Петър Курумбашев в ЕП: Защо каботажа при камионите е нещо лошо, а каботажа за автобус е нещо много хубаво?

Изказване по време на обсъждане в Комисията по транспорт и туризъм в ЕП на 15.05.2018

Преди всичко бих искал да попитам кои компромисни изменения обсъждаме днес, защото на практика ние обсъждаме компромисни изменения, които ще бъдат разглеждани утре. Аз не съм запознат с компромисните изменения. На мен не са ми предоставени.За мен това е иновативен подход, да се обсъжда нещо, което предстои да бъде прието.

Бих искал да му благодаря на г-н Ван де Камп и да го поздравя за неговото хубаво настроение, от друга страна да му кажа, че настроението в моята страна е точно на противоположния полюс. Утре и вдругиден г-н Макрон и г-жа Меркел ще бъдат в София ще могат да наблюдават една демонстрация - както на камиони, така и на автобуси. Аз искам да му благодаря и за неговата загриженост за семейството на българския шофьор, тъй като той иска точно специално да се прибира у дома си. Това е една загриженост, която само църквата си е позволявала по отношение на българското семейство, но така предполагам, че неговата популярност в България ще бъде увеличена многократно и бих го призовал да се кандидатира за евродепутат от България в следващия парламент, защото ще има подкрепата на много семейства на шофьори. Предлагам да запишете направо и в колко часа трябва да се прибере въпросният шофьор у дома. Второ нещо е, добре че не накарахте и превозното средство и то да се прибере вкъщи, защото не мога да разбера по какво точно би могло да изпитва носталгия.

Бих искал да помоля и докладчиците да бъдат коректни, когато споменават техните политически групи да споменат и дали представят мнението на тяхната политическа група или на държавата към която произхождат.

Като говорим за шофьорите, защо не предложим и асистентите и хората от секретариата на всеки три седмици да се прибират у дома - те не заслужават ли да виждат своето семейство и своите приятели?

Аз съм докладчик в сянка по Регламента относно достъпа до пазара на международни автобусни превози. И там ЕК предлага точно обратното. ЕК иска да се разреши каботажа, иска да се либерализира каботажа иска всички превози над 100 км. да бъдат либерализирани. И тук искам да ви задам простия въпрос - защо забраняваме либерализацията за камиони и защо в същото време предложението на комисията разреши либерализацията за автобуси? Защо каботажа при камионите е нещо лошо, а каботажа за автобус е нещо много хубаво. Ще ви кажа и според мен какви са отговорите - защото в сектора на камионите доминират фирми от централна и източна Европа, съответно либерализацията трябва да бъде спряна и каботажа трябва да бъде забранен. А защото в сектора с автобуси доминират фирми от Западна Европа, съответно либерализацията трябва да продължи и каботажа е нещо много хубаво. Какви е целта на това предложение - едната цел е фирмите от централна и източна Европа да бъдат фалирани и техните служители да започнат да работят за фирми от западна Европа. Втората цел е тези, които все пак не успеят да фалират да се пререгистрират в Западна Европа - така е се постигне другия ефект - ще престанат да се плащат здравни и социални осигуровки в държави от централна и източна Европа и ще се внасят в здравните и социалните системи на западна Европа.

Поздравявам ви за тази европейска солидарност. Аз лично тук съм разколебан между думата солидарност и думата алчност, която се ползва от г-жа Килонен.