Управлението се стреми всяка критика да бъде смачкана

Мар 07, 2010 Новини БСП в медиите 0 1500

Лидерът на БСП Сергей Станишев пред Агенция "Фокус": Фокус: Г-н Станишев, каква е позицията на БСП по скандала между президента Георги Първанов и финансовия министър Симеон Дянков и публикуваната стенограма

Лидерът на БСП Сергей Станишев пред Агенция "Фокус":


Фокус: Г-н Станишев, каква е позицията на БСП по скандала между президента Георги Първанов и финансовия министър Симеон Дянков и публикуваната стенограма. Определят ли БСП и Коалиция за България случая като скандал и какво следва от него?
Сергей Станишев: Определено има скандал заради поведението на вицепремиера и министър на финансите, който постоянно произвежда скандали между институциите. По отношение на президента - спомнете си преди време как беше определил идеите на президента преди време, представени от група икономисти - с думата „малоумни". Спомнете си отношението му към Българската академия на науките, която квалифицира като сталинистка структура, в която стоят феодални старци. Спомнете си дори тази история с тайното споразумение между БНБ и предишното правителство, което министърът на финансите огласи на парламентарен контрол като съдържание, след това излъга, че е декласифицирал информацията. И ми е интересно в този случай мълчанието и от страна на Прокуратурата, и от страна на министър-председателя, който винаги е заявявал стремеж за опазване на класифицираната информация.
Като вицепремиер, който отговаря за икономическата и финансовата политика, Симеон Дянков трябва да решава сериозните проблеми, които произтичат от икономическата криза. Трябва да вдъхва стабилност, доверие, и да търси решаване на тези проблеми. Г-н Дянков и голяма част от хората в правителството постоянно произвеждат само скандали, конфликти и по този начин отклоняват обществените дебати от съществените въпроси, които засягат ежедневието на всеки човек. Покрай този скандал не се говори за безработицата, която стремително нараства, хората губят перспектива, губят сигурност, доходи. Нали април трябваше да приключи икономическата криза?
Вместо да се говори по същината - че има гигантски срив в приходите за първите два месеца - около милиард и 200 милиона. Данните бяха огласени от самия Дянков в отговор на наше питане на парламентарен контрол. Спомнете си - лятото какъв вой надигна правителството, че имало 350 милиона лева дефицит. Сравнете онзи дефицит с този дефицит - за първите два месеца на тази година. Министър Дянков и неговият екип не се справят с основното си задължение: да осигурят приходи в бюджета. Самият министър Дянков говореше, че само от „връзването" на НАП и Митниците ще осигури 800 милиона лева допълнително. Говореше ли? Говореше. Всичките му приказки възлизаха на почти два милиарда лева допълнителни приходи - къде са те? Пълна несъстоятелност спрямо това, което трябва да прави един финансов министър особено в условия на криза.
Фокус: БСП има ли основания да перифразира фразата, едва ли не - „ние отваряхме работни места, те ги затварят" или нещата са по-сериозни?
Сергей Станишев: Нещата действително са много сериозни. Ако не настъпи незабавна сериозна промяна в отношението на правителството към кризата и в работата му по антикризисни мерки, тя ще се задълбочава през следващите месеци много бързо. Искам да припомня - кризата не започна от юли 2009 г. Предишното правителство близо девет месеца работеше в условия на световна криза. Но в резултат на един достатъчно добре премислен, постоянно актуализиран план, успявахме да овладеем положението и да смекчим нейното въздействие с много сериозни мерки. Първо - сериозна инвестиционна програма за изграждане на инфраструктурни обекти; второ - значителна подкрепа на малкия и среден бизнес от Банката за развитие в размер на 500 милиона лева, които бяха изцяло усвоени, и които запазиха хиляди работни места. Трето - активна политика за социална сигурност и социално подпомагане. За сравнение - миналата година Националният план по заетостта за подкрепа на хората, които губят работа, беше в обем около 190 милиона лева. Тази година при бързо нарастваща безработица - три пъти по-малко - около 65 милиона лева. Предложихме по същество на второ четене на бюджета алтернативен бюджет със сериозни предложения и в приходната, и в разходната част. Те бяха отхвърлени, сега пост фактум правителството започва да ги възприема. Но много месеци бяха загубени. Сега действително ситуацията става много тежка. Затова мисля, че първата сериозна антикризисна мярка би трябвало да бъде освободен министърът на финансите. Защото, първо очевидно не се справя, и второ - човек, който постоянно генерира подобни напрежения, вместо да си върши работата, няма обществено доверие.
