Тодор Байчев: Управляващите продадоха сигурността на гражданите

Декларация от името на ПГ на „БСП за България“

 

Народното събрание на Република България е сърцето на българската държавност, институцията, която е призована да гарантира демокрацията, да възпира изпълнителната власт от субективизъм и своеволия, да гарантира справедлива и устойчива законова рамка, и  да пази силата на държавата България.

Управляващите често забравят основите, върху които трябва да градим дейността си и още по-често превръщат Народното събрание в орган, който пази или прокарва нечий частен интерес.

В някои случаи това граничи с безогледни, невъобразими като политически егоизъм и късогледство, и опасни като последствия действия. Такъв е случаят с МВР.

Този състав на правителството - между ГЕРБ и ОП, са първите, които си позволяват да раздържавяват МВР, да го предлагат на парче на частници, да търгуват с най-ценното за българските граждани – сигурността на живота, здравето и собствеността им. Законът за частната охранителна дейност е един от най-опасните прецеденти в съвременното законодателство. Той реално подарява сферата, която е светая светих за всяка държава – сигурността. Той е врата към връщането на добре познатите „охранители“ от първите години на прехода.

Две институции вече го оспорват като антиконституционен – Главна прокуратура и Президентът.

От Главна прокуратура казват: „Дори при упражняване на политически права като гласуване ще бъдат повлиявани от лицата, които е избрал съответният кмет. Как ще се обезпечи свободата на българските граждани?“

Президентът Радев посочва, че общественият ред е ценност, която крепи целостта на обществото и дейностите по опазването му трябва да съответстват на нормите на Конституцията и законите, а те поверяват опазването му на определени органи на публичната власт.

Според БСП, в политически план, Законът  е абдикация на държавата от грижа за българските граждани, които чрез данъците си й предоставят отговорността за своята сигурност.

Чрез ЗЧОД категорично се легитимира безотговорността и абсолютната слабост на това управление. Той предоставя в ръцете на кметовете нов ресурс за организиране на обществени поръчки и наливане на пари в „свои“, политически коректни фирми. Те вероятно не само ще „пазят“ хората  физически, но ще „пазят“ и политическата им ориентация да бъде правилна. 

Този закон е и изключителна обида към служителите на МВР, които работят при тежки условия. Гениалната идея на министър Радев е след влизането в действие на цитирания закон да освободи „излишните“ служителите, а останалите да работят по „предназначение“.

Какво им казват сега, след като им дадоха едни извънредни 100 милиона? Казват им – всъщност вие ни излизате прекалено скъпо, много по-евтино ще ни излезе да си купим други, външни изпълнители. Но да си полицай и да си служител в частна охранителна фирма не е едно и също – твърдим го с цялото ни уважение към личността на всички. МВР е един от пазителите  на държавността, а зад всеки негов служител стои държавата с цялата й сила. Или поне би трябвало.

Къде е държавата днес обаче? Тя е продадена. Стратегическа инфраструктура в енергетиката е в ръцете на Гинка Върбакова, в МВР ще влязат частни интереси, вероятно следващата крачка е да дадем и официално на концесия Министерството на външните работи, да потърсим външен изпълнител и във външната политика на държавата.

Колеги от управляващата коалиция, стигнахте твърде далеч - държавата не е само ваша, за да се разпореждате с нея. Тя е различна категория, далеч от вашите разбирания, че всичко се купува и продава, дава под аренда и концесионира. А МВР е една особена, важна брънка от устояването на държавата  и демокрацията.

Вие обаче я късате не само с този закон, но и превръщайки МВР в инструмент за политически натиск. Със своята почти 140-годишна история, МВР е на път да се превърне в изпразнена от съдържание и функции институция, изпълняваща само политически поръчки.

Девет години реформи, започнали от Цветанов, минали през Бъчварова и очевидно на път да приключат при Радев, създават една нова структура - със задача да преследва политическия опонент.

За служители по „предназначение“ са  пример действията на служители на ОДМВР-Шумен, които решават да проверят дейността на местната организация на БСП – изискват се данни дали определени лица членуват в партията; изискват се протоколи от заседанията на партийния орган – за цяла година; протоколи от заседания на делегатски събрания; копия от присъствени списъци. С каква цел – да се контролира политическият опонент на управляващите и да се държи на къс повод.

За случая е сезиран Главният прокурор, който прави проверка и установява, че значителна част от информацията, изискана с писмо от директора на ОДМВР – Шумен от Общопартийната контролна комисия на БСП, излиза извън рамките и предмета на възложената проверка от РП – Шумен. Събирането на тази информация, освен че е неотносимо към предмета на извършената проверка, не е възлагано от прокуратурата и е предприето по инициатива на ОДМВР – Шумен. На 14 февруари  министър  Радев  заявява  пред  медиите, че е насрочена  проверка,  която  да  установи  какво  всъщност  се  е  случило. Един месец  по-късно продължава  да  няма  информация  кой  си  и  превишил  правата и с каква  цел.

Това е прецедент. Той може да се изучава като пример за тотална злоупотреба с принципите на демокрацията и намесата на МВР в политическия живот.

Случаят Шумен не е изолирано явление, обществена тайна е, че МВР, НАП и още куп държавни органи при ГЕРБ се превърнаха в политическа бухалка не само по време на избори. В Шумен обаче за първи път наглостта на управлението стига до там, че то не се притесни да остави писмена, документална следа за директно вмешателство в организационния и партийния живот на една партия и за злоупотреба с информация.

Още повече - телевизионно предаване разследва рекет на служители на НАП, според продуцента изтича информация от полицията и проверяваните са предупредени. Това какво е, ако не - скандален опит за прикриване на престъпление.

 Докато усилията на политическото ръководство на МВР и на неговите шефове – в Министерски съвет, са насочени към приватизиране на част от дейността му и към усъвършенстването му като инструмент за натиск и рекет, едно огромно поле е освободено за развихряне на престъпността.

Тежка е статистиката за разкриване на обирите на домове. Въпреки твърдението, че при тях има спад от 19% спрямо 2016 г., става ясно, че са разкрити само 25% от случаите. Това означава едва всяка четвърта кражба.

МВР рапортува и 8% по-малко регистрирани телефонни измами през 2017 г., в сравнение с 2016 г. През миналата година са разкрити 198 от тези масови престъпления, малко над 15% от регистрираните - това означава категорично ниска разкриваемост. За сметка на това „печалбата“ на престъпниците е висока - около 5 млн. лв. са отнети от граждани само за миналата година.

И докато „бизнесът“ на престъпниците расте, а МВР се занимава също с бизнес -  разпродавайки части от себе си, респектирайки „политическия опонент“ на управляващите, гражданите са оставени на произвол.  И това е едно опасно, ужасяващо разделение между хората и държавата им. Разделение опасно в перспектива и рушащо връзките в обществото, отнемащо перспективата и енергията на държавата. БСП като национално отговорна партия няма да позволи това и ще се противопостави на разпада.