Ирена Анастасова: Скрито подмениха програмите в училище

Искаме обективно изучаване на всички исторически периоди в развитието на страната ни

„Скрито подмениха програмите в училище. Искаме обективно изучаване на всички исторически периоди в развитието на страната ни. Начинът, по който са зададени темите в учебната програма за 10 клас, допуска неравнопоставеност, едностранчивост и изкривяване. 11 века от историята на България се учат в рамките на 7 теми.“   Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Ирена Анастасова пред журналисти в парламента. Тя заяви, че депутатите от левицата ще поискат  официално всички предложения, които са направени по време на общественото обсъждане на учебната програма за история за 10 клас, която е била качена на сайта на Министерството на образованието в края на месец септември. „Направихме сравнение между темите в програмата, която е била предложена за обществено обсъждане и темите в  утвърдената – разликите са очевадни, дори за човек непрофесионалист“, допълни народният представител. Анастасова подчерта, че на сайта на министерството, материалите от предложенията не са публикувани. „Би трябвало да бъдат публикувани предложенията - кой ги е направил, приети ли са или не, и с какви мотиви“, обясни народният представител. По нейните думи при преглед на учебната програма по история, когато учебната програма е била предложена за обществено обсъждане, в периода от Освобождението на България до Втората световна война, новите понятия, които е трябвало да усвоят децата в предложената програма са четири – регентство, легитимност, автономия, протекционизъм. „В утвърдената програма тези понятия вече са десет, като се добавят – Комунистически интернационал, терор, атентат, Вътрешна македоно-одринска организация и други“, каза още тя. Анастасова посочи, че за следващия период от Втората световна война до 89-та година, в предложената програма, понятията, които трябва да усвоят учениците са три – демагогия, съветизация и идеологизация. По нейните думи в утвърдената програма понятията са дванайсет- сред които диктатура на пролетариата, комунизъм, трудововъзпитателни лагери, експроприация, насилствено коопериране, изселване и други. „Прави впечатление, че в периода до Първата световна война, в предложената учебна програма не съществуват понятия като Закон за защита на нацията, антиеврейско законодателство, Трета национална катастрофа. Това е твърде целенасочено. Ако съставителите на програмата са решили да използват средновековни методи и познанието да бъде налагано с догми, а не с анализ, търсене и размисъл- те с тази учебна програма го постигат“, коментира депутатът от левицата.