Държавата трябва спешно да разплати своите задължения към икономиката, към бизнеса. Защото държавата не спазва закона, държавата не си изпълнява задълженията, налага рекет върху бизнеса с безумната идея: ще ви платим, ако намалите с десет процента стойността. Тогава бизнесът да каже - ще намалим с десет процента плащанията по социалните осигуровки или ще съкратим с десет процента хората, които работят, за да компенсираме... Държавата трябва да възстанови спешно ДДС-то, което задържа заради бюджетни баланси, за да покаже, че бюджетът се изпълнява добре за сметка на реалната икономика. Спомнете си, че ГЕРБ обещаваха ускорено, в сравнение с предишни периоди, връщане на ДДС. Това беше в предизборната програма, сега правят точно обратното: около половин милиард лева задържано ДДС. Тези живи пари трябва да влязат в икономиката, вместо да стоят в държавата изкуствено. Неплащането от страна на държавата, задържането на ДДС поражда верижен ефект в реалната икономика - води до фалити на фирми, освобождаване на хора и сериозна безработица, намаляване на доходите и заплатите. Ако така продължи, ще докарат хората до просешка тояга. В края на миналата година доходите на българските семейства бяха намалели с десет процента и тенденцията може да продължи. Ние сме формулирали не малко предложения - и по отношение на приходната част и по отношение на разходната част.
Фокус: Какво мислите за министър по еврофондовете?
Сергей Станишев: Ще припомня - при гласуването на правителството казах съвсем добронамерено, че е сериозна грешка закриването на този пост, тъй като България имаше сериозни проблеми в работата с еврофондовете, усвояването им, координацията и контрола. Затова през пролетта на 2008 година се въведе специален пост - вицепремиер, който да се занимава само с това и имаше ефект. За пример ще посоча, че ако през май 2008 г. бяхме сключили договори по оперативните програми само за 2 милиона лева, към юни 2009 година сумата беше за около 3,5 милиарда лева сключени договори, които трябва да се изпълняват. Сегашното правителство започна с пълна децентрализация на тази работа - всяка оперативна програма сама за себе си. Администрацията в голяма степен е блокирана, защото има постоянен натиск върху хората и страх. В резултат на това още януари дойде писмото от Европейската комисия от Главна дирекция „Регионално развитие", в която се казва - България има добро ниво на контрактуване на европейските програми и са подписани близо една четвърт от средствата за контрактуване. Но България не успява да задвижи нещата от гледна точка на разплащането на сумите. Още тогава предупредихме, че ще имаме проблеми, ако не се променят нещата. Тази мярка принципно е правилна, защото има нужда не от децентрализация, а от засилен контрол, координация и комуникация по тези въпроси и от министър, който постоянно се занимава само с това и който е своеобразен камшик към другите управляващи органи - идентифицира проблемите, поставя ги пред Министерски съвет, взема решения, за да се ускори целият процес. Това много успешно правеше г-жа Плугчиева, сега има осем пропилени месеца. Принципно смятам, че идеята е правилна; закъсняла е, защото е пропуснато много време; не знам дали обявената кандидатура на кмета на Габрово има съответните компетенции; чувал съм, че е добър като пишещ проекти, като кмет на община. Но самата работа в правителството като координация на тази дейност е нещо различно и предстои да видим дали ще даде ефект. Приказките, че е нужно съгласуване с Европейската комисия не ми изглеждат много достоверни. Защото г-жа Плугчиева изпълняваше точно тази функция и ЕК беше изключително доволна, че има човек в правителството, който може да реагира на всички въпроси и проблеми, които възникват. Това е в интерес на всички в България - бизнеса, общините и хората.
