Петър Курумбашев: Правителството да втвърди тона между „мон шери“ и „мон амур“ по отношение на Пакета за мобилност

14.05.2018

„Добре е малко да втвърдим приятелския тон по отношение на Пакета за мобилност. Дали има обръщения „мон шери“ и „мон амур“, както и кой с каква рокля е облечен – това е една тема.Точно по отношение на регулациите в сферата на автомобилния превоз на товари френският президент Еманюел Макрон идва през август на морето. Той не беше тук, за да гледа нещо през терасата на Евксиноград“.Това заяви Петър Курумбашев, член на Делегацията на българските социалисти в ЕП, в предаването „Денят започва“ по Българската национална телевизия. 

„Когато ножът е опрял до кокала, редно е да се води разговорът с един по-твърд тон, макар и между приятели. Правителството трябва много категорично да заяви, че България има една или две червени линии в този преговорен процес и те няма как да бъдат преминавани. Оттук нататък трябва да се действа на ниво Съвет на ЕС“, смята българският евродепутат. 

По думите му във вторник предстои последно обсъждане на т.нар. "компромиси". Самото гласуване в Комисията по транспорт ще бъде на 24 май. Третото гласуване ще бъде в пленарна зала. „Като цяло, разпределението на гласовете в парламента не е в наша полза“, поясни той.  Курумбашев добави, че в наша полза са 250-300 гласа, срещу нас са 450-500 гласа. Това си пролича още при първото гласуване в Комисията по заетост и социална политика в ЕП. Там загубихме гласуването. Тук депутатите не гласуват според това дали са от левицата, или от десницата, а на национален принцип", добави той. Петър Курумбашев  каза още, че един от критериите за оценка на успеха на Българското председателство е как ще защитим българския национален интерес. Все пак председателят формулира общата позиция на държавите членки. 

"Това, че по време на нашето председателство нямаме право да изразяваме позиция, е пълна глупост. Да не се окаже, че най-лошото в ЕС е да си председател, защото не може да има твоя позиция? От една година насам не виждам нашето правителство да работи по създаването на коалиция от държави, които да се противопоставят на тези държави, които подкрепят предложенията на Европейската комисия (тези държави имат огромно влияние върху ЕК, под тяхно влияние дойдоха и тези предложения). Съществува Road Transport Alliance(Бенелюкс, Германия, Франция, Австрия, Италия и Скандинавските държави) - къде е нашият съюз срещу този съюз?“, попита Курумбашев.Евродепутатът коментира също така, че е налице двоен морал и абсолютна липса на последователност в предложенията на Европейската комисия. Той даде за пример общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози (т. нар. втори „Пакет за мобилност“). 

„Защо забраняваме либерализацията за камиони и разрешаваме либерализацията за автобуси? Защо един шофьор е командирован работник, когато кара камион, а не е командирован, когато кара автобус? Защо каботажът с камион е лошо нещо, а каботажът с автобус е нещо хубаво? Отговорът е много прост. Държавите от Централна и Източна Европа имат господстваща позиция в пазара с камионите и затова либерализацията трябва да бъде спряна. А в бизнеса с автобусните превози, където има господстващо положение на компании от Западна Европа, Комисията предлага този бизнес да бъде либерализиран и продължен. Излиза, че когато аз правя бизнес във Вашето село, например, имаме общ пазар и общи правила. Когато обаче Вие дойдете в моето, аз Ви казвам, че Ви трябва бележка от кмета, че си тормозите работниците и т.н.“, даде пример Курумбашев.