясно се идентифицира с тази политика. Да ви припомня - беше водач на две листи на НДСВ - в Пловдив област и в Благоевград, и беше бит и от господин Петър Мутафчиев, и от проф. Любен Корнезов на изборните резултати през 2005 г. Затова аз призовавам Народното събрание нека разширим темата на това решение. Нека се направи анализ за въздействието на бюджетите и на хората от редица други решения на български правителства в миналото.

И аз съм учуден, че вицепремиерът днес продължава да говори за лошото наследство, за четирите милиарда, които са похарчени в края на 2008 г. Налага се да припомня, че тогава на касова основа държава приключи с 3% бюджетен излишък и беше спазен по този начин законът, и всички разходи бяха в рамките на закона. Това, което беше събрано като приходи над 3-те процента излишък, беше похарчено на основата на програма на правителството, която влезе в Народното събрание. С програма за 1 млрд. 200 млн. лева. Тя беше представена, защитена, одобрена от парламента и изпълнена.

Но действително възниква въпросът за днешното състояние, тъй като, колкото и да жонглира господин Дянков с цифрите, с бюджетния резултат и дефицита за миналата година, със състоянието за тази година - чухте прогнозата на Международния валутен фонд за 4% дефицит в бюджета. Няма как да го оправдаете с лошото в кавички наследство. Няма как да не отговорите и на въпроса защо фискалният резерв е паднал на 6 млрд. 300 млн. лв. от над 8 млрд. лв. през юли месец миналата година. И тези данни бяха официално отчетени от господин Орешарски в средата на м. юли. Те са автентичните и истинските данни за състоянието на фискалния резерв през м. юли миналата година. Къде са близо 2 млрд. лв.?! Какви дупки са запълнени с тях? !

И на финала темата за харчовете през м. декември. Един министър на финансите би трябвало да знае, че през м. декември се правят най-големите харчове на държавата, защото се приключва годината. И ако упрекът към предишното правителство е за това, че са похарчени много пари, въпреки че успя да реализира 3-процентов излишък на касова основа в бюджета, то въпросът е: колко са похарчени миналата година, 2009 г.? Два милиарда и половина за    м. декември 2009 г.

Така че бих призовал и министрите, най-вече министъра на финансите, който трябва да бъде солиден, отговорен и предсказуем, бих призовал и представителите на мнозинството - да се отнасяме към проблемите, пред които е изправена страната, сериозно.

В това число нека разширим проекта на решение. Нека се погледне по-сериозно в миналото. Разчитам за тази инициатива и на подкрепа на представителите на „Атака", които имат последователна позиция за подобно действие и ревизия. Разчитам и на ГЕРБ, които заявиха, че за всичко искат да има прозрачност. Нека тя не бъде селективна, нека бъде действително обща и да видим кой каква роля е играл във всички тези сделки.

Очевидно амнезията е характерна не само за вицепремиера господин Дянков, който я демонстрира в неговото изказване, но и за господин Иванов. Той още по навик носи жълта вратовръзка от времето, когато беше народен представител от НДСВ. Имаше такъв период. Предполагам, че няма да го отрече.

И да опресня паметта на господин Иванов. През 2005 г. в Пловдив-област листата на Коалиция за България, водена от Петър Мутафчиев, получи 34% от гласовете. Листата на НДСВ, водена от Бойко Борисов, получи 21,47%. Това е факт. Затова доста неуместна изглежда Вашата реплика.

Що се отнася до темата, повдигната от господин Агов, всяко правителство има два избора - да гледа само към миналото или да търси решение на днешните проблеми и да гледа към бъдещето. Аз избрах втория път, защото беше важно България да влезе в Европейския съюз, да се развива устойчиво икономически и да се променят битът и социалното ежедневие на хората. Тези резултати бяха постигнати.

Но след като основен приоритет на това мнозинство от ГЕРБ, „Атака" и Синята коалиция е миналото, нека погледнем в миналото цялостно и системно - и към приватизационните сделки (посочих кои от тях), ако искате - към списъка на кредитните милионери и към много други теми. Нека стъпим на здрава основа, след като това е основният приоритет на мнозинството. Трябва да има единен подход към всички въпроси.

И последно, по отношение на външния дълг. Политика на предишното правителство беше действително предсрочно да погасява външния дълг. Два милиарда лева бяха изплатени предсрочно от външния дълг, държавния дълг на България. Това е облекчение на сегашното правителство, при това - значително! Иначе фискалният резерв, ако не го правихме, щеше да бъде дори 10 млрд. 200 млн. лв. В това число в края на 2008 и началото на 2009 г. бяха изплатени над 300 млн. лв. от външния дълг, когато номиналът беше под себестойността - на 95 цента за долар се погасяваше външният дълг. И спестихме пари на държавата!

Що се отнася до разходите, да ви припомня: в края на 2009 г. близо 450 млн. лв. беше цената, която плати държавата за Коледните пенсии, за българските пенсионери. И аз не съжалявам за това