Фокус: Подкрепяте ли идеята за пълна прозрачност на годините на преход - както става ясно от разговора на президента и финансовия министър?
Сергей Станишев: Бях първият човек, който предложи да се отворят досиетата на прехода. В смисъл на икономическите досиета и създаването на силовите групировки, тяхното взаимодействие или невзаимодействие със силовите институции, в т.ч. МВР. Поставих въпроса, че покрай случая „Октопод" и задържането на Алексей Петров се изяснява, че един човек, или поне така се твърди, е бил едновременно от 1999 година офицер под прикритие на МВР и Национална служба „Сигурност", и е оглавявал организирана престъпна група. Ако е така - нека да се изслуша във Вътрешна комисия - кои други са били офицери под прикритие, кои са били сътрудници на МВР през `90-те години, през последните десет години. За да не се окаже, че след време ще бъде задържан още някой, който се оказва или офицер под прикритие, или друга форма на сътрудник на МВР. Не говоря за хора, които са били на служба в МВР в края на `80-те - началото на `90-те години и после са излезли; говоря за действащи, от последните 10 - 15 - 20 години. Мисля, че от това е заинтересовано обществото, ако искаме да стъпим на твърда основа.
Фокус: Вас питаха ли ви, преди да публикуват стенограмите на Министерски съвет?
Сергей Станишев: Естествено, че не ме питаха. Между другото - аз смятам това за голяма глупост. Ако стенограмите на Министерски съвет, който и да е той, се публикуват, това означава, че не може да се води истинска смислена дискусия. Там се водят достатъчно сериозни дискусии, или поне - би трябвало, или поне - така беше в бившия Министерски съвет. Там се засягат въпроси и отношения между България и други страни. Там се засягат теми за позиции на България в Европейския съюз, в НАТО... Тази идея, която е много популярна, и изглежда симпатична, аз лично смятам за глупост. Но самите ГЕРБ налагат тази теза - прозрачност. Добре, няма нищо лошо. Когато един министър отива на официална среща с президента, той трябва да знае, че този разговор е публичен, тази среща беше обявена публично. Има нещо да се крие ли? Не мога да разбера и поведението на ГЕРБ, на правителството, на председателя на Народното събрание. Едва ли не - война към президентската институция. Всеки президент, в това число и Георги Първанов, е отправял различни критики към различни правителства. Първанов е отправял критики и към правителството на Сакскобургготски. И към моето правителство. Никой не го е възприемал като война между институциите. Смятам, че президентът има такова право - да заявява своята позиция по един или друг въпрос. Особено когато - абсолютно безотговорно министър Дянков хвърля такива обвинения, полуобвинения и намеци към основните институции в България.
Фокус: Политически партии заговориха за импийчмънт на държавния глава, за трети път в последните осем - девет месеца?
Сергей Станишев: Това е смешно вече. Просто е смешно. Много ясно е записано в Конституцията какви са основанията за импийчмънт на президент - държавна измяна, доколкото си спомням. Публикуването на една стенограма, официален разговор между президента и министъра на финансите да послужи за основа за импийчмънт е безумие. Има нещо друго - ние живеем при правителство и управление, което се стреми всяка критика да бъде смачкана. Всеки, който отправи една критична дума, трябва да бъде наказан. Затова предишният път, когато президентът отправи, според мен - съвсем добронамерено препоръки към правителството, се реагира по подобен начин. Което според мен е напълно неприемливо. Хората трябва да знаят - става дума за показно мероприятие. Ако президентът може да бъде смачкан, аз вярвам, че не може да бъде, защото той си отстоява винаги позицията, ако за неговото поведение може да се повдигне въпросът за импийчмънт или да бъде наказан по друг начин - да се спрат парите на президентската институция, да се ореже бюджетът, каквито идеи лансира министър Дянков навремето, заедно със Синята коалиция... Тогава всеки друг човек в нашата държава може да бъде смачкан. Това е целта. Искат да покажат, че никой не смее и не трябва да казва „гък" и че може да бъде наказан. Живеем във време, когато започва да се възстановява полицейската държава. И сред хората все повече се настанява чувството за страх.